Отидете към основна версия

4 332 85

TikTok гъмжи от руска дезинформация на български език

  • руска пропаганда-
  • tiktok-
  • българия-
  • тикток-
  • социални мрежи-
  • дезинформация-
  • профили-
  • benyta7556

В социалните мрежи е пълно с евтина руска пропаганда и лъжи

Снимка: БГНЕС/ EPA

7602 фалшиви български профила с общо над 267 000 последователи са премахнати от ТикТок след разследване на социалната мрежа срещу разпространението на неверни твърдения, на руска дезинформация и за нарушаване на вътрешните правила в нейните канали, пише Factcheck.bg.

В доклада си ТикТок освен това разкрива и съществуването на организирана руска мрежа за разпространяване на невярна информация, която обхваща 1700 профила, достигащи до десетки хиляди потребители на територията на цяла Европа. Данните са базирани на изследване от периода 16 юни-16 декември 2022 г. и анализират начините, по които са действали дезинформационните кампании.

Проверка на Factcheck.bg установи, че независимо от предприетите мерки, в ТикТок продължава да се разпространява руска пропаганда на български език. Един от профилите, публикуващи такова съдържание, с най-много последователи е Benyta7556. Самоличността на човека, стоящ зад профила, не може да бъде установена.

В нито едно от публикуваните в профила видеа собственикът на акаунта не показва своите лице и глас. Това обаче не възпрепятства популярността на акаунта и на разпространяваните от него видеа с руска пропаганда.

Профилът Benyta7556 има над 13 700 последователи, а видеата му – над 272 200 харесвания. От датите на публикациите изглежда, че профилът е активен от 24 юни 2022 г. Някои от клиповете имат по над половин милион преглеждания. Всички без изключение представят основни тези руската пропаганда по отношение на войната в Украйна и конфронтацията със “Запада”.

Руска дезинформация на български език се споделя и от други профили в ТикТок. Повечето от тях обаче не са изцяло фокусирани върху създаването само на съдържание с руска пропаганда по модела на benyta7756, а по-скоро инцидентно споделят и такива видеа.

ТикТок е най-популярна сред възрастовата група 18-24 години. Според данни на Института “Ройтерс” 8% от българите използват ТикТок, за да се информират за новините. По този показател тази социална мрежа се нарежда на 6-о място у нас.

Разследването на ТикТок беше публикувано през февруари 2023 г. Социалната мрежа, собственост на китайската компания ByteDance Ltd., оповести разкритията си в доклад по Кодекса за поведение във връзка с дезинформацията на Европейския съюз (ЕС). Това е инициатива на Европейската комисия, по силата на която големите платформи поемат ангажименти да ограничават разпространяването на дезинформация и да публикуват резултатите.

Разследването се отнася до случаи, наблюдавани между 16 юни и 16 декември 2022 г. Установено е, че вредното съдържание е достигнало до повече от 100 000 потребители на територията на Европа.

Използвани са различни инструменти, за да се замаскира локацията, от която се разпространяват снимките, миймовете и видеоклиповете. Целта е да изглежда, че профилите произхождат от различни страни и купуват персонализирана реклама, като всичко това създава усещането, че акаунтите им са направени и се поддържат от местни граждани. Освен това те купуват IP адреси, за да изглежда така, сякаш създават акаунти от различни жилища, въпреки че са генерирани от едно единствено място и устройство. Акаунтите от тази руска дезинформационна мрежа в ТикТок са използвали системи за гласово синтезиране на реч и са разпространявали проруски твърдения на съответните национални езици.

Мрежата действа от територията на Русия, но таргетира хора предимно в Германия, Италия и Великобритания със съдържание на съответните езици. Около 1700 профила, принадлежащи на съответната мрежа, успяват да разпространяват антиукраински послания, представяйки се за профили, създадени от местни потребители. Между юли и септември 2022 г. тези акаунти събират общо 133 564 последователи. От доклада на Тик Ток не става ясно дали мрежата за разпространение на неверни твърдения е свързана с руското правителство. Докладите на ТикТок и на другите социални медии по Кодекса за поведение във връзка с дезинформацията на ЕС бяха публикувани за първи път през февруари. Нови отчети ще се публикуват на всеки шест месеца.

През февруари ТикТок обяви нови политики в борбата срещу дезинформацията, които ще бъдат въведени поетапно в платформата през следващите шест месеца. Компанията заяви, че ще се стреми да работи с проверители на факти, за да идентифицира конкретни тенденции за дезинформация в различните страни и региони, и ще разработи персонализирани кампании за медийна грамотност, за да се справи с тези тенденции. Във фокуса на новите политики попадат Португалия, Дания, Гърция и Белгия, както и други страни от ЕС.

Освен опити от страна на платформата да се бори с руската дезинформация съдебните власти в някои страни също предприемат мерки за възпиране на такива мрежи или отделни профили в ТикТок. От началото на руската инвазия в Украйна до днес Службата за държавна сигурност на Латвия е започнала разследване по седем случая, свързани с проруско съдържание в платформата и с използването на социалната мрежа за разпространяване на омраза на етническа основа.

Автор: Ванеса Николова

Поставете оценка:
Оценка 2.5 от 63 гласа.

Свързани новини