На въпроса, защо спирачките се нуждаят от регулярна инспекция и обслужване, могат да отговорят дори и онези, които не управляват автомобили. Сега обаче ще стане дума за няколко признака, които могат да ви подскажат, че колата има проблем със спирачната система, а както знаем, с нея не трябва да се правят компромиси.
Нехарактерни шумове
Важно е не само своевременната смяна на накладки, дискове и спирачна течност, но и често да се заслушваме в звуците (ако има такива), идващи от спирачките. Всякакви скърцания, стържене и щракане при натискане на средния педал трябва да се взимат предвид и да се посети сервиз. Тези нехарактерни звуци могат да подсказват, както за банално износване на накладките, така и за сериозни проблеми със супортите, за които много от водачите дори и не подозират.
Мек педал
Голяма част от водачите на моторни превозни средства смятат, че по-мекият педал на спирачката е свързан само и единствено с наложителна смяна на спирачната течност и отлагат незабавното посещение в сервиза. В много случаи признакът действително сигнализира за смяна на течността, но проблемите могат да са по-сериозни - свързани с цялостната геометрия на системата, което ако е така, определено не търпи отлагане.
Твърд педал
Има ситуации, когато, за да приложите спирачно усилие се изисква значително по-голям натиск върху средния педал. Най-вероятно става дума за проблем с т.нар. серво на спирачките. Неизправностите във вакуумния усилител също са опасни и не трябва да се кара с тях. Незабавното им отстраняване е задължително.
Вибрации
Никога не игнорирайте вибрациите, които се получават при натискане на педала на спирачката. Те могат да се предават, както на самия педал, така и на волана. По правило, подобни симптоми са признак на деформирани спирачни дискове, но има и други възможни диагнози - износени или "залепнали" накладки, криви барабани (при по-малките и по-стари автомобили задните колела са с барабанни спирачки), дефекти в спирачните цилиндърчета и др. Като цяло, отново трябва да се отиде при майстор.
Колата "тегли" на една страна
Този термин се използва в разговорния език и означава, че при спиране колата тръгва вляво или вдясно. Често водачите отдават проблема на износени детайли по окачването, на крива или мека гума, но на първо място трябва да се проверят спирачките. Блокирал цилиндър, запушена магистрала или деформация на някой от маркучите, изтичане на спирачна течност са все проблеми, които трябва да се отстранят веднага и се разпознават по този признак.