Особено сега, през зимата, немалко от водачите на моторни превозни средства привеждат колата в действие, но я държат на "празни обороти" над десетина минути преди да потеглят. Трябва ли да се спазва тази процедура?
Отговорът е отрицателен, а това, което трябва да знаете, е, че за да стигне мотора оптимална температура, са нужни не повече от две минути. Това важи особено за по-новите автомобили, които са с по-малък работен обем и са снабдени с турбокомпресори.
Тези агрегати принципно са с по-ограничен ресурс и не трябва да се забравя, че показанията на километража невинаги са точен показател. Важни са т.нар. мото часове или времето, когато двигателят работи. По-голямото износване на моторите, които се държат дълго на празни обороти, се дължи и на други проблеми.
Когато агрегатът работи на празен ход, налягането на маслото е по-ниско и то циркулира по-бавно. Ако двигателят работи на празен ход над петнайсетина минути пък, то в горивните камери на цилиндрите започва да постъпва ограничено количество горивна смес.
Въпреки че количеството е ограничено, сместа не успява да изгаря напълно, което съществено повишава натоварването на мотора. Продължителната работа на празен ход може да доведе и до прегряване на катализатора, следствие на което той да излезе от строя.
Друг проблем при ниските обороти е по-високата вероятност за образуване на нагар по запалителните свещи. Този нагар влияе на функционалността им, води до повишаване на разхода на гориво и снижава мощността на двигателя.