ЧАСТ I
Продължаваме темата за най-надеждните съвременни дизелови мотори според германските специалисти с един голям японски агрегат.
TOYOTA 1HD
4,2-литровият двигател Toyota 1HD, който се монтира на Land Cruiser J80 и J100, принадлежи към категорията на дълговечните ветерани, както по пробег (обикновено най-малко 600 000 км), така и по време на производство (от 1990 до 2007). Ако обаче се отнасяте към него небрежно, разчитайки на неговата надеждност, не правите редовна поддръжка, това неминуемо ще доведе до различни повреди. Необходимо е да се обърне внимание на газоразпределителния механизъм, както и да се прави редовна проверка на на клапаните.
OPEL 1.7 CDTI
Този дизел 1.7 CDTI, макар и бюджетен, се слави със своята издръжливост. Разработен е съвместно с Isuzu и GM и се монтира на Opel Astra H, J и Zafira B. През годините има много модификации на този мотор и видовете горивни системи за него. Колкото по-сложни са те, толкова по-голяма е вероятността от повреди, но като правило тези двигатели лесно изминават 400 хиляди км. пробег без големи ремонти.
FIAT 2.4 JTD
Принципно никой не очаква надеждност от продуктите на италианската автомобилна индустрия, но турбодизелът 2.4 JTD е хубаво изключение от това правило. Такъв агрегат се поставя на много модели на Fiat, както и на Alfa Romeo и Lancia. Той има 5 цилиндъра и система Common Rail. Версията с 20 клапана понякога изисква отремонтиране на изпускателния колектор - поради счупването на шпилката има пробив на отработените газове. С течение на годините възникват и проблеми със системата EGR и след 250 000 км може да се наложи ремонт на турбината. Като цяло обаче този двигател може да издържи 500 или дори 700 хиляди км.
HYUNDAI / KIA 1.6 CRDi (D4FB)
Корейският дизелов двигател 1.6 CRDi с мощност от 90 до 136 к.с. може да бъде класифицирани и като отличен. Вграждането му започва през 2006 г., като двигателят бързо става широко разпространен в моделите на Kia и Hyundai, които са произведени за европейския пазар. Такъв двигател има на Hyundai Elantra 4, Elantra 6, Accent RB, i20, i30, ix20, Kia Ceed, Cerato и Soul. Отличавайки се с простота на дизайна, този двигател се оказа непретенциозен и надежден, но доста взискателен към качеството на горивото. И в първите години от пускането му, слабото му място беше турбината, която често страдаше от различни проблеми. Но "детските болести" бяха излекувани успешно и сега оплакванията могат да бъдат причинени само от сензора за регулиране на налягането на горивото. Но като цяло ресурсът на такъв двигател е не по-малко от 300 хиляди км.
MERCEDES-BENZ 3.0 CDI (OM642)
Трилитровият дизелов "шестак" OM642 от Mercedes-Benz е наследник на успешните "милионерски" двигатели на марката. Той има много модификации, скривайки се под индексите 280, 300, 320 и 350 CDI. Инсталира се на Mercedes, Chrysler, Dodge и Jeep от 2005 година. Моторът е традиционно много надежден, ноза да избегнете проблеми с филтъра за сажди, е необходимо да зареждате с качествено гориво и да използвате моторно масло в съответния толеранс. Единственият по-сериозен проблем е свързан с изпускателният колектор. При нагряване в местата на заваряването му малки частици могат да се откъснат и да попаднат в турбината, което води до нейния отказ.