Отидете към основна версия

17 908 58

Връщаме ли се към аналогови автомобили?

  • автомобилна промишленост-
  • микрочипове-
  • криза

Ситуацията с недостига на микрочипове няма да се нормализира скоро, а автомобилната индустрия е последна на опашката

Разсъжденията, които ви предлагаме по темата, направихме на база едно проучване на BCG. Анализаторите на тази компания изчислиха какво влияние има глобалният недостиг на полупроводници върху световния обем на автомобилното производство. Според изследването автомобилните производители няма да могат да произведат от 7 до 9 милиона от предвидените леки автомобили тази година. През първото тримесечие на 2021 г. загубите на световния автомобилен пазар възлизат на приблизително 1,4 милиона нови коли, през второто тримесечие тази цифра се увеличава драстично - 2,6 милиона бройки. През втората половина на годината, според прогнозите на BCG, няма да могат да се произведат около 5 милиона превозни средства. Според услугата Statista през 2020 г. в света са произведени около 77 милиона леки автомобила, но тази година те ще са значително по-малко.

Защо?

Проблемите с доставката на микроелектроника за автомобилната индустрия възникват доста преди 2020 г., отбелязват авторите на изследването. Но миналата година, по време на пандемията от коронавирус, те се влошиха на фона на нарастващото търсене от производителите на други стоки, особено на потребителската електроника. През 2021 г. прекъсванията в доставките на автомобилни части също бяха повлияни от природни и метеорологични бедствия, които нарушиха веригите на доставки - анализаторите от BCG си спомнят например ледената буря в Тексас (февруари) и пожара във фабриката за микрочипове Renesas Electronics в Япония (март).

Най-значителните загуби поради липсата на електронни компоненти са понесени от Ford (производството е спаднало с повече от 700 000 бройки тази година), Stellantis (марките Fiat, Citroen, Chrysler, Dodge, Jeep) бележи спад от почти 600 000 бройки, а алианса Renault -Nissan-Mitsubishi е със спад от повече от 415 000 единици, се казва в проучването. Анализаторите на BCG отбелязват също, че ситуацията с доставката на чипове не се подобрява през третото тримесечие, както се очакваше по-рано. Причината е затварянето на фабрики след избухването в света на новия щам на коронавируса Delta.

Какво следва?

Същевременно през есента, с началото на новата учебна година и бизнес сезона като цяло, ще започне традиционен скок в търсенето на микросхеми от други индустрии, включително от производителите на потребителска електроника. Това неизбежно означава увеличаване на недостига на чипове за автомобилната индустрия, предупреждават от BCG. По-рано маркетинг специалисти обясниха, че автомобилните компании не са толкова интересни за производителите на микрочипове поради по-малките покупки в сравнение с компютърните компании и следователно „попадат в края на опашката“.

Възможното решение

Анализаторите на BCG посочват още, че капацитетът на фабриките за микрочипове е запълнен за 12 месеца напред. „Очакваме предлагането на микрочипове да достигне ниво, на което да отговори на търсенето на автомобилната индустрия, не по -рано от втората половина на 2022 г.“, се казва в проучването. Поради липсата на микроелектроника в компанията Bosch това лято, големи автомобилни производители многократно спираха и продължават да спират конвейерите си. Според анализаторите, макар че проблемите с недостига на микрочипове не намаляват, производителите могат да преразгледат моделните си гами и да започнат да произвеждат автомобили с по-малко електроника.

Поставете оценка:
Оценка 4.5 от 45 гласа.

Свързани новини