Принципно, зареждането на електрическа кола трябва да бъде много по-евтино от зареждането на конвенционален автомобил с бензин или дизелово гориво. Но колко наистина можете да спестите (в долари, защото материалът е подготвен от нашите американски колеги от insideevs).
Но преди да сравните разходите, важно е да разберете, че по-ниската цена за притежаване на електрически автомобил не се определя само от разликата в цената между електричеството и бензина. Ето някои характеристики на електрическите превозни средства, които също участват пряко в намаляването на общите разходи за гориво - имаме предвид енергията.
Аеродинамика
За конвенционалните бензинови автомобили аеродинамиката е важна, но обикновено не е критична – поне докато не решите да достигнете 400 км/ч. Но в света на електрическите превозни средства нещата са различни. Тъй като батерията е най-скъпият (и най-тежкият) компонент в повечето електрически автомобили, е необходим много нисък коефициент на съпротивление, за да се увеличи максимално възможния пробег.
Според главния изпълнителен директор на AirShaper - Ремери, ниският коефициент на съпротивление е ключът към максималния пробег на електромобил. „Ако удвоите скоростта, съпротивлението на въздуха се увеличава четири пъти, а мощността, необходима за преодоляването му осем пъти“, обяснява Ремери. И той изчислява: „В спортен автомобил с мощност 125 конски сили можете да ускорите до 200 км/ч, но за да ускорите до 400 км/ч, вече са ви необходими цели 1000 конски сили.
Въпреки че тези цифри са доста над ограниченията на скоростта на конвенционалните пътища, те показват колко важно е да се подобри аеродинамиката, така че електрическите превозни средства да могат да покриват дълги разстояния с едно зареждане.
Обща ефективност
Електрическите автомобили са много по-добри от автомобилите с двигател с вътрешно горене по отношение на ефективността - консумират много по-малко енергия. Според Министерството на енергетиката на САЩ ефективността на типичен бензинов автомобил е по-малко от 25%. Това означава, че цели 75%! от енергията се губи под формата на топлина или се изразходва в системите на самия двигател с вътрешно горене. А електрическата кола - дори без да се вземат предвид ползите от регенеративното спиране - има ефективност над 65%. Останалите 35% са загуби по време на предаване на момента към задвижващата система (включително охлаждане и нагряване на батерията).
Регенеративно спиране
При традиционните автомобили (не хибридите) спирането се извършва главно чрез фрикционни спирачки. Това означава, че по-голямата част от кинетичната енергия просто се губи в околната среда под формата на топлина. Хибридите и електрическите превозни средства спират главно чрез преобразуване на кинетичната енергия в електрическа енергия и връщането ѝ обратно към батерията: това се нарича възстановяване на енергия. Благодарение на този процес, общата ефективност на типично електрическо превозно средство (включително рекуперация) според Министерството на енергетиката на САЩ е около 90% при комбиниран цикъл!
И така, колко ще спестите?
Повечето писатели по темата обичат да сравняват двата най-популярни седана - електрически и с вътрешно горене в САЩ - Tesla Model 3 и Toyota Camry. По-разумно е обаче да се сравняват две коли с еднакъв размер и с аналогична цена, нали?
Следователно, в нашето сравнение, съперниците ще бъдат Toyota Corolla и Nissan Leaf. Nissan Leaf е най-продаваният електрически автомобил с цена под $30 000 в САЩ, Corolla също е бестселър, при това в световен мащаб.
2022 Toyota Corolla L (нехибрид)
Цена $20,075
Мощност 139 конски сили
Разход : среден - 7л/100км
Автономен пробег с едно зареждане - 700 км
2022 Nissan Leaf S 40kWh
Цена $27,400 ($19,900 с федерален данъчен кредит)
Мощност 147 конски сили
Разход : среден - 18.8 kWh/100 км
Автономен пробег с едно зареждане - 240 км
За да се направи това сравнение справедливо, се разглежда среден годишен пробег от 21 700 км (данни от Министерството на транспорта на САЩ). Електричеството ще бъде таксувано по средна цена за домашни потребители в САЩ от $0.1252 за kWh и бензинът на средна цена от $0,867 за литър (31 декември 2021 г.).
За Corolla разделяме средния годишен пробег от 21 700 км на 100 км и след това умножаваме това число по 7.8 литра, за да получим приблизително 1695 литра бензин, изгорени за една година. Умножавайки тази сума по средната цена на бензина, то похарчената сума за гориво е 1 460 долара годишно.
За Leaf разделяме 21 700 км на 100 км и след това умножаваме това коефициент по 18.8 kWh. Получаваме, че за годината Leaf ще консумира около 4 080 kWh електроенергия. Ако умножите това по средната цена на електроенергия в САЩ, оказва се, че "пълненето" на Leaf с електричество ще струва само $510 годишно. В действителност тази сума може да се окаже още по-скромна - ако използвате безплатни обществени зарядни станции.
Заключение
Оказва се, че електрически автомобил - като Leaf - може да ви спести $950 "гориво" годишно в сравнение с конвенционален седан, задвижван с бензин. За четири години собственост, тези спестявания скачат до 3800 долара; осем години могат да ви спестят до 7600 долара. И предвид непрекъснатото покачване на цените на бензина и повишеното внимание на властите и стимулиране (парично) към покупката на електрически превозни средства - може би е време да сменим маркуча с кабел!