За повечето от водачите на моторни превозни средства не е тайна, че двигателите с турбокомпресори е добре да се оставят да поработят малко на празен ход след дълго пътуване. Но знаете ли, че това правило е добре да се спазва и при атмосферни мотори?
Работата е там, че когато моторът се изгаси веднага след дълго пътуване, спира и работата на водната помпа. Така ключови детайли от агрегата спират да се охлаждат. Понякога прегряването може да доведе до нагар в горивните камери - явление, което влияе отрицателно на ресурса на мотора
Има и още една причина, която не е толкова съществена, но много специалисти я отбелязват като такава. Веднага след изключване на двигателя, реле-регулаторът спира да действа, но генераторът, който се задвижва от вала, продължава още малко своята работа. Това може да доведе до проблеми с електрониката на колата.
Препоръките са след дълго пътуване, когато моторът е работил продължително време на високи обороти, независимо дали е с турбокомпресор или не е, да се остави да поработи на място за минута-две.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Старо
12:42 07.01.2019
2 Ицо Багера
12:57 07.01.2019
3 Driving pleasure
Коментиран от #12, #46
12:58 07.01.2019
4 ПРост
Коментиран от #6, #7, #39, #56
12:58 07.01.2019
5 ПРост
13:04 07.01.2019
6 Андро
До коментар #4 от "ПРост":
ПРост,не си прав при каране с висока скорост водата може и да се охлажда и да залепва на 90 градуса,но при маслото нещата са други.При висока скорост съм стигал и на 170градуса на масло,при норм работна 130
13:06 07.01.2019
7 Турбо
До коментар #4 от "ПРост":
Твоето е най голямата глупост:))).С какви обороти се движи турбото в града и на магистралата? Когато колата и трябва повече охлаждане си включва перката на съответната степен. На магистралата е вярно че не и трябва перката щото естествено се обдухва по-добре. Когато турбото се завърти на 100К може и ти лично да ходиш да духаш все тая.Коментиран от #8, #11
13:07 07.01.2019
8 Прост
До коментар #7 от "Турбо":
На магистрала с 2500 оборота или в града с постоянно ускорение на ниски предавки ще има по-голямо натоварване? Защо се опитваш да ме убедиш за нещо, което знаем всички, че не е вярно и адекватно?Коментиран от #16
13:12 07.01.2019
9 Бат' Вал
Коментиран от #14, #53, #73
13:14 07.01.2019
10 ТОДОР ДЖУГАНА
Коментиран от #18
13:15 07.01.2019
11 Driving pleasure
До коментар #7 от "Турбо":
Добре де турбото като я оставиш на празен ход да работи изключва и ще се охлади - ама мотора като работи на празен ход започва да загрява и ще продължи докато не включи прката, но дори и тогава тя няма да го охлади под работната температура, която условно я приемаме 90 градусаКоментиран от #19
13:16 07.01.2019
12 JEEP
До коментар #3 от "Driving pleasure":
Не ти се губи логиката. Такава просто липсва. За турбините е вярно, но не е зарди охлаждането, а заради смазването. Турбото се върти с около 100хил. оборота и спирането на маслената помпа в такъв момент го убива бавно, но сигурно. За бензиновите - еми като спре водната помпа, спрял е процесът на изгаряне в цилиндрите. т.е ако всичко ти е наред по охладителната система не виждам какво ще се прецака. От мен имаш +1Коментиран от #29
13:16 07.01.2019
13 Дидо
13:18 07.01.2019
14 Driving pleasure
До коментар #9 от "Бат' Вал":
А баш, и аз така правя па ако ще да е вредно :D13:19 07.01.2019
15 майстора
Коментиран от #21, #49, #78
13:24 07.01.2019
16 Турбо
До коментар #8 от "Прост":
Ти в града на първа ли караш, да не си жена? Тези 2500 оборота за дизел ли ми говориш или наистина си жена??13:39 07.01.2019
17 Критик
13:39 07.01.2019
18 Турбо
До коментар #10 от "ТОДОР ДЖУГАНА":
