След дълги дискусии в края на май европейските лидери постигнаха съгласие за налагане на петролно ембарго на Русия. Целта беше да бъдат спрени изцяло петролните сделки с Русия по море. Мярката щеше да засегне най-вече европейските корабни компании, чиито танкери превозват руски петрол – не само за Европа.
Ембаргото трябва да влезе в сила след 6 месеца. Официалната причина за отлагането е, че трябва да се даде време на световните пазари да се подготвят за тази промяна. Експертите обаче са на друго мнение. Професорът от Масачузетския технологичен институт Саймън Джонсън смята, че тези 6 месеца са просто отсрочка за руския президент Путин. Така той получава достатъчно време, за да пренасочи търговията с петрол към други страни, смята икономистът. Почти една четвърт от руския на петрол вече се изнася в Китай, а количествата доставяни на Индия са се увеличили десетократно през тази година.
Путин се нуждае от европейските танкери
За новите си сделки в Азия Русия все пак е зависима от танкерите на Европа, и най-вече от тези на Гърция. Без гръцките петролни танкери е немислима търговията с петрол по море: 27 процента от танкерите в света са притежавани от гръцки корабни компании. Колко важни са гръцките танкери за руския износ на петрол показват и данните на Института за международни финанси (IIF): през последната година обемът на руския петрол, превозван по море от гръцки танкери, почти се е удвоил. Ако Русия не може да ползва гръцките танкери, Путин вече няма да е в състояние да доставя петрол на други държави, твърди Джонсън.
Гърция наложи волята си
Първоначално ЕС е искал да постигне точно това. Предаването „Монитор" на телевизия АРД разполага с първата версия на законопроекта на ЕК от началото на май, в който се предвижда забрана за превоз на руски петрол до трети страни „с кораби, които плават под флага или са собственост на гражданин на страна членка на ЕС". В окончателния текст за приетото ембарго е отпаднал този абзац. Това е резултат от силната лобистка дейност на гръцките корабни компании, казва Мишел Визе-Бокман, анализаторка от лондонския корабен регистър Lloyd's List: "Тъй като са от дълго време в този бизнес и имат огромен флот, гръцките корабособственици имат много власт и силен глас в международното корабоплаване. А това им позволява да прокарват интересите си на ниво ЕС", посочва тя.
Така санкциите губят ефективността си
Ердал Ялчин, професор по международна търговия към Висшето училище за иконимка в Констанц, смята, че по този начин санкциите срещу Русия до голяма степен се обезсмислят: „Това, че гръцките петролни танкери ще могат и занапред да превозват руски петрол, означава, че санкциите губят своята острота". В Брюксел обаче се опитват да омаловажат проблема. От Европейската комисия са заявили за „Монитор", че същият пакет със санкции включва и още една забрана: застрахователни дружества от страни в ЕС да застраховат кораби, превозващи руски петрол. От Брюксел твърдят, че тази мярка също ще затрудни сериозно износа на петрол от Русия.
Съществуват обаче съмнения и относно това. Забраната за застраховане няма да попречи на Путин да продължи да продава руски петрол, казва шефът за Германия на застрахователното дружество Lloyd Ян Блументал. Според него той „ще продава петрола си на азиатските пазари, и съответно транспортът до там ще бъде застрахован от азиатски застрахователни дружества".
Професор Ялчин също се съмнява в ефективността на забраната за застраховане: „В Източна Азия, също и в Китай или Индия има достатъчно застрахователи, които да запълнят тази дупка". На този фон евродепутатът от зелените Михаел Блос прави трезва оценка: „Със силната ни позиция срещу Путин е свършено, ако това означава намалени печалби за гръцките корабни компании." А така ЕС дори помага на Путин да продължи да пълни касичката си