От октомври насам чакането по границата между Полша и Украйна става все по-дълго. Шофьорите на камиони отначало престояваха там между два и пет дни, а сега често им се налага да висят в колоните до 11-12 дни. Въпреки големият наплив от двете страни на границата полската страна обаче не назначава повече персонал. Тъкмо обратното – броят на обработваните коли сякаш дори намалява.
Износ за Германия
Маркус Колау е търговски директор на германската фирма „Кромберг и Шуберт“. Компанията му произвежда кабели в Украйна, които спешно трябва да преминат през Полша, за да пристигнат в Германия. Близо 8000 души работят в Украйна за фирмата от провинция Баден-Вюртемберг. Кабелите, които произвеждат те, са предназначени за германската автомобилна индустрия – за по 3000 автомобила на ден. В репортаж за германската обществено-правна медия АРД Колау споделя, че не е сигурно дали производството им в Украйна изобщо ще може да продължи: "Сега и работните места в Украйна са застрашени. Но не заради войната, а заради дългото чакане по границата, което продължава вече по 12 дни или дори повече."
Дългото чакане по границата с ЕС
Според Колау отговорността за това е изцяло на полската страна. Властите не осигуряват допълнителни служители, разказва той. Контролът на украинско-полската граница всъщност е затегнат заради вноса на украинско жито и царевица, пояснява АРД. През пролетта полските фермери протестираха срещу конкуренцията от Украйна, а Варшава призова Брюксел да наложи забрана за внос. В момента обаче Полша действа на своя глава. Принципът е: "не" на вноса към страната, "да" за транзит към Запада. В резултат от това са нужни многобройни и продължителни проверки, които могат да бъдат съкратени единствено с помощта на трикове, отбелязва германската медия. Колау обяснява как става това: "Това, което правим сега, но то не може да продължава вечно, е, че прехвърляме стоките от големите камиони в микробуси, които чакат на друга опашка", разказва той. Там чакането не е така дълго и стоките на все пак влизат в Европейския съюз. Големият проблем е, че това излиза скъпо. За пренасянето на товар, който обичайно се транспортира от камион, са необходими около 20 микробуса.
Умишлени действия на Варшава?
Запитванията на АРД до полското Министерство на транспорта за това дали граничният трафик не се забавя умишлено, от което се оплакват и други компании, остават без отговор, пише германската обществено-правна медия. Освен всичко това полските шофьори на камиони стачкуват от началото на седмицата. Дори са блокирали отделни гранични пунктове. Те пък обвиняват Украйна, че ги дискриминира и носи вина за дългото чакане на границата. Според тях от началото на войната украинските шофьори на камиони имат улеснен достъп до Полша и не се нуждаят от изискваните преди това разрешителни за превоз.
Прехвърляне на отговорността
Превозвачът Томаш Борковски посочва пред АРД: "Преди началото на войната в Украйна Полша е издала 160 000 разрешителни на украински компании. Тази година само до септември украинските фирми вече са направили над 880 000 пътувания през полската граница. Искаме да защитим нашия пазар, искаме разрешителните за превоз да бъдат върнати." И така отговорността постоянно се прехвърля от едната на другата страна - Киев сочи с пръст Варшава, а Варшава - ЕС, обобщава АРД. Спорът обаче би трябвало да се разреши бързо - ако стоките не преминават границата от Украйна към ЕС, автомобилните заводи в Германия скоро ще спрат работа, предупреждава търговският директор.
Автор: Мартин Адам АРД
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 КОЙ ПЕЧЕЛИ
Коментиран от #9, #10, #50
16:23 10.11.2023
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Пръц
16:38 10.11.2023
5 Жоро Бекъма
Коментиран от #8
16:44 10.11.2023
6 Да бе
17:09 10.11.2023
7 Браво на Полки
17:37 10.11.2023
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Крум
До коментар #2 от "КОЙ ПЕЧЕЛИ":
Чакай ти бързо приемане....те им казаха,ама сега ще почне едно...направи това...направи онова....затвори еди кое си...18:26 10.11.2023
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Иван
19:37 10.11.2023
12 Иван
19:41 10.11.2023
13 Защопъкне
20:25 10.11.2023
14 Амет
20:33 10.11.2023
15 Пан Кавалски
До коментар #8 от "стоян":
Стоенчо, Стоенчо, пак си недоразбрал.......21:20 10.11.2023
16 бай Даньо
До коментар #10 от "факуса":
Доста умен коментар,... а на повечето им бил виновен Путин, така поне го представят навсякъде22:14 10.11.2023
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 НАСТАВА ВРЕМЕ всеки САМ да се
00:35 11.11.2023
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 GERMANY две тримесечия бележи СПАД
Нашата свещенна " КРАВА " - Германия , започва да губи в МЛЕКОНАДОЯ !
