Last news in Fakti

21 Септември, 2021 12:03 17 397 58

Връщаме ли се към аналогови автомобили?

  • автомобилна промишленост-
  • микрочипове-
  • криза

Ситуацията с недостига на микрочипове няма да се нормализира скоро, а автомобилната индустрия е последна на опашката

Връщаме ли се към аналогови автомобили? - 1

Разсъжденията, които ви предлагаме по темата, направихме на база едно проучване на BCG. Анализаторите на тази компания изчислиха какво влияние има глобалният недостиг на полупроводници върху световния обем на автомобилното производство. Според изследването автомобилните производители няма да могат да произведат от 7 до 9 милиона от предвидените леки автомобили тази година. През първото тримесечие на 2021 г. загубите на световния автомобилен пазар възлизат на приблизително 1,4 милиона нови коли, през второто тримесечие тази цифра се увеличава драстично - 2,6 милиона бройки. През втората половина на годината, според прогнозите на BCG, няма да могат да се произведат около 5 милиона превозни средства. Според услугата Statista през 2020 г. в света са произведени около 77 милиона леки автомобила, но тази година те ще са значително по-малко.

Защо?

Проблемите с доставката на микроелектроника за автомобилната индустрия възникват доста преди 2020 г., отбелязват авторите на изследването. Но миналата година, по време на пандемията от коронавирус, те се влошиха на фона на нарастващото търсене от производителите на други стоки, особено на потребителската електроника. През 2021 г. прекъсванията в доставките на автомобилни части също бяха повлияни от природни и метеорологични бедствия, които нарушиха веригите на доставки - анализаторите от BCG си спомнят например ледената буря в Тексас (февруари) и пожара във фабриката за микрочипове Renesas Electronics в Япония (март).

Най-значителните загуби поради липсата на електронни компоненти са понесени от Ford (производството е спаднало с повече от 700 000 бройки тази година), Stellantis (марките Fiat, Citroen, Chrysler, Dodge, Jeep) бележи спад от почти 600 000 бройки, а алианса Renault -Nissan-Mitsubishi е със спад от повече от 415 000 единици, се казва в проучването. Анализаторите на BCG отбелязват също, че ситуацията с доставката на чипове не се подобрява през третото тримесечие, както се очакваше по-рано. Причината е затварянето на фабрики след избухването в света на новия щам на коронавируса Delta.

Какво следва?

Същевременно през есента, с началото на новата учебна година и бизнес сезона като цяло, ще започне традиционен скок в търсенето на микросхеми от други индустрии, включително от производителите на потребителска електроника. Това неизбежно означава увеличаване на недостига на чипове за автомобилната индустрия, предупреждават от BCG. По-рано маркетинг специалисти обясниха, че автомобилните компании не са толкова интересни за производителите на микрочипове поради по-малките покупки в сравнение с компютърните компании и следователно „попадат в края на опашката“.

Възможното решение

Анализаторите на BCG посочват още, че капацитетът на фабриките за микрочипове е запълнен за 12 месеца напред. „Очакваме предлагането на микрочипове да достигне ниво, на което да отговори на търсенето на автомобилната индустрия, не по -рано от втората половина на 2022 г.“, се казва в проучването. Поради липсата на микроелектроника в компанията Bosch това лято, големи автомобилни производители многократно спираха и продължават да спират конвейерите си. Според анализаторите, макар че проблемите с недостига на микрочипове не намаляват, производителите могат да преразгледат моделните си гами и да започнат да произвеждат автомобили с по-малко електроника.


Поставете оценка:
Оценка 4.5 от 45 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 инженер

    84 17 Отговор
    Без ДВГ, света ще си отиде в каменната ера!!!

    Коментиран от #46

  • 2 Каменов

    95 6 Отговор
    Браво на Радо, много професионален анализ. За съжаление електрониката и електромоторите почти убиха истинските коли, но както се предвижда, кръговрат има и отново ще се завърнем към "аналогови" коли.
  • 3 123

    91 10 Отговор
    Глобалистите искат да намалят колите. Никакъв недостиг няма. А за телефони как има чипове?

