София, България. Екип на mobile.bg от мястото на събититето.
Японците от Mazda анонсираха този иновационен агрегат още преди година, но динамичното му представяне се случи чак сега, при това в България. Агрегатът се нарича SkyActiv-X и се монтира в новата Mazda3. Японците заявяват, че в този агрегат са събрани най-добрите технологии и от бензиновите, и от дизеловите агрегати.
Какво всъщност представлява обаче, разговорно наричаният "бензинов дизел"?
На практика агрегатът е стандартен четирицилиндров бензинов с искрово запалване, но с увеличена до 15:1 степен на сгъстяване. И разполага с механичен нагнетател. Самият компресор обаче, който се задвижва от коляновия вал и е от типа Roots, е свързан с фрикционен съединител. Идеята на механичния нагнетател в случая, е не да повишава мощността, а винаги да доставя на двигателя въздух в количество, достатъчно за създаване на обеднена горивна смес. Поради тази причина и бензинът се впръсква в горивната камера на няколко малки порции под огромно налягане от 1000 бара, както при дизеловите двигатели.
Първо, при всмукателния ход, електрониката задава команда на дюзата, която два пъти впръсква малки порции гориво в цилиндъра. Количеството е толкова малко, че получената смес е невъзможно да се запали по никакъв начин. И тогава, в самия край на хода на сгъстяване, в горивната камера влиза друг заряд на бензинова смес. Тя обаче не е обеднена, а представлява малко "облаче", концентрирано точно около запалителната свещ. Следва искра, която възпламенява въпросната стандартна смес, която се превръща в своеобразен заряд за запалване. Един вид допълнително "бутало", което увеличава налягането в цилиндъра до ниво, при което свръхобеднената смес, вече силно компресирана и нагрята, се запалва едновременно по целия обем на горивната камера.
Инженерите от Mazda наричат този цикъл SPCCI
Съкращението означава Spark Plug Controlled Compression Ignition, което най-общо казано означава искрово запалване с контролирана компресия. Самият иновационен двигател Skyactiv-X работи по цикъл на Miller от следващо поколение, който е постигнат благодарение на съвременните технологии.
Компютърна симулация на работни процеси, горивна система по образец на дизелов двигател, сензори за налягане във всеки цилиндър, фазови превключватели на входа и изхода за гъвкаво възпроизвеждане на продължителността на всеки цикъл ... и още куп електроника завършват процеса. Какъв обаче е резултатът?
Разход от 4.6 литра
Тестът, който направихме, включваше разнообразно шофиране от такова в градска среда (София), искърското дефиле, Мездра, Ботевград и обратно до София по магистрала "Хемус". В столицата имаше прилично задръстване, а извънградското шофиране беше сравнително спокойно откъм трафик. Управлявахме автомобила на границата на максимално разрешената скорост през цялото време. И средният разход на гориво, който отчете борд компютърът беше... 4.6 литра на 100 километра пробег.
Иначе двулитровият четирицилиндров двигател е с мощност 180 конски сили. Работи и се усеща точно като атмосферен двигател с такъв обем, като единствено доускорението е по-слабо и е малко по-шумен. Агрегатът е куплиран с шестстепенна механична скоростна кутия, като предавките могат да се превключват във възходящ ред на много ниски обороти.
Старт/стоп система
Този мотор "поема" следваща предавка при малко над 1000 об/мин без никакъв проблем (виж снимката по-долу). Освен това двигателят разполага с патентованата старт/стоп система на Mazda, която също е по-различна от останалите. Малко преди колата да бъде приведена в покой се впръскват малки количества бензин в цилиндрите на които предстои да навлязат в работен такт и се прекъсва работата на двигателя, т.е. настъпва "стоп" цикъл.
В момента на потегляне лек импулс от стартера и микровзрива в цилиндрите с предварително впръснатия бензин завъртат коляновия вал и запалват двигателя. Така настъпва "старт" цикъла. За да работи SISS- системата се монтират специални датчици на коляновия вал, които отговарят за положението на буталата в цилиндрите.
Колата
С други думи, този иновационен двигател работи по-скоро като дизел - спокоен е, с по-ниски обороти при стандартна работа, не е свръх динамичен и в същото време се представя точно като атмосферен бензинов агрегат. Разходът му обаче е колкото на малък дизелов мотор и е абсолютно оптимален за модела Mazda3. А що се отнася до самата кола - новата Mazda3, можете да се запознаете с впечатленията ни от първите тестове на модела, които се проведоха през пролетта на тази година. Там обаче "тройката" не беше представена с иновационния мотор, с който европейските журналисти се запознаха именно у нас.