Въпреки месеци на полемика и оспорване във Франция от днес в сила влиза ограничение за скоростта по второстепенните пътища в страната. То касае французите и туристите. От днес скоростта по 400 000-километровите второстепенни пътища е ограничена на 80 километра в час, предаде AFP.
Целта на мярката е намаляване на смъртността в пътни инциденти.
Досега разрешената максимална скорост по този тип пътища беше 90 километра в час. Сега според разпоредбата тя става 80 километра в час по всички двупосочни пътища, с по едно платно във всяка посока, без централен разделител (матинела, бариера, насип и др). На това описание отговарят 40 процента от пътищата във Франция.
Мярката бе обявена още на 9 януари. Асоциации на автомобилисти и мотоциклетисти протестираха не веднъж срещу нея. Подписани бяха петиции. Мярката бе обявена за ненужна и взета с политически цели. Парламентаристи и местни избранници от различни партии също се разбунтуваха срещу нея, защото, според тях, тя била в ущърб на селските региони, където се намират засегнатите от нея пътища. Всички тези усилия бяха напразни и правителството остана непоклатимо.
Преди въвеждането на мярката имаше медийна кампания с цел нейното популяризиране, но въпреки това 74 процента от французите казват, че са против в нея, според допитване от миналия вторник.
В петък премиерът Едуар Филип каза, че намаляването на скоростта не цели да се "досажда на всички, а да се намалят случаите на смърт и на сериозни травми по пътищата". Той припомни, че миналата година при пътни инциденти във Франция са загинали 3684 души, а ранените са били 76 840. Според правителството намаляването на скоростта с 10 километра в час ще позволи спасяването на 400 живота на година. Според властите по пътищата, които ще бъдат засегнати от мярката, са станали 55 процента от инцидентите, регистрирани миналата година.
В Италия, Испания, Португалия, Унгария, Гърция, балтийските страни, Люксембург, Словения, Хърватия, Македония, Албания, Словакия, Чехия ограничението на максималната скорост по този тип пътища е 90 километра в час.
На други места в Европа скоростта е дори сведена до 70 километра в час, а на други пък е 100 километра в час.