    Коментиран от #5, #50, #56

  • 4 Blackthorn

    67 15 Отговор
    Дано преоткрият добрия стар карбуратор! ;)

    Коментиран от #9, #27

  • 5 МаКаТа

    18 3 Отговор

    До коментар #3 от "123":

    Ми прочети статията и ще разбереш. Подкрепям коментар 2 - отличен анализ на Радо Славчев.
  • 6 Дани

    67 13 Отговор
    Чиповете са във ваксините , за това е недостига :)

    Коментиран от #10

  • 7 небрежнев

    42 10 Отговор
    За съжаление или не, връщане към аналоговите коли не е възможно. В съвременните коли електрониката е навсякъде: запалване; регулиране на оборотите, датчици за топлина, светлина, скорост; автоматични предавки; въздушни възглавници... Регулирането на изпусканите газове е невъзможно без електроника, което ако не се прави, то колите не могат да са екологични, което по днешните политически залитания не може да се направи.
    Да не говорим за умните помощници за автономно паркиране, спускане или поддържане на дистанция и скорост. Днес никой не би си купил кола без GPS или задна камера, а какво остава да е дори без радио.
    Така че електрониката в автомобила със сигурност ще остане и ще се развива. Както никой не се е върнал към аналогов телефон с шайба, така и никой няма да се върне към аналогова кола. По-вероятно е да се обединят автомобилните производители и да направят някакво собствено производство на чипове за техни нужди, защото компютърните гиганти ги пренебрегват и това ще продължи дългосрочно. Само Apple има по-голям оборот от цялата автоиндустрия и интересите на компютърните гиганти ще надделяват.

    Коментиран от #19, #28

  • 8 jap

    79 7 Отговор
    Основното предназначение на колите е за транспортиране а не за развлечение.Колкото повече екрани,бунони и асистенти има в един автомобил,толкова по голям е риска шофьора да се разсейва което може да има фатални последствия.
  • 9 Прав си

    60 10 Отговор

    До коментар #4 от "Blackthorn":

    Нищо не може да компенсира тръпката от дърпането на смукача и задавянето.

    Коментиран от #43

  • 10 гост

    30 6 Отговор

    До коментар #6 от "Дани":

    във ваксините чиповете май са течни и не стават за коли... ама знае ли човек? освен това се правят от бил гейтс, а той не е продал нищо на автоиндустрията... или поне по документи е така.

    Коментиран от #13

  • 11 пешо

    32 2 Отговор
    това не е задължително лошо. аз лично се стремя да карам все едно е аналогова таргата, използвам електронните "екстри" само когато няма начин да се мине без тях.
  • 12 тарикату

    37 9 Отговор
    Че на кой му трябват новите кошници, дето и без това са постоянно счупени и на 100 хиляди км са тотална щета. Карам си джипу още 30 години и си гледам кефа.

    Коментиран от #31

  • 13 Грета Тунберг

    8 12 Отговор

    До коментар #10 от "гост":

    Скъпи,ти каква кола караш?Рено Сценик дизел?

    Коментиран от #14, #16

  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 Говедо

    38 4 Отговор
    Не му ли завъртиш мнивелата не ми го фали
  • 16 гост

    10 25 Отговор

    До коментар #13 от "Грета Тунберг":

    едва ли те интересува, но ще ти кажа - бвм 430i, 2020 и съм ваксиниран с модерна.

    Коментиран от #20, #23, #41

  • 17 Пеуник

    53 6 Отговор
    Ихааааа! Хайде на ръчките! Двата съединителя в кучия г...з! Дано кризата продължи, за да се произвеждат коли, а не мобилни увеселителни центрове!
  • 18 Hahah

    17 7 Отговор
    Мисля да организирам производство на ППС с животинска тяга.

    Коментиран от #21

  • 19 Мето

    40 4 Отговор

    До коментар #7 от "небрежнев":

    Не съм съгласен, еко нормите налагат тези чипове за модерна технология, но може и на старата. Един прост мотор от 2000г, дето е 2.0и 150коня, ако го направят с фабрична газ, която замърсява доста по малко от нафта или бензин и има 1 или 2 катализатора ще замърсява доста по малко от съвремения автомобил, но нямат сметка - статия мотор ще държи 300к+ км, а новите едвам гаранцията.

