Европейският концерн за производство на въздухоплавателни средства Airbus, чиито централи са разположени в много страни от Европейския съюз, от първите дни на съществуването си, среща проблеми с транспортирането на участъци от фюзелажа и крилата от една страна в друга.
За да бъдем по-точни, окончателното сглобяване на Airbus се извършва в завода на концерна в Тулуза, а например централната част е направена в Хамбург. Отначало европейските производители на самолети бяха спасени от американски ветеран - Boeing 377 Super Guppy.
Но с течение на времето той изчерпа потенциала си и Airbus започна да разработва собствен транспортен самолет. Той е създаден до 1995 г. и получава името Airbus A330-600 ST (Super Transporter). Поради необичайната форма на фюзелажа, самолетът започва да се нарича Beluga.
Самолетът е изграден на базата на пътническия лайнер на Airbus A300 и се различава от него по изцяло преработен фюзелаж, който става все по-широк и по-висок. Лъкът с пилотската кабина е спуснат надолу. Товаренето се осъществява през легналата предна рампа.
Освен самия самолет, Airbus трябваше да разработи и специален товарач, предназначен да работи само със самолетите Airbus Beluga. Площта на вътрешното товарно отделение е 1210 квадратни метра, самолетът с тегло 155 тона е способен да превози 47-тонен товар с обхват до 1700 км с крейсерска скорост от 750 км/ч. Общо са направени 5 Airbus Beluga и всички те все още работят.