Говори се за Турбо, Турбо, Турбо, Турбо да го повторя ли още веднъж а???? Не се говори за самият двигател за турбокомпресорът.Коментиран от #23
13:41 07.01.2019
19 Турбо
До коментар #11 от "Driving pleasure":
Да ти говориш за жигули и лади. Новите автомобили нямат проблеми със загряване на празен ход.13:44 07.01.2019
20 Тошо
От утре автомобила ще се оставя да работи след спиране. Стана ясно , че преди тръгване трябва да поработи известно време . А по време на движение трябва ли да спираме някъде за да си почине двигателя? Че нещо взех да се омотвам : Тръгни , спри ,почини , тръгни...........🤪🤪🤪
13:50 07.01.2019
21 Турбо
До коментар #15 от "майстора":
Майсторе то точно това което си написал пише в статията така че... след яко каране ако примерно спреш на бензиностанция изчакай 1-2 минути, да празен ход е по-лошо за охлаждането на двигателят ама една минута какво ще му стане а турбината ще се охлади.13:54 07.01.2019
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 А БЕ
До коментар #18 от "Турбо":
Чети, чети ,чети споменава се и охлаждането на двигателя , трябва ли да ти се пише още?!!!!Коментиран от #25
14:30 07.01.2019
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Турбо
До коментар #23 от "А БЕ":
Прав си сори :).14:50 07.01.2019
26 Жорко
Коментиран от #32
15:00 07.01.2019
27 гост
15:18 07.01.2019
28 Гост
15:32 07.01.2019
29 Ганю Ганев
До коментар #12 от "JEEP":
Пич, твойто турбо постоянно ли работи, щот мойто се включва след определени обороти.Коментиран от #52, #61
15:34 07.01.2019
30 татака
15:55 07.01.2019
31 въй
всичко друго е празни призказки! а турбокомпресорите ви просто нагнетяват въздух, който да впръскат силно и да стане якият пожар:) в двигателя, за да има голяма мощност, която е временна... руските си имаха ръчен смукач :) който бутва въздух отвънка през въздуховоди:) то хуб'о влиза мно' кислород, ама се вдига разхода на гориво :) затова е по-добре да си тлее пожарът:) в двигателя :P
по-добре да вдигнете предният капак щом ще загрява толкоз :)
статията е невярна!
Коментиран от #33, #35
16:01 07.01.2019
32 въй
До коментар #26 от "Жорко":
жорко, соц возилата нямаха автоматично охлаждане, което да си се включва :) перката бачка само, когато двигателя бачка :) все се губише вода от радиатора :) ако е яко загряла колата, то единственото решение беше да се вдигне капака :) или да ръсиш вода върху двигателя :P а читавите колици си имат охлаждане, което си бачка за кратко, след като угасите двигателя, а ако не се задейства, то значи температурата е нормална и няма страшно :) по-просто не мога да го обясня :) прегрял двигател е по-добре да го изгасиш веднага :) а не да чакаш минутки на място :)16:11 07.01.2019
33 ttТТТТТТ
До коментар #31 от "въй":
В ръководството за експлоатация на Тойота РАВ4 пише: след каране на високи обороти/извън градско , при спиране, да се остави двигателят да поработи около 1 мин, за да се охлади.Това пише.
16:15 07.01.2019
34 kjl
16:59 07.01.2019
35 Ганю Ганев
До коментар #31 от "въй":
Смукача не ти бута въздух, ами го намаля. Така горивната смес става повече бензин и по малко въздух за по лесно възпламеняване.Коментиран от #67
17:15 07.01.2019
36 Гост
17:24 07.01.2019
37 Грую
Коментиран от #38
17:54 07.01.2019
38 Консуме
До коментар #37 от "Грую":
Не се притеснявай турбината я водят консуматив както и стартерът.17:59 07.01.2019
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 iko
И колко малко още се върти и от кой вал?
18:06 07.01.2019
41 heavy duty
Що се отнася до дългото пътуване в повечето случаи никой не кара на 100% натоварване и веднага да гаси двигателя.При двигатели с турбина е важно да се остави турбината да намали оборотите си преди да угасите двигателя.За това са достатъчни 10 -15 секунди на минимални обороти.