    Коментиран от #22, #25, #48

  • 20 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 21 пешо

    23 1 Отговор

    До коментар #18 от "Hahah":

    не може! произвеждат метан, "затоплят" планетата. знаеш ли как ще се превъзбуди (хм-хм!) грета, ако те чуе!
  • 22 пешо

    26 3 Отговор

    До коментар #19 от "Мето":

    не е идеята да бъдат решени проблемите. идеята е да се произвежда и консумира по-малко! поводът е "спасяването" на планетата, а причината - трябва да има достатъчно за избраните. останалите - каквото е казал оня римски сенатор.
    това, което ме вбесява е, че популацията е толкова късогледа и лесно манипулируема. за съжаление, не съм оптимист. популантите ще се усетят, вероятно, едва когато за първо им сервират супа от брашнени червеи, за второ - кюфтета от същите (без гарнитура), а за трето - торта, пак от същите. но ще бъде късно.
  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 24 гост

    10 12 Отговор

    До коментар #23 от "Грета Тунберг":

    Следващия път, преди да напишеш хейта си си помисли - защо сме най-завистливите, най-бедните и най-изчезващата нация в света. И ако не искаш да не е така, то просто не пиши. Погледни се в огледалото и поискай да си друг човек.

    Коментиран от #32, #34, #35, #38, #40

  • 25 Чичо Сашо

    14 11 Отговор

    До коментар #19 от "Мето":

    Интересното че през 2000 та година, селяндурите твърдяха същото за коли произведени преди 80- та година. Явно има определена категория «граждани» които предпочитат 20 годишни автомобили.
  • 26 Ехаааа

    13 3 Отговор
    Къде този късмет. А дано, ама на дали!
  • 27 Японеца

    8 15 Отговор

    До коментар #4 от "Blackthorn":

    С какво е добър карбуратора? Че му трябва постоянна настройка ли?

    Коментиран от #45

  • 28 Гост

    27 6 Отговор

    До коментар #7 от "небрежнев":

    Всичките тези екстри са за хора които не умеят да шофират.Колата е ПРЕВОЗНО средство а не място за збавления.
  • 29 човек от народа

    25 2 Отговор
    ако намалят електрониката поне наполовина, никой няма да усети липсата й. дори катастрофите от отклоняване на вниманието ще намалеят !
  • 30 DDT

    22 3 Отговор
    Ауди S8 1999 година, август месец. Километри - незнайни, може би около 400 000. Проблеми - решават се с около 1000 лв.
    Сеат Ибиза 2014 г, ноември месец. Километри - около 150 000. Кондензирал преден фар. Предал Богу дух wastegate клапан. Обща сума без труд - 1200 лв.
    Изводите са за вас. 4.2 срещу 1.2 тси, надеждност, комфорт и здравина. Както и кеф от шофиране. До тук с новите коледни елхи и пищялки като от детска йоника....!!!
  • 31 Stoich

    11 2 Отговор

    До коментар #12 от "тарикату":

    Разбирам те напълно. И аз си карам джипа и не ми пука за електроники и разните му помощници. Който си умее, помощници не му трябват.
  • 32 Грета Тунберг

    4 8 Отговор

    До коментар #24 от "гост":

    Ти като хейтиш,защо не ти трият коментарите???А моите ги трият.Мекичък ти е моето момче,мекичък.
  • 33 Добър вечер

    9 4 Отговор
    Както вече писах в темата за "Великото предстоящо Бъдеще на автоматичните скоростни кутии" и в съгласие с поста на Stoich и Гост 28, теа джидавки са за хора който първо: някой или нещо трябва да им казва/показва какво трябва да правят, второ :смятат автомобилите за място за забавление, а не средство за придвижване, каквото са :)
  • 34 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 35 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 36 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 37 гост е моде ратор

    10 4 Отговор
    Използваш освен ник гост и много други.Постоянно замърсяваш коментарите,а не те трият.Защо ли?Как искаш коментиращите да не те мразят?
  • 38 гост е моде ратор

    2 4 Отговор

    До коментар #24 от "гост":

    Коментара е до гост.
  • 39 Гост

    19 2 Отговор
    САЩ наложи санкции на китайските производители и индустриите на Европа клекнаха. Остава и страните от източният блок да си изтеглят гастарбайтерите, и тогава западните икономики съвсем ще грохнат.
  • 40 Гост

    33 4 Отговор

    До коментар #24 от "гост":

    Припомни ми, колко изчезваща нация бяхме преди демокрацията?
    Май бяхме 9 милиона, а? И май произвеждахме 8 пъти повече от сегашните смешни добиви? И май не зависехме от еврофондовете на запада?
  • 41 Гост

    9 4 Отговор

    До коментар #16 от "гост":

    Ето, виждаш ли? Ако не се беше ваксинирал, никога нямаше да ти хръмне, да се бутнеш на такъв трошляк.
  • 42 Дедовия

    8 5 Отговор
    Карбураторче му е майката!
  • 43 Като 12така на бащата

    10 3 Отговор

    До коментар #9 от "Прав си":

