Отговор на този въпрос ни дава едно любопитно проучване, направено от Nokian Tyres. Според него почти половината от европейските шофьори смятат, че основният риск свързан с шофиране през зимата е превишената скорост. На второ място по-опасност повечето водачи определят заснежените и хлъзгави пътища. Когато били запитани за възможностите за подобрение на сигурността през зимата, най-често срещаният отговор бил употребата на качествени зимни гуми. Проучването е проведено в пет държави: Германия, Франция, Италия, Полша и Чехия.
Според изследването, за най-висок риск на пътя през зимата водачите възприемат превишената скорост, при това в осезаемо по-голяма степен в сравнение с други фактори като: пътната настилка, предизвикателното време или ниската видимост поради лошите атмосферни условия, а също и фактът, че през зимата се стъмва много по-рано отколкото през другите сезони през годината.
Опасността свързана с прекалено високата и несъобразена скорост е била особено ясно подчертана от поляци и германци (съответно 57% и 56% от анкетираните). Това също е основен рисков фактор през зимния период и според чехите (52%) и италианците (43%). Единствено френските шофьори отчитат заснежените и хлъзгави пътища като основен рисков фактор (45%), а 32% от анкетираните французи смятат, че шофирането с несъобразена скорост е възможно най-опасното поведение на пътя.
В другите държави, участвали в проучването заледеният път е втората най-голяма опасност (с изключение на Германия). Третият най-голям рисков фактор за европейските шофьори е липсата на достатъчна дистанция от автомобила отпред. Струва си да отбележим, че този проблем е посочен предимно от германци (до 50%, в сравнение с 25% до 33% в други държави).
Средно само 29% от анкетираните посочват износването на гумите като сериозна опасност на пътя, което отвежда този фактор на ниската осма позиция сред рисковите фактори. Същевременно когато са запитани за възможностите за подобрение на безопасността през зимата, шофьорите най-често посочват употребата на специални зимни гуми (почти 2/3 от запитаните, с почти 80% в Италия). Вторият най-добър начин да се подобри сигурността е да се проверява дълбочината на протектора, а на трето място е поддръжката на спирачната система.
Проучването показва леко противоречив резултат. От една страна анкетираните не считат употребата на износени гуми за висок рисков фактор през зимата. От друга страна те считат, че значително може да се повиши сигурността на пътя като използват специални зимни гуми и поддържането на достатъчна дълбочина на протектора. Струва си да се отбележи и, че малко шофьори смятат за нужна употребата на вериги през зимата. Само 14% от европейските шофьори посочват, че веригите за сняг са фактор за подобрение на безопасността.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Факт
14:02 07.02.2020
2 Биоробот
Коментиран от #16, #17
14:11 07.02.2020
3 Анонимен
Коментиран от #7, #15
14:23 07.02.2020
4 Гост
Коментиран от #12, #14
14:43 07.02.2020
5 С две думи
Коментиран от #20
14:44 07.02.2020
6 ФауВе
15:07 07.02.2020
7 Бачо Киро
До коментар #3 от "Анонимен":
Тц, не е до големия грайфер. Той просто идва с новата гума. Естествено, ако си на 2-3-4мм е идиотщина. Въпросът обаче е, че новата зимна гума има по-добри качества от старата ти вече вкочанена гума дори на лед, не само на сняг. Не иска много акъл... Ако е добре съхранена, ако не е карана по сухото и тн, зимната гума държи повече години от лятната, това е нормално, но въпреки това идва време за нови, ако ще да не си ги карал много и да имат грайфер. Лятната примерно след третата година си се опича от жегата. Не казваме да си купува човек зимни гуми всяка година или всяка 2ра, но на 5 години веднъж не е трагедия. Телефон хората сменят много по-често и не им тежат парите, а за гуми се скрънзят...Коментиран от #21
15:14 07.02.2020
8 Синдикат на Ало Измамниците
Коментиран от #18
15:30 07.02.2020
9 луд с винкел
16:01 07.02.2020
10 Boxer 3.0
16:17 07.02.2020
11 бат Тонка
16:22 07.02.2020
12 gvdff
До коментар #4 от "Гост":
Да, пример за това може да е континентал- лятна 17ка 190 лв, зимна 17ка 230лв. А има брандове, които няма шанс да ги намериш из нета, но хората си ги взимат и си мислят, че всичко е точно с евтините гуми.А те 16ка 90лв, 17ка 95лв, 18ка 100лв, за сравнение с качествен бранд който стъпката от един размер до друг е поне 20 лв. Не винаги плащаш само за бранда, пазара е супер наситен и производителите се мъчат с всички сили хем да продадат нещо, хем да изкарат някой лев, хем някоя иновация да покажат.
