Цените на морския превоз на товари спадат с бързи темпове след скока им по време на пандемията от коронавирус, съобщи институтът за световната икономика И Еф Ве (IfW) в Кил, Германия, цитиран от ДПА.
Според икономическия мозъчен тръст претоварването на германските пристанища (пристигащите кораби не могат да товарят или разтоварват, тъй като терминалите вече са пълни - бел. р.) с товарни кораби отслабва в резултат на забавянето на световната търговия. Въпреки това около 12 на сто от глобалните корабни товари остават блокирани край големите пристанища.
През септември е регистрирано леко намаление при вноса и износа, както в Германия, така и в Европейския съюз, изчисляват експертите на института. По-рязък е бил спадът на вноса в Съединените щати - 4,4 на сто. В същото време китайският внос се е увеличил с 3,9 на сто, а Русия може да очаква леко увеличение както на вноса, така и на износа си.
"Търговията през септември бе белязана от слабо търсене в Северна Америка и Европа на стоки, с произход от Китай", каза Винсент Стамер, ръководител на Килския търговски индикатор (Kiel Trade Indicator). "Това бе отразено в рязко намаляващите тарифи за товари от Китай до тези региони. Те (тарифите) спадат вече четвърти пореден месец. По тихоокеанските маршрутите от Китай до западното крайбрежие на САЩ, цените за превоз бяха почти намалели до нивата си отпреди пандемията, докато спадът на цените за маршрутите от Китай до Западна Европа бе по-слабо изразен".
Цените на товарните превози скочиха десетократно след избухването на пандемията, тласнати от намаление в товарния капацитет и увеличаване на търсенето на стоки, особено от Китай, припомня ДПА.
Охлаждането в световната търговия може да бъде и положително стечение на събитията, ако облекчи проблемите при веригите на доставки, и забавянията (на доставките) се облекчат в резултат на освободената товаровместимост, добави Стамер. Той също така отбеляза, че смущенията във веригите за доставки все още ограничават растежа на германския износ, въпреки многото заявени поръчки към компаниите в страната.
Най-сериозните забавяния в товарното корабоплаване продължават да са свързани с транспорта през Северно море, засягайки повече от 2 на сто от глобалния товарен капацитет, посочва германският тинк-танк.