    Тая кола ти я караш, не тя тебе. Бръмчи, ръмжи, бучи и си е цял майсторлък да я караш, еле пък студена или през зимата. Но това и е чара, караш я, не просто се возиш.
  • 44 незнайко

    7 5 Отговор
    Крайно време беше да спрат с електрониката в колите . Минималната електроника е за АБС -са , контрола на дюзите за гориво и комутацията в запалването . При автоматиците е малко по тегаво.Това, че се следи за изгоряла крушка е безсмисленно усложнение . Автоматичното палене и гасене но фаровете също. Бордовия компютър с информация за какво ли не също . Представете си една ЛАДА с АБС и инжекцион . Уредите и са достатъчни . Ако и мощността на двигателя е 150 к.с без турбина ще е ОК !!! За дизайна на купето не говорим .
  • 45 незнайко

    6 4 Отговор

    До коментар #27 от "Японеца":

    На кой карбуратор трябва постоянна настройка ? Явно някой Ви е излъгал ! Защо не спомена постоянната регулировка на клапаните на Хонда СР-В ? Неприятно е да се чудите какво да оплюите.
  • 46 Преди 120 години

    4 1 Отговор

    До коментар #1 от "инженер":

    някой пишман инженер е казвал същото и за въглищата
  • 47 Търкаклото

    8 6 Отговор
    Добър анализ, но има и други компоненти във формулата "чипове", които не са засегнати. Авто индустрията сама се вкара в този тупик. Искат си старите чипове в новия век. Никой няма да построи нови мощности за стари изделия. Бяха поканени да влязат в новия век с нови чипове но те отказаха. Оправдаха се с надеждността на новите компоненти (до някъде са прави). Държат да имат отделен управляващ блок за всяка система , защито при отказ останалите работят. Новите чипове биха поели повече работа и биха съкратили бройката на управляващите единици, но пи отказ ще има срив в много от функциите на отделните възли. И така са пред дилема, да направят ли крачка напред или да си останат в миналото.
  • 48 Ногу си прав пич....

    10 2 Отговор

    До коментар #19 от "Мето":

    Не се сдържах пак да го напиша... В днешно време цели кохорти спецове умуват как докато изтече гаранцията на автомобила да нямаш никакви проблеми и после... БААААМ, ВНЕЗАПНА СМЪРТ!!! И отиваш да купуваш новата!!! Фабриките трябва да бълват МПС та!!! Щот само в Габрово вулканизират презервативи :)!
  • 49 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 50 куку руку ку

    6 1 Отговор

    До коментар #3 от "123":

    Глобалистите са дали поръчка за едни милиарди бройки чипове с приоритет, затова няма за автомобилите. А и пак според глобалистите и зелената им енергия, автомобилите са излишни... кой разбрал, разбрал!
  • 51 Niki13

    0 0 Отговор
    Мислех, че PSA Group след вливането в Stellantis произвежа и Peugeot, DS, Opel и Vauxhall
  • 52 Калмук

    14 3 Отговор
    Поне една трета от електрониката в днешните автомобили спокойно може да бъде премахната или заменена с обикновена механика, без това да се отрзи на ЕКО стнадарта ... НО, не забравяйте, че тези електронни глезотии са набутани в колата ЗАРАДИ ДНЕШНИЯ КЛИЕНТ, който, напр. иска да има климатроник вместо "обикновен" климатик ... да слуша музика от телефона ... да сваля страничните стъкла с копче, а не с врътка ... седалката да му масажира гърба ... воланът да му е топъл ... и т.н. Това е същият този клиент, който го мързи сам да си сготви и чака куриер да му донесе яденето.
  • 53 Гост

    4 3 Отговор
    Ами то това масово чипиране на хората, не останаха чипове за колите ... :)
  • 54 Бай Тошо

    6 1 Отговор
    Таз година полупроводници, догодина цели проводници!
  • 55 Съдията Дред

    7 3 Отговор
    Шофьора трябва да гледа пътя, не огромните екрани пред него. Таблото трябва да позволява информираност със интуитивен поглед, без водача да се разсейва излишно.А сега, за елементарна настройка на каквото и да е - от главно меню в подменю, там друго подменю.
  • 56 Африканец

    1 1 Отговор

    До коментар #3 от "123":

    Не си чел статията , явно. Или трудно загряваш.
  • 57 Бай Шиле

    1 1 Отговор
    Ем че отде да има чипове като те ги сложеа сите у ваксините
  • 58 1520

    0 0 Отговор
    излишно претрупване с електроника което се отнася до екологията да