Различните действия, свързани с управлението и обслужването на автомобил в зимни условия винаги са по-трудни. Това важи и за прости действия, като помпането на гуми през зимата. Известно е, че повечето газове се свиват при ниски температури и намаляват своя обем, а въздухът също е газ или по-точно - смес от газове. Как тогава да помпаме гумите на автомобила през зимата?
Доказано е, че с понижаване на температурата с осем градуса, налягането в автомобилната гума пада с 0.1 бара (10 кПа, 0.1 атмосфери). Така, ако при температура от +20ºС гумата е напомпана с налягане 2.4 атмосфери (допускаме този показател теоретично, като предписание от производителя), при -20ºС налягането в гумата ще падне до 1.9 атмосфери, което е по-малко с почти 20% от предписаното от производителя.
Някои ще кажат, че такива температурни разлики има само в развинтеното ни журналистическо мислене, но не е съвсем така. Повечето помещения, където гумаджията балансира и помпа машата гума са със стайна температура, а зимата двуцифрени минусови температури не са рядкост. Други ще кажат, че по-ниското налягане на гумата през зимата е добре за проходимостта.
Това също е така, но само в един случай - при шофиране на сняг. А в повечето случаи, дори и у нас, зимата караме по изчистени пътища с по-меки гуми, което е вредно както за самите зимни гуми, така и за безопасното управление на автомобила - управляемостта се влошава, колата става по-податлива на странично поднасяне и не на последно място се увеличава разходът на гориво.
Изводът е следният. При "преобуване" на автомобила от летни на зимни гуми, искайте от гумаджията да ги напомпа с 0.2 атмосфери над предписаното от производителя. Така ще компенсирате свиването на газовете при минусовите температури, а в същото време, това няма да се отрази на контактната площ на гумата спрямо асфалта и оттам на сцеплението ѝ.