Аз съм карал с нови и със втора употреба, карал съм и с хубави и с лоши гуми. Ако не ми се дават пари на куп бих взел гуми на изплащане, но хубава марка, ако ли нямам възможност за истински брандове, то бих взел употребявана гума висок клас с достатъчно грайфер.
Коментиран от #13
16:34 07.02.2020
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 пилот на Ферари
До коментар #4 от "Гост":
Мнението ти е много едностранчиво. Зависи къде я караш колата. Ако е само градско - добре. Но иначе тъкмо по едрата шарка е добра за зимата. Дребната шарка при пресен и особенно мокър сняг се замазва веднага и все едно си на кънки. Никакво сцепление. По едрата шарка се чисти и по лесно от набития сняг между грайферите.Коментиран от #23
18:18 07.02.2020
15 пилот на Ферари
До коментар #3 от "Анонимен":
Пълни глупости. Ако гумата е сравнително нова , протектора ако го натиснеш е мек. Спират сравнително добре и на заледено . Не е нужно да хвърляш големи суми за "маркови" гуми , а да ги сменяш навреме . Стигне ли 4 мм - махай я и никога не купувай втора употреба.Цените сега са достатъчно приемвливи.
Коментиран от #19, #24
18:23 07.02.2020
16 T800
До коментар #2 от "Биоробот":
Най-важният фактор е шофьора. Да съобрази пътните условия, състоянието на колата, включително и гумите и на базата на всичко това скоростта и дистанцията. И с 4х4 и със зимни гуми, като е говедо ще изхвърчи от пътя или ще блъсне нещо.20:56 07.02.2020
17 Ха ха
До коментар #2 от "Биоробот":
Пък задкормилното устройство няма никакво значение, само гумите21:12 07.02.2020
18 Нафърфорий
До коментар #8 от "Синдикат на Ало Измамниците":
Мен мноу му кефят тия с беемветата тарасни21:15 07.02.2020
19 Ха ха
До коментар #15 от "пилот на Ферари":
Ми митес зимни за на 9 г и са меки. Ми ся? Ко дъ прав?))))21:18 07.02.2020
20 Малко пояснение
До коментар #5 от "С две думи":
С изтъркани гуми съм, почти на минимума, но никъде не съм поднесъл, нито съм имал ситуация да допусна да не мога да спра навреме. Карам всеки ден, този сезон така и не се е случило да карам на сняг. То с тези гуми не бих и тръгнал на сняг и лед, но на сух път или мокър, но не и заледен, е достатъчно да се спазват ограниченията, ако ги превиша на права, чиста отсечка е с малко. Изтърканите гуми са причина за ПТП като някой се прави на пилот от Формула 1. За сняг и лед си трябват зимни гуми и каране под ограниченията. Т.е. съобразяване. Ако пътя е с ограничение 90 км, а има заледяване, нов сняг и завои или караш по замръзнали коловози, гумата не помага ако си идиот.21:18 07.02.2020
21 Поп Харитон
До коментар #7 от "Бачо Киро":
Да бе, тя Червената армия само с меки зимни гуми стигна до Берлин21:20 07.02.2020
22 оня с коня
22:11 07.02.2020
23 Гост
До коментар #14 от "пилот на Ферари":
Твоето мнение изобщо не е вярно!!! От около 6 месеца за използването на зимни гуми колко време караш по сняг??? Макс една семица! И повече време да е снежната покривка ,пътищата се чистят и караш на сухо или мокро! Без значение дали е градско или извън града! Колкото повече канали изрежеш от работния прозорец на гумата ,тя безспорно захапва в снега,по-лесно се чисти и в аквапланинг е по-добра. НО,се намаля от работната площ на гумата,когато ти трябва сцеепление на сухо и мокро. Гумата става по шумна,като разбит лагер руски,украински, китайски, старта Ласа,регинерат. Не напразно всички маркови гуми грайфера не е толкова едър,и струват два пъти повече ,защото не са пластмасови.22:24 07.02.2020
24 Гост
До коментар #15 от "пилот на Ферари":
Да те попитам ти накладките на спирачките най ефтините ли слагаш? Питаш ли коя година са произведени накладклите ??? Те не стареят ли?? Да те попитам още нещо ,кое е по добро? Бормашина DeWitt или Makita на три години която не е ползвана много и като нова струва ок 250лв или чисто нова китайска за 30 лв???Коментиран от #25
22:32 07.02.2020
25 Майстор
До коментар #24 от "Гост":
Накладки взимам средна хубост, от марка която знам че не им свирят при спиране. По-евтините спират като скъпите, износват се по-бързо, но откъм безопасност нямат разлика. Като знаеш как ти спират си съобразяваш карането.За бормашините. Ползвал съм професионално винтоверти Макита от над 500 лева, работят страхотно. Ползвал съм професионално и Black and Decker за 100 лева, също работят страхотно. Ползвал съм и куче марка за 60 лева, за домашни ремонти, И тези от 60 лв са по-добри за любителска употреба, просто не е оправдано да даваш 500 лв за машина с която ще завъртиш 10 болта или ще пробиеш 10 дупки в годината.
