Германия се слави с евтините си храни. Само 12% от доходите на хората отиват за хранителни стоки и безалкохолни напитки. Тази година обаче има огромен скок в цените. Пазарът на хлебни изделия е красноречив пример.
С над 15% смята да увеличи цените на своите хлебни изделия Оливер Клайн. Управителят на голяма верига от пекарни ще вдига цените на два пъти – през пролетта и през есента. Човек може да го разбере, като погледне сметките му за газ. През декември неговите пещи са изразходвали газ за 16 000 евро, а пред януари - и то при спаднало производство - за 35 000 евро. Клайн, който управлява около сто пекарни в Северен Рейн-Вестфалия, не помни през 30-годишната му професионална биография да е имало такъв ръст на режийните.
Освен цените на енергоносителите, в пекарския бранш големи проблеми създава и поскъпването на другите суровини. Енгелберт Шлехтримен, който ръководи три пекарни в Кьолн, е принуден да плаща за маслото и брашното 50% повече, отколкото преди година. С други думи, той също трябва да вдига цените. Но тук дебне един проблем, който е отдавна известен на пекаря.
Хората ще купуват другаде
„При това положение клиентите ще променят потребителското си поведение“, казва той. Неговото опасение е, че някои от тях ще се ориентират към по-евтини хлебни изделия, каквито се предлагат в големите търговски вериги.
„Ще трябват безкрайно много усилия, ако искаме изобщо да видим някакви пари“, казва той. Според него тази ситуация ще докара до фалит много малки пекарни.
Второто повишаване на цените, предстоящо през есента, за което говори Оливер Клайн, се дължи на решението да бъде вдигната минималната работна заплата. Първата степен на това решение влиза в сила през юли, когато часовата ставка се покачва от 9,82 на 10,45 евро. А от 1 октомври минималното заплащане вече ще бъде 12 евро на час. Заплащането в пекарните по принцип е ниско, а работата с клиенти изисква доста персонал, така че в този бранш новото минимално заплащане ще има сериозни последици.
Клайн казва, че продавачките с опит в неговата верига и сега взимат повече от 12 евро на час. По-малко в бранша изкарва помощният персонал, но не само той ще спечели от новата почасова надница. Защото вдигнеш ли заплащането на един 18-годишен начинаещ работник, който може би още живее при родителите си, по-опитните служителки и служители също ще поискат повишение. „Мисля, че ще възникне определен натиск за вдигане на заплащането по цялата верига – от горе до долу“, казва Клайн.
Хлебните изделия в неговите пекарни ще поскъпнат с 15% тази година, като Клайн смята, че това поскъпване се дължи поравно на поскъпналите суровини и на новата минимална работна заплата. Но не са само хлебните изделия и печивата. Според едно допитване на Института ifo две трети от производителите на хранителни стоки очакват ръст на цените през идните месеци. Храните в Германия може да поскъпнат с цели 7 на сто, смятат икономистите.
Храните в Германия са относително евтини, но не за всекиго
Всъщност, храните в Германия са относително евтини. Както пише изданието „Митерцайтунг“, в други страни като Австрия, Франция, Дания, Норвегия, Ирландия или Гърция хранителните стоки и безалкохолните напитки са по-скъпи, отколкото в Германия. Най-скъпо е в Швейцария, където цените са с 60% над германските.
Разбира се, цените на храната винаги трябва да се съпоставят с доходите в съответната държава. Но и при тази сметка храната в Германия пак изглежда евтина: тук само 12% от доходите на хората отиват за хранителни стоки и безалкохолни напитки.
Статистически погледнато, по-евтино излиза на потребителите единствено в Австрия, Ирландия и Люксембург. Независимо от това обаче близо два милиона германци ден след ден взимат храна от обществените кухни за бедни. Чуват се дори и предложения помощите за безработни да бъдат увеличени със 100 евро месечно заради поскъпването на храната.