Загуби за милиони прогнозират превозвачи отвъд Дунава, ако София и Букурещ бъдат разделени за Шенген.
Ако Румъния се присъедини към Шенген, а България не, това би удължило времето за гранична проверка и един камион, блокиран на границата, би струвал на превозвачите между 800 и 1000 евро на ден, изчисляват представители на бранша пред румънската агенция Медиафакс.
„Шофьорите на камиони стоят между 12 и 24 часа, понякога и по 72 часа на пунктовете Калафат-Видин и Гюргево-Русе, както и на границата с Унгария. Те получават заплащане за тези часове. Проблемът е, че им свършва работното време и трябва да намерят къде да паркират“, коментира пред Медиафакс Мирча Влах, генерален мениджър на Думагас (Dumagas), един от най-големите румънски товарни превозвачи.
По думите му присъединяването към Шенгенското пространство би означавало по-кратко време за доставка и износ. Транспортните компании ще намалят и разходите си и ще станат по-конкурентоспособни на външния пазар.
Медиафакс цитира и финансовия анализатор и бивш секретар в министерството на финансите Флорин Андрей, според когото влизане в Шенген би увеличило износа и би довело до намаляване на дефицита по търговската и текущата сметка.
Присъединяването към Шенгенското пространство на практика е задължение на Румъния, поето с присъединяването ѝ към Европейския съюз. Въпреки това, не всички страни-членки на Общността са част от пространството без граници, а Шенгенската зона включва и държави, които не са в ЕС, като Швейцария и Норвегия например. Румъния е изпълнила техническите критерии, които се отнасят най-вече до капацитета ѝ за контрол по външните граници на Шенгенското пространство, отбелязва Медиафакс и допълва, че за да влезе в „клуба“, Букурещ се нуждае от единодушното съгласие на страните членки на ЕС.
В миналото Германия, Франция и Нидерландия се противопоставиха, но първите две наскоро изразиха подкрепата си за присъединяването на Румъния към това пространство, припомня Медиафакс.