При големи двигатели като такива на камиони и тежка минна техника е важно както подгряването така и охлаждането.В частите се натрупва голямо количество топлина и след пълноценна работа са необходими поне 5 минути режим на празен ход преди да се спре.
18:11 07.01.2019
42 onq s magareto
18:19 07.01.2019
43 Този коментар е премахнат от модератор.
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 hmhmhm
19:52 07.01.2019
46 ТАС
До коментар #3 от "Driving pleasure":
Логика има. И тя е свързана с инертността на температурните процеси. Те не са, като тока за завъртиш ключа и да спре. Замисли се един стандартен, колко време горещ след като спреш тока. В метала на блока има доста запасена топлинна енергия, която трябва да отиде някъде. Реално каналите за течност във блока са достатъчно тесни за да се получи локално прегряване на антифриза. Има частично решение на проблема с това, вентилатора на радиатора на колата не спира, докато не се охлади до определена температура. Това охлаждане предизвиква естествена циркулация, която е силно затруднена от съпротивлението на неработещата водна помпа. При рязко спиране на много горещ двигател (загрят в горния край на работния диапазон) на теория може да се предизвика въздушни тапи от изпарен антифриз в блока на двигателя които да предизвикат локални микро щети, които да се натрупат с времето( примерно ускорено стареене на уплътнения и гарнитури). Не забравяй, че спира и циркулацията на маслото и то има радиатор), която също и охлаждащ ефект, макар и не толкова силно изразен, като антифриза.19:54 07.01.2019
47 Киро
Километража показва 274хил. км. и колата си върви безотказно!!
Даже едно лято прегрях двигателя заради изгорял ел. мотор на вентилатора,антифриза завря!!
Уплаших се да не изгоря гарнитурата на главата,но за късмет се размина.
Така че всички приказки и размисли са дрън,дрън...,!
20:27 07.01.2019
48 onq s konq
Коментиран от #50
20:40 07.01.2019
49 Бай Шиле
До коментар #15 от "майстора":
"майсторе" допълнителните ел.помпи съществуват от 30-40 години.Не само в скъпи автомобили.Този факт показва,че статията е вярна.21:12 07.01.2019
50 Този коментар е премахнат от модератор.
51 бай СПИРО ЧАЛЪМА
21:59 07.01.2019
52 Jeep
До коментар #29 от "Ганю Ганев":
Нямам турбо. С 4.7 v8 съм. Имах пежо 607 2.2hdi с турбо. Някъде към 1500 оборота на мотора се задействаше. Не се чуваше грам...само се усеща ускорението. Има стрелка на таблото за температурата на маслото със синя и червена зона. В книжката пише, че докато стрелката е в синята зона, не се форсира, а при шофиране не се вдигат над 2хил. оборота. В червената зона връщаш газта до охлаждане и толкова. Изрично е указано, че след каране по магистрала или с висока скорост, при спиране задължително се оставя да поработи около минута с цел спадане на оборотите на турбото...при този двигател макс обороти са 150хил в минута...смятай да му спреш маслото в този момент.23:01 07.01.2019
53 Коко
До коментар #9 от "Бат' Вал":
Въпреки, че новите коли продължават да въртят перката и след загасяне на двигателя.23:23 07.01.2019
54 Пламен Иванов
23:38 07.01.2019
55 vasik atanasova
23:42 07.01.2019
56 Боян
До коментар #4 от "ПРост":
Приятелю ти карай 1 час по магистралата с 160-180 лятото и изведнъж спри и угаси колата, като почне да пука после от двигателния обсег, не се чуди от какво е. Нали се сещаш че няма как да е нормално?? Един преди време така раздаваше газ на една площадка, марка няма да споменавам, досещайте се, върти върти, изведнъж спря колата, слезе на по цигара в тоя момент изведнъж започна да пръска нещо, отиваме антифриза, надуло маркучи, влиза дава на контакт температурата доста над 90, прегрял мотора, а е имал вс течности...