Отидете към основна версия

4 140 18

Турция: с олинклузив срещу инфлацията

  • турска икономика-
  • турция-
  • олинклузив-
  • хотели-
  • инфлация-
  • пари-
  • туристи-
  • туризъм

Драстичното повишение на цените на стоките и услугите в Турция заради инфлацията създава грижи и на туристическия бранш

Снимка: Shutterstock

Известният турски морски курорт Анталия не се оплаква от липса на интерес. Както разказват пред АРД двама седнали край басейна посетители от Нюрнберг: „Целта ни е да си починем, да не готвим, а да се оставим да ни обслужват, да се порадваме на слънцето".

За германците Турция е сред петте най-популярни туристически дестинации, а в световен мащаб заема четвърто място по посещаемост, пише икономическото издание „Виртшафтсвохе".

Вълшебната дума, на която Турция разчита за привличането на туристи вече от над 30 години е „ол инклузив". По турската ривиера има хиляди хотели, които предлагат този вид обслужване: от храната до напитките на басейна, спортните площадки, малките магазинчета и разбира се - собствена плажна ивица. При това на добри цени - поне досега беше така, уточнява АРД и припомня, че рязкото увеличение на цените в Турция засега и туристическия бранш.

Увеличението на цените е осезаемо

Един пример: старият град на Анталия. Двамата туристи от Нюрнберг виждат, че са настъпили промени. Не става дума за цената на почивката, а за цените извън хотела. „Когато изведнъж се наложи да платиш осем евро за чаша вино, виждаш, че не е евтино. Това отговаря на германските цени, а не съм си представял нещата така", споделя единият от тях пред АРД.

Хранителните продукти, ресторантите, но и туристическите обиколки из забележителностите или пък малките сувенири - всичко е поскъпнало. Инфлацията за март е 68,5 процента в сравнение със същия месец на миналата година.

Индивидуалните туристи се сблъскват с това увеличение, което се е превърнало в траен проблем за турците. Търговците в магазинчетата в стария град на Анталия също се обезпокоени.

Лютфи Чакър, който има магазинче за керамика, принципно е доволен от старта на сезона. Но високите цени и привързаността на туристите към почивките ол инклузив му създават затруднения. Търговецът посочва пред АРД: „При този вид почивки се прави всичко възможно на туристите да не им се налага да напускат хотела - имат всичко на разположение. Това, разбира се, има предимства, но има и недостатъци".

Германците ще продължат да пътуват

За разлика от малките ресторанти или магазини, големите хотели се справят по-добре с инфлацията. Т.е. този, който сега си ангажира почивка от Германия, няма да усети особено повишените цени, казва пред АРД туроператорът Дениз Угур.

Като цяло цените са се повишили с около 6-7 процента в сравнение с миналата година, посочва той. Възможно решение за туристите с по-малък бюджет е например да им бъде предложен ограничен ол инклузив. Или пък ваканции с по-гъвкава продължителност - не само седем или 14 дни. Угур е оптимист за предстоящия сезон - германците искат да продължат да пътуват. „Пътуванията са модерни - те продължават да са ценни за хората, защото, въпреки нарасналите цени, се пътува повече".

Директорът на германския Институт за изследване на туризма Бернд Айзенщайн казва пред „Виртшафтсвохе", че цените на хотелите в Турция са се увеличили с 10-15 процента. Но не смята, че това ще накара германците да се откажат от ваканциите си там. „От опит знаем, че германските туристи не се впускат веднага да се отказват от почивките си, а по-скоро пестят повече по време на ваканцията."

„Никакви компромиси с качеството"

Хотелиерът Динчер Сарикая от Кемер, град на около час път от Анталия, също изразява пред АРД мнението, че желанието на хората да пътуват не е намаляло. Двойна стая в неговия хотел струва между 60 и 70 евро извън сезона, 100 евро по време на сезона. И тези цени са очевидно атрактивни за германците, които с удоволствие идват да почиват на ол инклузив. „Макар да ни се налага да се борим с цените, се опитваме да не допускаме никакви компромиси с качеството. Такива са недопустими", посочва Сарикая.

Лично той би предпочел да се откаже от част от печалбата с надеждата, че икономиката ще се стабилизира. И той се радва на предстоящия сезон - и вярва на турския министър на туризма, който тази година иска да привлече рекорден брой туристи - включително хора, готови да платят повече. По-малко евтин туризъм, но всички са добре дошли: така изглежда неговата визия за бъдещето на туристическата страна Турция. В Кемер и Анталия това изглежда се е наложило, посочва още АРД.

Пиа Мазурчак (ARD) | Биляна Михайлова (редактор)

Поставете оценка:
Оценка 2.6 от 11 гласа.

Свързани новини

Новини по държави: