През последните десетилетия летенето стана много по-сигурно. Мнозина обаче отново започнаха да се съмняват в тази констатация след падането на машината на Egypt Air с 66 души на борда, пише в. „Щутгартер нахрихтен“. Според изследване на Allianz Global Corporate&Specialty (AGCS) от 2014 г. е по-вероятно да бъдеш ударен от гръм (1 към 10.5 милиона), отколкото да загинеш в самолетна катастрофа (1 към 29 милиона).
Според изследването през последните десетилетия причините за самолетни катастрофи са се променили малко. При половината от катастрофите причината е преумора или грешно решение на пилота. 70 процента от смъртните случаи се дължат на човешкия фактор. Но AGCS обръща внимание на това, че „цяла поредица от случаи показва, че пилотите вероятно се доверяват твърде много на автоматизацията в пилотската кабина“. На второ място са техническите неизправности. Те са причина в 20 процента от случаите. Следва метеорологичната обстановка с 12 процента. Метеорологичните условия са по-честата причина за катастрофи, отколкото терористичните удари. В 8 процента става дума за саботажи.
Често комбинацията от грешка на пилота с други причини води до катастрофа. Според интернет портала planecrashinfo.com в 16 процента от случаите става дума за фатална комбинация от човешки фактор и лоши метеорологични условия – силен вятър, мъгла, дъжд и др. В 5 процента пилотът не е реагирал правилно при отказ на техниката.
Според AGCS повечето инциденти са станали при кацане (57 процента). 24 процента при излитане и 9 процента по време на полет.