От октомври насам чакането по границата между Полша и Украйна става все по-дълго. Шофьорите на камиони отначало престояваха там между два и пет дни, а сега често им се налага да висят в колоните до 11-12 дни. Въпреки големият наплив от двете страни на границата полската страна обаче не назначава повече персонал. Тъкмо обратното – броят на обработваните коли сякаш дори намалява.
Износ за Германия
Маркус Колау е търговски директор на германската фирма „Кромберг и Шуберт“. Компанията му произвежда кабели в Украйна, които спешно трябва да преминат през Полша, за да пристигнат в Германия. Близо 8000 души работят в Украйна за фирмата от провинция Баден-Вюртемберг. Кабелите, които произвеждат те, са предназначени за германската автомобилна индустрия – за по 3000 автомобила на ден. В репортаж за германската обществено-правна медия АРД Колау споделя, че не е сигурно дали производството им в Украйна изобщо ще може да продължи: "Сега и работните места в Украйна са застрашени. Но не заради войната, а заради дългото чакане по границата, което продължава вече по 12 дни или дори повече."
Дългото чакане по границата с ЕС
Според Колау отговорността за това е изцяло на полската страна. Властите не осигуряват допълнителни служители, разказва той. Контролът на украинско-полската граница всъщност е затегнат заради вноса на украинско жито и царевица, пояснява АРД. През пролетта полските фермери протестираха срещу конкуренцията от Украйна, а Варшава призова Брюксел да наложи забрана за внос. В момента обаче Полша действа на своя глава. Принципът е: "не" на вноса към страната, "да" за транзит към Запада. В резултат от това са нужни многобройни и продължителни проверки, които могат да бъдат съкратени единствено с помощта на трикове, отбелязва германската медия. Колау обяснява как става това: "Това, което правим сега, но то не може да продължава вечно, е, че прехвърляме стоките от големите камиони в микробуси, които чакат на друга опашка", разказва той. Там чакането не е така дълго и стоките на все пак влизат в Европейския съюз. Големият проблем е, че това излиза скъпо. За пренасянето на товар, който обичайно се транспортира от камион, са необходими около 20 микробуса.
Умишлени действия на Варшава?
Запитванията на АРД до полското Министерство на транспорта за това дали граничният трафик не се забавя умишлено, от което се оплакват и други компании, остават без отговор, пише германската обществено-правна медия. Освен всичко това полските шофьори на камиони стачкуват от началото на седмицата. Дори са блокирали отделни гранични пунктове. Те пък обвиняват Украйна, че ги дискриминира и носи вина за дългото чакане на границата. Според тях от началото на войната украинските шофьори на камиони имат улеснен достъп до Полша и не се нуждаят от изискваните преди това разрешителни за превоз.
Прехвърляне на отговорността
Превозвачът Томаш Борковски посочва пред АРД: "Преди началото на войната в Украйна Полша е издала 160 000 разрешителни на украински компании. Тази година само до септември украинските фирми вече са направили над 880 000 пътувания през полската граница. Искаме да защитим нашия пазар, искаме разрешителните за превоз да бъдат върнати." И така отговорността постоянно се прехвърля от едната на другата страна - Киев сочи с пръст Варшава, а Варшава - ЕС, обобщава АРД. Спорът обаче би трябвало да се разреши бързо - ако стоките не преминават границата от Украйна към ЕС, автомобилните заводи в Германия скоро ще спрат работа, предупреждава търговският директор.
Автор: Мартин Адам АРД