Така че като караш известно време на високи обороти над 4000 и спреш изчакай да включи перката, при мен лично по-някой път включва за не повече от 10-15 сек, спира и гася..Общото време за което съм спрял и се е включила перката и спряла е не повече от 30сек. да му се облекчи работата на мотора :) Ако ще и 5 часа карай но не повече от 2500-3000оборота да караш може и без да чакаш да изгасиш мотора, ама както обичате 200 магистрално и айде до ВЦ на омв спираш колата изведнъж, направо му правиш сърми в собствен сос, най-малкото че и охладителната течност не сте я сменяли от както имате кола и маслото Ви не е първо качество, а е от възможно най-нисък клас...Не очаквайте тогава чудеса :)Коментиран от #70
07:39 08.01.2019
57 БАЦЕТО
10:01 08.01.2019
58 kmvasilev
Коментиран от #60
11:14 08.01.2019
59 dsadas
11:35 08.01.2019
60 ДВГ
До коментар #58 от "kmvasilev":
Ужас и безхаберие високи обороти ама малки коне айде бе я пак???12:07 08.01.2019
61 Бачо Киро
До коментар #29 от "Ганю Ганев":
Глупости ... Естествено, че се върти, просто не върши нищо. Турбото нагнетява от определени обороти, но това не значи, че под посочените примерно 1500 оборота не се върти ...Колкото до статията, заглавието е подвеждащо ... Това с "дълъг път" е пълна простотия ... Ако си карал на дълъг път с 2000 оборота двигателят ти не е включил дори перката примерно сега зимата. Трябва да внимавате с начина на каране и състоянието на колата си. Ако сте пристигнали след гонка по пътя не би трябвало никой да ви обяснява защо трябва да поизчакате да се охлади малко дори колата ви да не е с принудително пълнене. За турбо моторите пък хептен ... Много малко автомобили имат заводски турбо системи които продължават да охлаждат след като спрете мотора, затова и много хора си слагат турбо таймер.
12:20 08.01.2019
62 Здравомислещ
13:14 08.01.2019
63 КОКО
13:26 08.01.2019
64 Николай
19:41 08.01.2019
65 Гост
1. На място колата загрява повече.
2. Като изключиш контакта генератора не произвежда ток, той е с изключено възбуждане.
От къде да го знае автора?
08:57 09.01.2019
66 Този коментар е премахнат от модератор.
67 въй
До коментар #35 от "Ганю Ганев":
напротив, отваря се въздуховод, за да влиза въздух! при старите москвичи! и набутва повече бензин естествено, но забравих да го напиша :) то затова и се вдига разхода :) 'щото вкарва много бензинец :PКоментиран от #68, #69
19:23 09.01.2019
68 гост
До коментар #67 от "въй":
Дървен философ си от всекъде.01:04 10.01.2019
69 Гост
До коментар #67 от "въй":
Ти имаш ли си представа за устройство на карбуратор??? Допълнително дозиращо устройство-смукач ,пуска допълнително гориво,за да стане по-богата горивовъздушната смес! Такава трябва за студен двигател!! Ако вкараш повече въздух и той със себе си вкара и повече гориво ,все едно си отворил дросела, но сместа няма да е по богата.09:57 10.01.2019
70 12345
До коментар #56 от "Боян":
Само ми кажете как го правите този номер да карате със 180 и след това рязко да спрете. Аз като карам от магистралните 140 до пълно спиране на някоя бензиностанция поне една минута убивам скоростта на моторна спирачка, а не в последния момент като видя отбивка да скоча на спирачките и да влетя с 60 между колонките. Возя хора а не картофи все пак!10:04 10.01.2019
71 Bazik Atanasova
17:27 11.01.2019
72 тодор
09:49 29.01.2019
73 Val
До коментар #9 от "Бат' Вал":
Точно, работи ли перката изчакваш да спре23:31 06.02.2019
74 Доктора
20:34 10.02.2019
75 Този коментар е премахнат от модератор.
76 Метгонтан
05:39 13.04.2019
77 моряк
11:05 08.06.2019
78 Бай Шиле
До коментар #15 от "майстора":
Майсторе,допълнителна ел помпа се слага още от времето,когато си бил в детска количка.DB 124,Volvo 244 и много други.11:57 08.06.2019
79 ВБА
22:27 26.06.2019
80 Е да ама
14:29 02.08.2019
81 Тойотаджия
13:34 13.09.2019
82 Богаташ
23:09 07.12.2019
83 Олеле
19:19 01.08.2020