Отидете към основна версия

1 975 0

Тайван се стреми към безпроблемно небе

  • тайван-
  • гражданска авиация-
  • полети-
  • икао-
  • безопасност

Страната се стреми към членство в Международната организация за гражданска авиация

Тайван се стреми към пълноценно участие в Международната организация за гражданска авиация, за да повиши ефективността и безопасността на световния въздушен трафик ИКАО (ICAO), съобщи "Taiwan Review".

Има хора, които обичат да летят и такива, които мразят това, макар че и двете групи ще се съгласят, че процесът на пътуване със самолет е доста прост. Подготвяш документите си за пътуване, резервираш билети и пристигащ навреме на летището. Малцина туристи обаче виждат, че зад усмивките на персонала на гишето и поздравите на стюардесите стоят сложни технологии и набор от професионални умения, гарантиращи, че самолетът ще пристигне до местоназначението си невредим.

Такъв специалист е Маргарет Хонг от Air Traffic Services Division на Гражданската въздушна администрация на Китай (CAA). Тя обяснява, че всяка част от земната атмосфера принадлежи на определен летателен район (FIR), в който определени органи отговарят за предоставянето на летателна информация и услуги – от метеорологичната обстановка до телекомуникациите и разследванията за инциденти. В световен мащаб има над 300 такива района и информацията се предава от един към следващия по маршрута на полета.

Разделението на райони, което е въпрос на административно удобство за съответните органи, се изработва в рамките на Международната организация за гражданска авиация (ИКАО), която е създадена през 1944 година. Въпреки че е в рамките на Организацията на обединените нации (ООН), система на ИКАО на практика представлява техническа агенция, която способства за сигурността, ефективността и експлоатационната безопасност на гражданското въздухоплаване чрез определяне на стандарти и регламенти.

За почти седемте десетилетия от съществуването си тя е създала не по-малко от 10 000 технически и оперативни стандарти, които засягат милиони пътници и хиляди товарни полети по целия свят. „Има конкретни стандарти дори за езика и терминологията – обяснява Маргарет Хонг. - Без уеднаквени правила и стандарти за всеки летателен район международната авиация просто не би могла да функционира“.

Република Китай е една от държавите основателки на ИКАО и продължава да членува в организацията, докато страната не напуска ООН през 1971 година. Оттогава Тайван е изключен от участие в дискусиите на ИКАО. Въпреки лишаването на Китай от място в организацията, Тайван запазва отговорността си като ключов център на въздушния транспорт в Азиатско-тихоокеанския регион – в летателния район на Тайпе, който обхваща 180 000 квадратни морски мили и е в непосредствена близост до други четирите важни летателни района - на Фукуока, Манила, Хонконг и Шанхай.

През 2012 г. Летателният район на Тайпе е осигурил близо 1,3 милиона навигационни услуги за полети, транспортирали около 45 милиона пътници, 35 милиона от които – чуждестранни туристи, влизащи, напускащи или преминаващи през района. Нещо повече – международното летище на Тайван – Таоюан (Taoyuan), е едно от най-добрите летища в света по отношение на товарните обеми.


Необходимостта от синхрон

Генералният директор на CAA (Гражданската въздушна администрация на Китай) Жан Шен подчертава, че Тайван прави всичко възможно за предоставяне на услуги на международно ниво, но отбелязва, че бидейки изключена от ИКАО, страната остава встрани от възможността да получава актуализации на техническите и експлоатационни стандарти или поверителна информация, свързана с въздушното движение.

В момента Тайван може да добие тази информация единствено по индиректен път чрез закупуване на съдържание от доставчиците на информация или чрез чуждестранни консултантски услуги. „Често получаваме информацията късно – обяснява Шен. - Това означава, че имаме по-малко време, за да се направят необходими корекции, или още по-лошо - може да не успеем да отговорим подобаващо на ситуацията".