Та за мен най-добро е това което си заслужава, според целта на ползване, а не непременно най-скъпото.
Коментиран от #26
22:54 07.02.2020
26 Гост
До коментар #25 от "Майстор":
Дадох за пример с бормашина,примери могат да се дадат безброй! За накладките от къде си сигурен че ефтините или средно скъпите спират като скъпите (не си ги измервал) понякога снтиметрите са от значение. Същото е и с гумите, но за тях поне се правят тестове. Неслучайно марковите са скъпи,а хората са казали че „скъпото излиза ефтино”Коментиран от #27
23:21 07.02.2020
27 П.с.
До коментар #26 от "Гост":
Евтиното излиза скъпо в дългосрочен план. Не касае непременно безопасността, а разходите. А ако разчиташ за спирането на сантиметри, значи ти е много лоша преценката.Коментиран от #31
10:38 08.02.2020
28 666666
10:48 08.02.2020
29 гост
Коментиран от #30
11:41 08.02.2020
30 П.с.
До коментар #29 от "гост":
Трябва да се уточни какво се има предвид с изтъркани гуми. В моя случай се касае за гуми с грайфер с дълбочина близо до 1,6 ММ, но все пак малко повече, 2-2,5 ММ. Да, далеч са от нови, но са на 3 години и са годни за употреба. Michelin казва за своите гуми, че са безопасни докато стигнат тези 1,6 ММ, дори на теория има някои предимства гума с по-малък гранфер, като по-нисък шум и разход на гориво, но това не го считам за толкова важно. Важното е че с 2 ММ си е напълно годна гумата, стига да не караш на сняг.11:58 08.02.2020
31 Гост
До коментар #27 от "П.с.":
Колкото и да ти е добра преценката ,никой не е застрахован от грешки и инциденти!!! Точно за тогава ти говоря че понякога няколко см може да са от значение. Има огромна разлика между спрял преди да блъснеш пресичщ пешеходец,и дори и само леко чукнал ппешеходеца!!! На всички ни се е случвало подробно нещо! Ако на теб не е значи имаш книжка само да се хвалиш,бвз да караш.Коментиран от #37
12:07 08.02.2020
32 РОДОЛЮБЕЦ
Коментиран от #35
12:27 08.02.2020
33 Цанко
14:20 08.02.2020
34 Уйчо
18:16 08.02.2020
35 Бургас
До коментар #32 от "РОДОЛЮБЕЦ":
Взимаш автобуса тогава и тва е19:46 08.02.2020
36 Дженев
22:14 08.02.2020
37 П.С.
До коментар #31 от "Гост":
Да, никой не е застрахован от инцидент, предизвикан от разсейване. Иначе пешеходците не падат от небето. Не се гледа само асфалта, а и хората покрай него и се преценява възможността някой да стъпи на пътя. Ако блъснеш пешеходец няма да са ти виновни гумите, а че не си внимавал.Коментиран от #39
22:43 08.02.2020
38 Пиро Гоф
10:00 09.02.2020
39 gvdff
До коментар #37 от "П.С.":
при до 15 м разлика в поведението на спиране при скорост 100 км/ч между ниско качество гуми и такива от висок клас, и да кажем 2-4 м разлика при 50км.ч, може да счетем, че и гумите са сериозен фактор.Пешаходци не падат от небето, а по-лошо- изскачат рязко измежду спрели коли, а ти вече си зает да гледаш за знаци, дупки, коли, хора, животни, падащи предмети, да гледаш назад за изненади, а в крайна сметка да имаш само 2 очи.
Коментиран от #41
11:49 09.02.2020
40 бай Шиле
16:30 09.02.2020
41 П.С.
До коментар #39 от "gvdff":
Между спрели коли не се кара със 100, дори и с 50 не се кара. Със 100 или повече се кара на магистрала.20:05 09.02.2020
42 qwerty
въпросът е, че водачът следва винаги да определи поведението си в конкретния случай, както и потребността за определени гуми.
действително има райони в б-я, където може да се ползват доста успешно прилични летни или всесезонни гуми или не толкова добри зимни, както по-горе написа човека като завали просто не кара
мое виждане е винаги да се кара с адекватни гуми
14:14 10.02.2020