Българският пилот Янко Стоименов може да получи 123 г. затвор от гръцкия съд на 19 декември. На 20 април той, заедно с двама кипърски и един английски авиационен специалист получиха това строго наказание като виновници за авиокатасткрофа, при която загинаха 121 души. Сега то може да бъде потвърдено.
Обвиняемите са българинът Янко Стоименов, бивш главен пилот на несъществуващата днес кипърска компания "Хелиос Еър", генералният директор Димитрис Пандазис, оперативният директор Георгиос Кикидис и механикът Алън Ъруин. Те не са били на борда по време на инцидента.
Впоследствие върховният съд в Кипър постанови ново разглеждане на делото за авиокатастрофата от 14 август 2005 г., а в отделно дело през април тази година гръцки съд определи четиримата служители на несъществуващата вече компания, сред които и българина, за виновни в убийство по непредпазливост. Те бяха осъдени на 10 години затвор и пуснати под гаранция в очакване на обжалването, припомня агенцията. Оповестените присъди обаче бяха по 123 години за всеки обвиняем - за първия загинал се дават 3 години и наказанието се увеличава с 1 година за всеки следващ. Ако присъдите бъдат потвърдени, подсъдимите трябва да излежат ефективно поне по 10 години от тях.
Какво се случи на 14 август 2005 г.? Boeing 737-300 на нискотарифния кипърски авиопривозвач, излетял от Ларнака за Прага, се разби в хълм северно от Атина. Според разследващите причината за катастрофата е неотварянето на клапа, регулираща притока на кислород в самолета. В резултат на това малко след потеглянето всички на борда – пилоти и пасажери – са изпаднали в безсъзнание. Машината се е движила на автопилот близо два часа, преди да й свърши горивото и да се разбие в склона.
Пилоти на гръцките военновъздушни сили, проследили самолета, след като той не отговорил на радиозапитванията им, видели един човек в контролната кабина, който се опитвал да предотврати катастрофата, но не успял. В нея загинаха всички на борда, което направи инцидента най-смъртоносния в авиоисторията на Гърция и Кипър.
Това е довело до трагедията, а за четиримата подсъдими се твърди, че поради небрежност са допуснали тези пилоти да управляват самолета. Във фаталния ден Стоименов си е бил вкъщи, а не на борда на боинга. Той твърди, че самолетът и преди е създавал проблеми с херметизацията.
Ако бъде осъден окончателно в Гърция, Стоименов ще бъде изправен пред нелеката ситуация да убеждава повторно кипърския съд в невинността си, но вече - от затвора.
Делата и в двете страни не са приключили на последна инстанция, но ако в Гърция присъдата е ефективна, българският пилот трябва да отиде зад решетките до произнасянето и на върховните съдии.
Експертите са категорични, че превключвателят е бил в автоматичен режим и отхвърлят версията за грешка на пилотите. Докладът им на практика разбива цялата теория на обвинението в Гърция.
Янко Стоименов е сред водещите имена в българската авиация. На 18 декември трябва да се произнесе пледоария в защита на Стоименов пред гръцките магистрати. На следващия ден се очаква те да излязат със своето решение.