В Хамбург 18-годишен хипстър на електрическа тротинетка се е засилил към фризьорския салон, но по пътя се сблъсква с велосипедистка: кръв, ожулвания, стрес. В Берлин 26-годишна водачка на е-тротинетка се забива в тежкотоварен камион: счупен крак с отворена рана и стърчаща кост. Пак в германската столица полицията спира двама братя, които карат заедно новото модно превозно средство - единият е с цели 3,6 промила алкохол в кръвта, а другият - с 1,4. Това са само част от фактите, които изнася "Зюддойче Цайтунг" в публикация за електрическите тротинетки.
И много други германски медии бият тревога. "Берлинер Вохе" и "Франкфуртер Алгемайне Цайтунг" пишат, че за три месеца в столицата са били регистрирани 74 произшествия с е-тротинетки, при които имало 16 тежко и 43 леко ранени. Вече над 2000 такива превозни средства задръстват берлинските улици и тротоари. Сходни са новините и от втория по големина германски град - Хамбург. Там ранените при злополуки с електрически тротинетки за последните 100 дни наброяват 89. И неслучайно редица големи германски градове вече приемат собствени ограничителни правила за тези устройства, които обикновено се предоставят от фирмите "Лайм", "Сърк" и "Тир".
Равносметката в Германия и по света
Карат по двама, често пъти пияни, задръстват тротоарите, предизвикват злополуки… Така накратко звучи равносметката три месеца, след като в Германия беше разрешено движението на електрически тротинетки. Преди да се вземе решението, никой не си даваше сметка за многообразието и масивността на проблемите, които се задават покрай е-тротинетките. Къде да се движат: дали по тротоара, по велосипедните алеи или по улицата? Къде да паркират? Каква опасност създават за по-неуверените пешеходци, например за възрастните хора или децата? Има ли действително екологическа полза от тях? На последния въпрос отговор дава едно изследване на Държавния университет в Северна Каролина, САЩ. Резултатите показват, че човек, който изминава една миля с електрическа тротинетка, предизвиква отделянето на повече въглероден двуокис, отколкото ако измине същия път пеша, с велосипед, с автобус или дори с мотопед.
Има ли изобщо някакъв смисъл от е-тротинетките или те са просто поредната хипстърска мода? Това се питат не само в Германия. В Париж тези модни устройства вече не бива нито да се карат, нито да се паркират по тротоарите - глобата за първото е 135 евро, а за второто - 35 евро. В Тел Авив през последните години са били наложени цели 13 000 глоби, свързани с е-тротинетките. Според законите в Израел, водачите на това превозно средство трябва да се поне 16-годишни, да носят каска и да паркират само на специално означените места. В Дания електрическите тротинетки бяха разрешени пробно в началото на тази година и веднага се превърнаха в любимо превозно средство на туристите и на младежите. В Копенхаген обаче бързо забелязаха и първия проблем: е-тротинетките допълнително задръстват и без това претоварените велоалеи.
Тревога бият и болниците. Д-р Стиг Николай Бломберг от Копенхаген, цитиран от вестниците "Берлингске" и "Зюддойче Цайтунг", разказва, че е възникнала съвсем нова група пациенти. Откакто е-тротинетките се движат из Дания, в държавните болници в страната са били приети над 100 души, пострадали от злополуки с модерното превозно средство - обикновено хора на възраст между 18 и 25 години, особено често с наранявания по главата и лицето вследствие от фронтално падане върху асфалта.
България и "скутерите"
Електрическите тротинетки са популярни и в българската столица. В България някои ги наричат "скутери", превеждайки си думата от английски, но в българския език понятието "скутер" се използва за едноместна бърза лодка. Встрани от тези езикови подробности, в България все по-често се обсъжда основният въпрос, занимаващ и западноевропейците: дали електрическите тротинетки действително улесняват придвижването на кратки разстояния в големите градове, или пък се използват главно като моден (и опасен) аксесоар? В Германия три месеца след тяхното легализиране отговорът на този въпрос е по-скоро отрицателен.
Източник: Deutsche Welle
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Боли ма
13:15 19.09.2019
2 Госあ
Коментиран от #10
13:25 19.09.2019
3 Госあ
13:29 19.09.2019
4 Кой68
13:34 19.09.2019
5 хаха
Човек да се запита чии ли интереси са настъпили тия ел. тротинетки, че да плати на зелето за статията? Кой губи от ел.тротинетки и по-малко автомобили с ДВГ - нефтените концерни и горивната индустрия. Екология ли, да бе сигурно са загрижени за нея. Всеки 35 ти февруари, шестък. Делата крещят много по-силно от лъжите им.
14:30 19.09.2019
6 Шкембаро
14:40 19.09.2019
7 Троти
15:13 19.09.2019
8 Льокрем
Иначе, ако караш на градус, с автомобил ще направиш много повече зулуми, отколкото с тротинетка.
15:42 19.09.2019
9 ми та ка
15:56 19.09.2019
10 Бай Тошо
До коментар #2 от "Госあ":
Ти обаче, не си особено умен. Това, дето си го цитирал, не го е казал Т. Живков. Цитата ти е от "Баш майстора отиа на море".И да, тротинетките са модерен придатък за "хипсъри" и нямат нищо общо с екологията.
16:39 19.09.2019
11 Неможе да е истина
Коментиран от #16
16:39 19.09.2019
12 Диктатор
16:43 19.09.2019
13 Minavasht
Специално за София трябва да затворят центъра за автомобили и мотоциклети. Трябва да има само пешеходци, велосипеди, тротинетки, ролери и скейтове. Тогава ще видим дали ще има инциденти. А дано, ама надали.
16:44 19.09.2019
14 борко бонев седни софия
18:02 19.09.2019
15 Нацепена батка
19:09 19.09.2019
16 Komapak
До коментар #11 от "Неможе да е истина":
Лично с очите си съм виждал сутрешно вело задръстване по 3 в редица от единия светофар до другия. Наистина не знам как се движат и тротинетките там! По принцип датчаните са екстремисти и пробват лимита винаги така че скоростта е приблизително еднаква.16:35 20.09.2019
17 trotinetko
16:54 20.09.2019