Феновете на зимни гуми с шипове са силно недоволни, че у нас те са забранени и твърдо вярват, че наличието на метални щифтове, стърчащи от гумата, им дава значително предимство при шофиране по лед. Въпреки забраната у нас немалко водачи използват такъв тип гуми, като именно за тях и предвид родната климатична и пътна обстановка, са следните разяснения. Трябва да се знае, че не всеки шип е наистина способен да се вкопчи в леда. Само че, повечето шофьори по правило не знаят това.
Малко шофьори, наистина осъзнават, че заради по-меките зими в България, не получават осезаеми предимства от своя избор. Факт е, че металните шипове имат способността не само да изпадат от колелото, но и да се смачкват, оставайки на мястото си. И с "компетентен" подход към шофирането можете да превърнете шиповете на вашата гума в реквизит само за един зимен сезон.
Те се износват бързо, например, ако живеете в голям град и карате на чист асфалт или често „скитате“ на дълги разстояния през зимата по магистралата. Шиповете ще са не по-малко износени на автомобил под контрола на водача, чийто стил на шофиране включва често и рязко спиране и ускорение: приплъзването на колелата по твърда повърхност също допринася за ускореното износване на шиповете по асфалта.
Е, третата причина за затъпяване на шиповете са спестяванията при закупуване на гуми. Нискобюджетните такива са оборудвани с не по-малко нискобюджетни шипове, изработени от евтин мек метал. Но каквито и да са причините шиповете да загубят своята острота и вследствие на това сцепление, има само един резултат - те престават да се справят с основната си задача - да поддържат колата на заледен път.
В действителност, гума с износени шипове се превръща в аналог на износено велкро. Нещо повече, най-неприятният момент в такава ситуация е, че водачът, който управлява колата с такъв тип гуми, не подозира, че те всъщност не вършат работа. Като се заблуждава, той избира по-високоскоростен режим и си позволява да намали разстоянието до возилото пред себе си до напълно рискови разстояния.
Всичко това рано или късно води до злополука, като всяка друга прекалена самоувереност на пътя. Трябва да се знае още, че когато шиповете в колелата са повредени, вече нищо не може да се направи. Монтирането на нови шипове е напълно неоправдано от финансова гледна точка - в сравнение със закупуването на нова гума. Всъщност има само два изхода.
Първият е закупуването на нов комплект гуми с шипове и наученото от горчивия опит, да избягвате да ги карате по асфалт, а в редките случаи това да става със скорост не по-висока от 100 км / ч, като не предприемате внезапно ускорение и спиране. Вторият вариант е да махнете всички шипове, така че те да не удължават спирачния път на асфалт и да използвате гумите, като обикновени "беззъби" зимни колела. В нашата страна те са за предпочитане и неслучайно гумите с шипове са забранени.