Отидете към основна версия

2 004 5

Върховният съд вече над година бави делото "Хитрино"

  • хитрино-
  • катастрофа-
  • влак-
  • съд-
  • машинисти

Долните две инстанции дадоха тежки присъди за катастрофата на двамата машинисти

Снимка: БГНЕС
ФАКТИ огласява журналистически разследвания от различни медии, защото подкрепя свободата на словото.

Върховният касационен съд вече повече от година и 3 месеца не е обявил решението си по делото за тежката жп катастрофа на гара Хитрино, станала на 10 декември 2016 г. Дотук две инстанции дадоха тежки присъди на машинистите Димитър Михнев и Радослав Петков, които са подсъдими за тежката катастрофа и последвалия взрив, при който загинаха седем души. При инцидента имаше и 14 тежко ранени, а десетки домове бяха унищожени, припомня "Сега".

В началото на 2020 г. Окръжният съд в Шумен определи на Михнев, който е първи машинист на влака, 15 години затвор, а колегата му Петков получи 10 години. През май 2021 г. по делото се произнесе и Апелативният съд във Варна, като потвърди присъдите на първата инстанция. Така процесът стигна до Върховния касационен съд, чиято дума по казуса ще е последна. През октомври 2021 г. върховните съдии приемат, че делото е изяснено и го обявяват за решаване. НПК казва, че решението на касационната инстанция се обявява не по-късно от 30 дни от съдебното заседание, в което делото е обявено за решаване, а по дела, които представляват фактическа и правна сложност - не по-късно от 60 дни. Тези срокове обаче не са задължителни, а само препоръчителни. От 21 октомври 2021 г. досега са минали 470 дни. В състава по делото са върховните съдии Лада Паунова, Даниела Атанасова (докладчик) и Красимир Медарова.

На въпроса на "Сега" на какво се дължи забавянето на решението от ВКС обясниха, че причината е, че делото е с висока фактическа и правна сложност. Решението е в процес на изготвяне, увериха от съда.

Експертизата по делото заключи, че причина за катастрофата е високата скорост, с която влакът е навлязъл в гарата - 78 вместо 40 км/ч. Влаковата композиция от 26 вагона-цистерни с пропилен и два локомотива, излезе от релсите и след това последваха фаталните експлозии. Апелативните съдии се съгласиха, че пътят също е бил в лошо състояние, че влакът изобщо не е трябвало да спира в населеното място и машинистите не са били уведомени за промяна в разписанието, но заявяват, че въпреки това, до инцидента е нямало да се стигне, ако са карали с разрешената скорост.

Наследници на починали и тежко пострадали заведоха искове за над 10 млн. лева, но делата бяха спрени, докато приключи наказателното производство. Исковете са срещу превозвача "Булмаркет", чиято собственост беше композицията и Националната компания "Железопътна инфраструктура".

Поставете оценка:
Оценка 3.4 от 5 гласа.

Свързани новини