Отидете към основна версия

4 541 10

Почина основателят на IKEA

  • ikea-
  • основател-
  • швеция

На 91-годишна възраст си отиде Ингвар Кампрад

Снимка: АР/БТА

На 91 годишна възраст почина Ингвар Кампрад. Той заема 412-то място в класацията на Forbes за най-богатите хора на света. Ще бъде запомнен със скромност и стремеж да дава личен пример. „Важното е лидерите да дават пример”, казва той.

Ингвар Кампрад е роден на 30 март 1926 година в Смоланд в семейство на немски емигранти, които идват в Швеция, за да търсят по-добър живот. Още от малък проявява страст към търговията. На 5 години продава кибрити на съседите си. На 7 вече обикаля с колелото околията, за да развива бизнеса. Тогава разбира, че печалбата ще бъде по-голяма, ако купува на едро от Стокхолм. В големия град му хрумва идеята за развитие на бизнеса си. Постепенно започва да търгува с части за велосипеди, моливи, коледни украшения и дори със семена и риба.

На 17 години Ингвард Кампрад е натрупал достатъчно опит и през 1943 г. се появява IKEA. Името на компанията идва от първите букви на имената му (ИК), Е е от Елмтарид – фамилната ферма, където е израснал, а А – от Агунарид – родното му село.

Идеята за сглобяемите мебели му хрумва, когато опитва да вкара маса в багажника на колата си. Негов приятел му казал, че е по-добре да махне краката.

През 1947 г. той решава да въведе мебели в продуктовата линия на фирмата. Използва местни производители и така поддържа ниски разходите. Тази стратегия му позволява да предлага висококачествени мебели на достъпни цени.

По това време обзавеждането е хит и през 1951 г. Кампрад решава да прекрати всички останали продуктови линии и да се съсредоточи само върху мебелите. През 1953 г. отваря врати първият магазин IKEA.

Пионер в мениджмънта, Ингвар открива първата си търговска зала, която се помещава в сградата на стара дърводелска работилница в Елмхулт. Кампрад вади доста сериозен коз срещу своите конкуренти – залага на обширен шоурум, в който позволява на хората да видят, докоснат и почувстват стоките, за да са сигурни, че купуват нещо наистина качествено и удобно.

Хитроумната организация на магазините предлага на клиентите "еднопосочно пътуване" и те са принудени да минат през всички зали, за да могат да излязат. Така пред погледа им минават и неща, които не са възнамерявали да купят, но които могат да ги привлекат.

Новаторският подход, модерните и необичайни на вид стоки за домакинството, стилният дизайн и достъпните цени, на които залага Кампрад, прочуват колекциите на IKEA по цял свят.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини