Отидете към основна версия

4 080 65

Завръщане в бъдещето: руснаците пак ще карат „Москвич“

  • москвич-
  • русия-
  • автомобили-
  • коли-
  • производство-
  • война-
  • москва-
  • украйна

На запад завиждат на руснаците за тези безаналогови автомобили

Снимка: Shutterstock

За мнозина руснаци до края на 20 век да притежаваш "Москвич" - гордостта на съветското автомобилостроене, беше въпрос на чест, разказва Ройтерс, предаде БТА.

За последно произвеждан преди двадесетина години, той е на път да се завърне на поточните линии заради напускането на Русия от страна на западните автомобилостроители. Когато "Рено" (Renault) обяви, че се изтегля от Русия, кметът на Москва Сергей Собянин потри ръце. Той още тогава заяви, че ще национализира завода в столицата, който едно време произвеждаше именно "Москвич", за да възроди "легендарната" марка.

Въпреки, по думите на Собянин, "дългата и славна история" на "Москвич"-а, руснаците са разделени по въпроса за възраждането на една марка, която според мнозина принадлежи само на миналото. "Чух, че "Москвич" ще бъде върнат към живот и съм много щастлив от това", казва Александър Бондаренко, демонстрирайки тениска с изображение на колата. "Ако пуснат на пазара модерна версия на модела 2140, ще си я купя веднага".

Други обаче са по-скептични и виждат очевидни политически мотиви зад действията на кмета. "Възраждането на "Москвич" е популистко решение", казва жителят на Москва Сергей, отказвайки да сподели фамилията си. "Не е ясно какво ще произтече от това". След масовото напускане на западните компании президентът Владимир Путин обяви, че руснаците трябва да се гордеят с промишленото наследство на страната си. Той допълни, че местната производствена база трябва да бъде разширена.

За мнозина обаче обичаният от мнозина в Русия "Москвич" трябва да си остане в миналато. "Москвич" не трябва да бъде докосван, той умря, той беше убит", казва Станислав Цибулский, припомняйки решението за закриването на завода преди две десетилетия. По думите му работниците в продължение на години не са получили дължимите им заплати, а хиляди са загубили работата си. "Заводът беше просто затворен, дори нямаше музей, а сега планират да възродят "Москвич". За мен това е светотатство", казва той.

От поточните линии на завода в Москва, който започва да работи през 1946 г. и беше закрит през 2001 г., десет години след разпада на Съветския съюз, са слезли десетки модели на "Москвич". По време на най-големия разцвет на производството през 70-те години, хората редовно трябваше да чакат с години, за да се сдобият с жадуваната кола. А един от най-популярните модели - "Москвич 412", през 1975 г. струваше около 5000 рубли при средна месечна заплата от 150 рубли. За Сергей Ушаков, който е носталгично настроен собственик на "Москвич", възраждането на модела е добра новина, но въпреки това страната трябва да се фокусира върху производството на модерни автомобили. "Това е рядка кола и аз я поддържам в работещо състояние", казва той и с гордост показва модел 400. "Но няма нужда да произвеждаме едни и същи автомобили".

Поставете оценка:
Оценка 3 от 23 гласа.

Свързани новини

Новини по държави:
Новини САЩ, Новини Великобритания, Новини Германия, Новини Италия, Новини Франция, Новини Испания, Новини Гърция, Новини Украйна, Новини Белгия, Новини Китай, Новини Сирия, Новини Сърбия, Новини Бразилия, Новини Австралия, Новини Япония, Новини Швейцария, Новини Северна Македония, Новини Турция, Новини Полша, Новини Румъния, Новини Иран (Ислямска Република), Новини Австрия, Новини Нидерландия, Новини Северна Корея, Новини Всички държави, Новини Унгария, Новини Канада, Новини Литва, Новини Индия, Новини Мексико, Новини Южна Корея, Новини Хърватия, Новини Норвегия, Новини Дания, Новини Финландия, Новини Ирландия, Новини Аржентина, Новини Дубай, Новини Португалия, Новини Словакия, Новини Беларус, Новини Латвия, Новини Естония, Новини Словения, Новини Чехия, Новини Швеция, Новини Ирак, Новини Афганистан, Новини Албания