Само преди три месеца Apple стана най-продаваната марка смартфони в Китай за първи път от шест години. Сега той изостава назад от китайските си конкуренти, след като страда повече от други от спада на продажбите през първото тримесечие.
Промяната в пазарното класиране идва , когато Китай е изправен пред рязко икономическо забавяне и тъй като ограниченията на Covid затръшват спирачките на потребителските разходи.
Продажбите на смартфони в Китай намаляха с 14% през първото тримесечие, тъй като обемите паднаха "близо до нивата, наблюдавани по време на тежкото засегнато от пандемията тримесечие на 2020", се казва в доклад на от четвъртък.
Продажбите на Apple паднаха с 23% през трите месеца до март в сравнение с предходното тримесечие. Компанията се радваше на бърз растеж в Китай миналата година, веднага след пускането на iPhone 13. Пазарният му дял в Китай сега възлиза на 17,9%, в сравнение с 21,7% през тримесечието, приключило на декември.
Apple се оттегли от лидер на пазара в Китай на трето място, като доставките му за първото тримесечие са намалели с 36% спрямо предходното тримесечие. Проучването проследява доставките от производителите до търговските обекти, а не продажбите на потребителите.
Китайските местни марки – включително Vivo, Honor и Oppo̦ – се представиха по-добре от Apple, тъй като продажбите им се възстановиха, след като страдаха от силното представяне на iPhone 13 през последното тримесечие на 2021 г.
Като цяло сезонният спад в търсенето и голяма икономическа несигурност задържаха пазара през първите няколко месеца на тази година.
В момента има пълно или частично блокиране в поне 27 града в Китай, което засяга до 165 милиона души, според изчисленията на CNN. Шанхай - водещият финансов център на нацията и основен производствен център - е под блокада повече от месец. Ограниченията принудиха много предприятия да затворят и нанесоха огромен удар върху икономическата активност.
Китайската икономика се забави рязко през последните няколко месеца. Продажбите на дребно се свиха през март за първи път от повече от година. Междувременно безработицата нарасна до рекордните 6% в 31 големи града.
„Тези фактори, съчетани с тенденцията към намаляване на търсенето, която вече е видима на пазара на смартфони в Китай преди новата вълна на пандемията, повлияха значително на сектора“, каза Менгмен Джанг, изследователски анализатор за Counterpoint Research, в доклада, придружаващ публикуването на данни.
Не само слабото търсене вреди на Apple в Китай. Компанията също е изправена пред предизвикателства във веригата за доставки, произтичащи от блокирането на Китай. Foxconn, основен доставчик за Apple, спря производството във фабриката си в Шенжен за няколко дни миналия месец, тъй като градът наложи блокиране заради Covid. Pegatron, монтажник на iPhone, също спря операциите в заводите си в Шанхай и Куншан по-рано този месец.
Главният изпълнителен директор Тим Кук каза в четвъртък по време на разговор за печалбите, че нарастващите ограничения на Covid в Китай, заедно с недостига на силиций в цялата индустрия, ще повлияят на следващото тримесечие на компанията с 4 до 8 милиарда долара.
По-рано този месец се разбра, че доставчиците на смартфони в света са изправени пред голяма несигурност поради продължаващите блокирания в Китай, войната между Русия и Украйна и заплахата от инфлация.