Пример как това може да повлияе негативно на авиационните услуги е проблемът, възникнал през 2012 г. като резултат от прекласифицирането на въздушния маршрут B348 от Сингапур до Куала Лумпур, Манила и до Тайпе. Маргарет Хонг обяснява, че с напредъка на бордовите системи за навигация, като например системите за глобално позициониране, натовареността на трафика по някои въздушни трасета може да се увеличи.

За да се случи това, въздушният маршрут трябва да бъде обновен от конвенционален (обозначен с „B“) в регионален (обозначен с „М“). Промяната в името и обозначаването е необходимо, така че маршрутът да се използва само от подходящо оборудвани самолети.

Така на конференция в Банкок през октомври 2011 г. държавите представители на ИКАО от Югоизточна Азия решават въздушен маршрут B348 да бъде обновен и преименуван като маршрут M646. Тъй като са изключени от ИКАО и не участват на форума, съответните власти в Тайван нямат представа, че е било постигнато съгласие за промяната тя да влезе в сила на 3 май 2012 г., и научават за това чак през април на годишната конференция на координационната група за управление на въздушното движение в Източна Азия.

Тайван незабавно започва процеса по въвеждане на промяната на името и траекторията на маршрута чрез системата за въздушен контрол в страната, но продължителните процедури не са финализирани до 23 август тази година. Резултатът е, че в продължение на няколко месеца тайванските автоматизирани системи за въздушен контрол не са в състояние да приемат плановете за полетите на въздухоплавателните средства, пътуващи през M646, и наземният персонал трябва да се справят с всеки полет от силно натоварения маршрут ръчно. „Имаше много допълнителна работа и известни проблеми със сигурността - признава Шен. - Всички тези проблеми биха могли да се избегнат, ако имахме пряк достъп до ИКАО“.

Друг пример е забраната на Международната организация за гражданска авиация за пренасяне на повече от 100 милилитра течност, аерозоли и гелове в ръчния багаж. ИКАО взема решение за забраната през септември 2006 г. и уведомява за това своите членове следващия месец. Тайван обаче не е информиран за промяната, докато членове на Гражданската въздушна администрация на Китай случайно не научават за нея по време на бизнес пътуване до Хонконг, малко преди влизането й в сила на 1 март 2007 г.

Както често се случва с информация, получена по индиректни канали, новината за промяната не само закъснява, но и е непълна. Позовавайки се на наличната информация, Гражданската въздушна администрация на Китай решава, че всички контейнери със съдържание, надвишаващо 100 милилитра, ще бъдат санкционирани от ръчния багаж, независимо дали съдържат течност или не.

Недоразумението създава хаос на летището в първия ден от прилагането на новата разпоредба, тъй като много тайвански туристи носят термоси за вода за многократно пълнене. Докато администрацията успее да си изясни директивата, много пътници са били задължени да се откажат от термосите си, за да бъдат допуснати на борда.

Шен отбелязва, че решенията на ИКАО се вземат след обширни дискусии и последващото им публично обявяване често е само резюме на направените изводи и заключения. „Голяма част от детайлите могат да бъдат придобити единствено при участие в дискусиите или от протоколите от обсъжданията, но ние нямаме достъп до тях“, изказва съжаление тя.

Очевидно Тайван може да допринесе много повече за регионалната и глобална въздушна безопасност, ако му бъде позволено пълноценно участие в ИКАО. Освен това нацията би могла да играе роля в развитието на съвременните авиационни технологии, тъй като е по-напред от доста от членовете на организацията в няколко технически области.

Един такъв пример е CNS/ATM системата (комуникации, навигация и надзор на управлението на въздушния трафик), която летателният район на Тайпе пръв в Азия въведе като услуга през 2011 г. Шен обяснява, че CNS/ATM системата, която включва комплексни и взаимносвързани набор от технологии, до голяма степен зависими от сателити, е била предложена от ИКАО на форум за въздушни навигационни системи на бъдещето в края на 80-те години с цел развитие на глобално обвързана система на аеронавигационни услуги, която да се справи с увеличеното в световен мащаб търсене на въздушен транспорт.

