Отидете към основна версия

4 884 35

Защо Гърция продава магистрали и летища

  • инфлация-
  • гърция-
  • летища-
  • магистрали-
  • финансова криза-
  • икономика-
  • ес-
  • дълг

Страната възнамерява да си изплати дълговете, които натрупа по време на финансовата криза

Снимка: Shutterstock

Международното летище на 30 км източно от Атина е най-важното в Гърция. Това същинско бижу е свръхмодерно, изключително печелившо и има около 28 милиона пътници годишно. До момента държавата държеше малко над половината от дяловете, сега се разделя с голяма част от тях, информира германската обществена телевизия АРД.

Част от акциите ще бъдат пуснати на борсата, другите се поемат от компанията AviAlliance със седалище в Дюселдорф. До момента тя притежаваше 40 процента от летището, а сега вече става собственик на половината от капитала. Като цяло гръцкото правителство разчита на постъпления от над един милиард евро, пише германската обществено-правна медия. Това е най-силното гръцко участие на борсата от дълговата криза насам, т.е. от около десет години.

Продават се и магистрали

По онова време Гърция се ангажира да заложи на приватизацията и така да изплати получените кредити. Един пример: концернът "Фрапорт" пое преди осем години обслужването на 14 регионални летища в Гърция. Но като цяло през последните години приходите от приватизацията се оказаха по-малки от очакваните.

През 2024 година това трябва да се промени: сега ще се приватизира не само атинското летище, но и голяма част от магистралите, обяснява АРД. Особено големи постъпления се очакват от околовръстното шосе на Атина - над три милиарда евро. Сред другите обекти за приватизация са например дългата над 600 км магистрала между Турция и пристанищния град Игуменица в Северозападна Гърция, както и пристанището Лаврио край Атина.

Приватизацията намалява дълговете

Гърция очаква приходите от приватизацията да надхвърлят пет милиарда евро, което би било истински рекорд, отбелязва германската обществено-правна медия. Задлъжнялостта на Гърция - 160 процента от брутния вътрешен продукт - остава най-високата в ЕС, но тенденцията е отчетливо низходяща.

Наред с отново процъфтяващата икономика и особено с бума в туризма, приватизационните сделки ще допринесат за намаляването на задълженията. Климатът за чуждестранни инвестиции е благоприятен: голяма част от рейтинговите агенции определиха напоследък Гърция отново като "достойна за инвестиции", припомня АРД.

Стратегически важните пристанища остават държавни

По отношение на някои приватизационни проекти обаче Гърция е станала по-предпазлива - особено в северната част на страната. Там доскоро се предлагаха за продан пристанищата в Кавала и Александруполис, но в последния момент правителството се отказа. Междувременно то оценява двата обекта като твърде важни в геополитически план: първо заради войната в Украйна и значението като военни бази, на второ място като важни енергийни пунктове за гръцките планове в бъдеще да се изнася "зелен ток" за Северна Европа.

В Атина реагираха особено рязко, след като за пристанището Александруполис се кандидатира консорциум, част от който е руски бизнесмен с гръцки корени, посочва АРД. От 2017 година той е в управлението на солунското пристанище и е смятан за довереник на Путин. Да, Гърция трябва да приватизира - но кои проекти да отидат в частни ръце остава суверенно решение на държавата.

Ролята на прагматизма

Така бе и в случая с най-голямото и най-важно пристанище на страната - Пирея край Атина. Китайският държавен концерн COSCO стъпи там още през 2009 година, преди финансовата криза, припомня германската обществено-правна медия. От 2016 година насам китайците разполагат с две трети от дяловете и диктуват нещата. Тогавашният гръцки премиер Алексис Ципрас от лявата партия "Сириза" подкрепи сделката.

Дали предаването на Пирея в китайски ръце е било грешка? Гръцки политици от различни партии изтъкват, че икономическият успех говори в полза на Китай. Под ръководството от Далечния изток пристанището стана ефективно и печелившо, а и се разрасна: междувременно Пирея е четвъртото по големина товарно пристанище в Европа - докато по-рано бе по-скоро незначително, отбелязва АРД.

Гръцкият министър-председател Кириакос Мицотакис постоянно изтъква, че китайските инвестиции в Пирея са от полза и за двете страни. И не вижда зависимост от Китай. А как ще реагира Гърция, ако Китай навлезе в Тайван? В Атина предпочитат да не си задават този въпрос.

"Правителството жертва перспективите за бъдещето"

Що се отнася до продажбата на стратегически дялове от атинското летище, тя не буди задоволство у всички. Правителството жертва перспективите за бъдещите поколения, за да постигне малка непосредствена полза, казва депутатът Павлос Геруланос от социалдемократическата партия "Пасок".

Според него за държавата ще е по-добре да запази дяловете си - точно сега, когато всичко отново е наред: в Гърция никога не са идвали толкова много туристи, колкото миналата година, посочва АРД.

Автор: Мориц Помпл ARD

Поставете оценка:
Оценка 3.4 от 15 гласа.

Свързани новини

Новини по държави: