Саудитска Арабия ръководи огромен глобален инвестиционен план, за да създаде търсене на своя петрол и газ в развиващите се страни. Това разкри разследване под прикритие, цитирано от в. "Гардиън". Критиците казаха, че планът е предназначен да накара страните да се "пристрастят към неговите вредни продукти".
Малко се знаеше за програмата за устойчиво търсене на петрол (ODSP), но разследването получи подробна информация за плановете за увеличаване на използването на автомобили, автобуси и самолети, задвижвани с изкопаеми горива, в Африка и другаде, тъй като богатите страни все повече преминават към чиста енергия.
ODSP планира да ускори развитието на свръхзвуковото въздушно пътуване, за което отбелязва, че използва три пъти повече реактивно гориво от конвенционалните самолети и да си партнира с производител на автомобили за масово производство на евтино превозно средство с двигател с вътрешно горене. По-нататъшни планове насърчават корабите с двигател, които използват замърсяващо тежко гориво или изграждането на електроцентрали газ, за да доставят електричество на крайбрежните общности.
ODSP се контролира от фактическия владетел на Саудитска Арабия, престолонаследника Мохамед бин Салман, и включва нейните най-големи организации, като Фонда за публични инвестиции на стойност 700 милиарда долара, най-голямата петролна компания в света Aramco, нефтохимическата фирма Sabic и най-големите правителствени важни министерства.
В публично достъпната информация програмата до голяма степен се представя като "премахване на бариерите" пред енергията и транспорта в по-бедните страни и "увеличаване на устойчивостта", например чрез предоставяне на газови печки за готвене, които да заменят изгарянето на дърва.
Въпреки това, всички планирани проекти, разкрити в разследването на Центъра за докладване на климата и Channel 4 News, включват увеличаване на използването на нефт и газ. Служител каза, че това е "една от основните цели".
Ръководителят на Световната банка каза наскоро, че богатите страни и компании трябва да помогнат на развиващите се страни да надскочат икономическия растеж, захранван с изкопаеми горива от миналото, и да разгърнат възобновяема енергия. Ако не го направят, каза Аджай Банга, няма надежда за прекратяване на въглеродните емисии до 2050 г., тъй като учените по света многократно са изяснили, че е необходимо, за да се избегне климатичната катастрофа.
Саудитска Арабия заяви, че се е ангажирала с целите на Парижкото споразумение за климата за ограничаване на глобалното отопление до доста под 2C, като същевременно се стреми към покачване с най-много 1,5C. За да се постигне това, емисиите от изкопаеми горива трябва да намалеят бързо и повечето запаси от нефт и газ трябва да се държат в земята, което означава, че политиките в областта на климата, като подкрепата за електрически автомобили, представляват значителна заплаха за приходите на богатата на петрол държава.
Мохамед Адоу, директор на мозъчния тръст Power Shift Africa, каза: "Саудитското правителство е като наркодилър, който се опитва да накара Африка да се пристрасти към своя вреден продукт".
"Останалата част от света се отвиква от мръсните и замърсяващи изкопаеми горива, а Саудитска Арабия отчаяно се нуждае от повече клиенти и насочва погледа си към Африка. Това е отблъскващо".
"Африка не може да настигне останалия свят, като върви по стъпките на замърсяващите нации. Това би означавало, че пропускаме предимствата на съвременните енергийни решения, от които Африка може да се възползва поради огромния си потенциал за възобновяема енергия. Имаме предимството на закъснелия, което означава, че можем да преминем към истински енергиен преход."
Антонио Гутериш, генералният секретар на ООН, каза през 2021 г.: "Трябва да видим адекватна международна подкрепа, така че икономиките на африканските и други развиващи се страни да могат да надскочат замърсяващото развитие и да преминат към чиста, устойчива енергийна пътека."
Министерството на енергетиката на Саудитска Арабия не отговори на искане за коментар.
Саудитска Арабия подписа споразумения през ноември с Руанда за "развитие на търсенето на въглеводородни ресурси", с Нигерия за "насърчаване на сътрудничеството и укрепване на нашето партньорство в сектора на петрола и газа" и с Етиопия за "сътрудничество в доставките на петрол".
Фактът, че африканските страни са толкова отчаяни, че се поддават на този трик, се основава на неуспеха на историческите замърсяващи нации да изпълнят обещанията си за финансиране на климата.
Но имаме нужда от инвестиции от богати страни, които твърдят, че са лидери в областта на климата. В противен случай можем да очакваме още хитри сделки като тази, която застрашава не само африканците, но и глобалните усилия за осигуряване на безопасен и проспериращ климат за всички.