И докато Тайван успява да се възползва от предимствата на системата, други страни не се радват на подобен успех поради различни технически проблеми. „Ние също се сблъскахме със своя дял от проблеми и сега сме повече от готови да споделим нашия опит в разработването и прилагането на системата – заявява г-жа Шен – Смисленото ни участие в ИКАО със сигурност би ни дало възможност да допринесем в това отношение“.


Проблеми на реалния свят

Изключването на Тайван от Международната организация за гражданска авиация оказва влияние не само върху тайванската, но и върху световната транспортна мрежа. Много страни признават, че недопускането на Тайван до директна комуникация с ИКАО създава празнина в глобалната авиационна мрежа, която потенциално би могла да повлияе върху безопасността и удобството на пътниците по целия свят.

Групата за приятелство с Тайван в Европейския парламент е подготвила писмо до шефа на ИКАО с искане организацията да признае Тайван за наблюдател. В писмото се казва, че органите на гражданското въздухоплаване на страната имат пълната отговорност за администрирането на летателния район на Тайпе – един от най-натоварените въздушно-транспортни центрове в Азия.

Подписалите го настояват, че ИКАО не може да си позволи да изключи Тайван от участие в своите дейности, ако иска да гарантира най-високи стандарти в световната въздушна сигурност. Според Министерството на външните работи на Китай, петицията обединява подписите на 83 представители на 20 държави от 16 юли тази година насам, като се очаква още членове да се присъединят към кампанията по време на сесията на Асамблеята на ИКАО от 24 септември до 4 октомври.

САЩ също са заявили своята подкрепа. Според Държавния департамент на САЩ, откакто миналата година Тайван е включен в програмата за отмяна на визите, въздушният трафик между двете страни се е увеличил драстично. В резултат на това сега е по-важно от всякога да помогнем на Тайван да получи достъп до ИКАО, коментира Ед Ройс от комисията по външна политика в Камарата на представителите в американския парламент. Според колегата му Робърт Менендес от сенатската комисия по външна политика Тайван ще допринесе изключително много за международната авиация и кандидатурата на Тайпе за участие в организацията не бива да бъде отхвърляна.

През юли американският президент Барак Обама подписа законодателен документ H.R. 1151 и обяви пълната подкрепа на правителството на САЩ за участието на Тайван в ИКАО.

Всяка седмица Таван записва около 150 редовни полета до и от Европа, 400 до и от САЩ, 660 до и от Япония и над 1200 през Тайванския пролив, отделящ острова от континентален Китай. По този начин Тайван се свързва със 117 града по целия свят чрез 181 пътнически и 86 товарни въздушни маршрута.

Пълноценното участие в ИКАО ще даде на Тайван възможността да работи със световната авиационна общност, да допринесе за безопасността и развитието на международната гражданска авиация и за създаването на наистина безпроблемно небе.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини

Новини по държави:
Новини САЩ, Новини Великобритания, Новини Германия, Новини Италия, Новини Русия, Новини Франция, Новини Испания, Новини Гърция, Новини Украйна, Новини Белгия, Новини Сирия, Новини Сърбия, Новини Бразилия, Новини Австралия, Новини Япония, Новини Швейцария, Новини Северна Македония, Новини Турция, Новини Полша, Новини Румъния, Новини Иран (Ислямска Република), Новини Австрия, Новини Нидерландия, Новини Северна Корея, Новини Всички държави, Новини Унгария, Новини Канада, Новини Литва, Новини Индия, Новини Мексико, Новини Южна Корея, Новини Хърватия, Новини Норвегия, Новини Дания, Новини Финландия, Новини Ирландия, Новини Аржентина, Новини Дубай, Новини Португалия, Новини Словакия, Новини Беларус, Новини Латвия, Новини Естония, Новини Словения, Новини Чехия, Новини Швеция, Новини Ирак, Новини Афганистан, Новини Албания