Толкова ли сме слепи , че нас ни СМУЧАТ немските тъпговски фирми а СЕГА и Франция ще пусне до 500 свои магазини.
Бай Ганю хич ли НЕ ЧУВА Петела ?
Иде ми да вия от мъка. Ние не се браним а всеки ден е от значение.
Коментиран от #38
00:51 11.11.2023
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Дори да приключи войната
До коментар #10 от "факуса":
и остатъчна Украйна не влезе в ЕС....Пак всичкия бюджет на ЕС отива при тях, защото са гузни виновниците за разрухата и пролятата кръв в Украйна.Молете се да остане по-малко от Украйна, че и харчовете ще са по-малко
00:53 11.11.2023
25 НЯМА ЕС ! Има нова форма на КОЛОНИЗАЦИЯ
01:01 11.11.2023
26 На нашите ПОЛИТИЦИ им се ЗАПЛАЩА
01:03 11.11.2023
27 Нас ни управлява " ПОСОЛСТВОТО "
Ти разбираш че това е П Р Е Д А Т Е Л С Т В О !
Национално предателство за което се заплаща със МАКСИМАЛНО НАКАЗАНИЕ !
А никой у нашите служби за национална за национална сигурност НЕ РЕАГИРА !
Страшно ще настане !
01:09 11.11.2023
28 Ние сме абсолютно
България НИКОГА не се е намирала в такова ОТЧАЙВАЩО РАЗЛОЖЕНИЕ !
01:38 11.11.2023
29 Вис
03:42 11.11.2023
30 Полша си е Полша
Коментиран от #31
07:31 11.11.2023
31 МИНА
До коментар #30 от "Полша си е Полша":
МНОГО ТОЧНО МНЕНИЕ И АЗ ТАКА МИСЛЯ И ЗНАМ ЧЕ ЩЕ СТАНЕ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!08:08 11.11.2023
32 Истинският
09:01 11.11.2023
33 Аман от ЕС тарикати
Коментиран от #37, #44
10:32 11.11.2023
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 Зеленски
Коментиран от #46
11:45 11.11.2023
36 В.В.П.
12:14 11.11.2023
37 Йо Несбьо
До коментар #33 от "Аман от ЕС тарикати":
Ако помислиш малко, фирмите се стремят да произвеждат с по-ниски разходи. Така наличието на германски завод в Украйна е от значение и за украинската икономика, защото се правят инвестиции, плащат се данъци, осигуровки, заплати, такси...Ако и от България се изтеглят чуждите инвеститори, ще се върнем в пещерния век.
Кажи си просто, че главата ти не разбира от нищо, ама пишеш...
12:48 11.11.2023
38 Йо Несбьо
До коментар #22 от "GERMANY две тримесечия бележи СПАД":
Смучели ни немските фирми и дрън-дрън! До известна степен си прав, доколкото собствено производство нямаме. А защо нямаме?! Защото всичко се разкраде и раздаде. Германците ли са виновни за безстопанствеността у нас и че сме разграден двор?!Ако не бяха германците, щяха да са други!
13:12 11.11.2023
39 Антикомунист
13:15 11.11.2023
40 778
14:11 11.11.2023
41 Този коментар е премахнат от модератор.
42 незнайко
16:03 11.11.2023
43 Руский
Коментиран от #45
16:50 11.11.2023
44 Кипарс
До коментар #33 от "Аман от ЕС тарикати":
А в България колко фирми произвеждат кабели за германските автомобили? Заплати добри, но на ниски за стандарта в Германия. После заплатата пак в Германски вериги магазини. Печалбата пак в Германия. Тук в България остава само данък, който пък се краде от тъпи политици подкрепяни и поставяни от американско и германско правителство.21:48 11.11.2023
45 Чети история, момче!
До коментар #43 от "Руский":
Ти си още малък. Съдбата на Украйна е да бъде разделена на парчета -Русия, Полша.... кой каквото докопа! И ЗАТОВА СА ВИНОВНИ ЕВРЕИТЕ, ОСОБЕНО ЩАТСКИТЕ!08:12 12.11.2023
46 Хър Мър
До коментар #35 от "Зеленски":
И много мъртъв09:26 12.11.2023
47 Афа1
09:55 12.11.2023
48 Чук
10:27 12.11.2023
49 Жгмъц
10:28 12.11.2023
50 Чук до малоумен
До коментар #2 от "КОЙ ПЕЧЕЛИ":
Е как да приемат джендърите 404, нещо дет го няма, ето началото на приемането от пшеките започва😂😂😂😂10:30 12.11.2023
51 DWзеле
14:24 13.11.2023