Last news in Fakti

19 Септември, 2019 13:04 4 136 17

Електрическите тротинетки - новата епидемия по улиците

  • тротиентки-
  • тротинетка-
  • електрически тротинетки

Сигурно сте ги виждали – електрическите тротинетки, станали модни и в България. Само няколко месеца след като бяха позволени, опасностите от тяхното ползване излизат наяве. А те са много и най-различни.

Електрическите тротинетки - новата епидемия по улиците - 1
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

В Хамбург 18-годишен хипстър на електрическа тротинетка се е засилил към фризьорския салон, но по пътя се сблъсква с велосипедистка: кръв, ожулвания, стрес. В Берлин 26-годишна водачка на е-тротинетка се забива в тежкотоварен камион: счупен крак с отворена рана и стърчаща кост. Пак в германската столица полицията спира двама братя, които карат заедно новото модно превозно средство - единият е с цели 3,6 промила алкохол в кръвта, а другият - с 1,4. Това са само част от фактите, които изнася "Зюддойче Цайтунг" в публикация за електрическите тротинетки.

И много други германски медии бият тревога. "Берлинер Вохе" и "Франкфуртер Алгемайне Цайтунг" пишат, че за три месеца в столицата са били регистрирани 74 произшествия с е-тротинетки, при които имало 16 тежко и 43 леко ранени. Вече над 2000 такива превозни средства задръстват берлинските улици и тротоари. Сходни са новините и от втория по големина германски град - Хамбург. Там ранените при злополуки с електрически тротинетки за последните 100 дни наброяват 89. И неслучайно редица големи германски градове вече приемат собствени ограничителни правила за тези устройства, които обикновено се предоставят от фирмите "Лайм", "Сърк" и "Тир".

Равносметката в Германия и по света

Карат по двама, често пъти пияни, задръстват тротоарите, предизвикват злополуки… Така накратко звучи равносметката три месеца, след като в Германия беше разрешено движението на електрически тротинетки. Преди да се вземе решението, никой не си даваше сметка за многообразието и масивността на проблемите, които се задават покрай е-тротинетките. Къде да се движат: дали по тротоара, по велосипедните алеи или по улицата? Къде да паркират? Каква опасност създават за по-неуверените пешеходци, например за възрастните хора или децата? Има ли действително екологическа полза от тях? На последния въпрос отговор дава едно изследване на Държавния университет в Северна Каролина, САЩ. Резултатите показват, че човек, който изминава една миля с електрическа тротинетка, предизвиква отделянето на повече въглероден двуокис, отколкото ако измине същия път пеша, с велосипед, с автобус или дори с мотопед.

Има ли изобщо някакъв смисъл от е-тротинетките или те са просто поредната хипстърска мода? Това се питат не само в Германия. В Париж тези модни устройства вече не бива нито да се карат, нито да се паркират по тротоарите - глобата за първото е 135 евро, а за второто - 35 евро. В Тел Авив през последните години са били наложени цели 13 000 глоби, свързани с е-тротинетките. Според законите в Израел, водачите на това превозно средство трябва да се поне 16-годишни, да носят каска и да паркират само на специално означените места. В Дания електрическите тротинетки бяха разрешени пробно в началото на тази година и веднага се превърнаха в любимо превозно средство на туристите и на младежите. В Копенхаген обаче бързо забелязаха и първия проблем: е-тротинетките допълнително задръстват и без това претоварените велоалеи.

Тревога бият и болниците. Д-р Стиг Николай Бломберг от Копенхаген, цитиран от вестниците "Берлингске" и "Зюддойче Цайтунг", разказва, че е възникнала съвсем нова група пациенти. Откакто е-тротинетките се движат из Дания, в държавните болници в страната са били приети над 100 души, пострадали от злополуки с модерното превозно средство - обикновено хора на възраст между 18 и 25 години, особено често с наранявания по главата и лицето вследствие от фронтално падане върху асфалта.

България и "скутерите"

Електрическите тротинетки са популярни и в българската столица. В България някои ги наричат "скутери", превеждайки си думата от английски, но в българския език понятието "скутер" се използва за едноместна бърза лодка. Встрани от тези езикови подробности, в България все по-често се обсъжда основният въпрос, занимаващ и западноевропейците: дали електрическите тротинетки действително улесняват придвижването на кратки разстояния в големите градове, или пък се използват главно като моден (и опасен) аксесоар? В Германия три месеца след тяхното легализиране отговорът на този въпрос е по-скоро отрицателен.

Източник: Deutsche Welle


Поставете оценка:
Оценка 3.9 от 7 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Боли ма

    6 1 Отговор
    Тротинетката
  • 2 Госあ

    5 9 Отговор
    Е бреее секи да сА качва у нафтовата печка и нема да има задръстени улици и чума 😂😂😂 дебили. както викаше бай тошо, не може всеки се качил в кола и свирка 😂 ма значително по умен от наследника си...

    Коментиран от #10

  • 3 Госあ

    13 6 Отговор
    А резултатите от Държавния университет в Северна Каролина, САЩ могат да си ги набутат на едно специално място
  • 4 Кой68

    12 0 Отговор
    Няма създадени условия и необходимата култура на участниците в движението в България?
  • 5 хаха

    12 3 Отговор
    Източник: Дойче зеле. Образеца за пропагандна "журналистика".
    Човек да се запита чии ли интереси са настъпили тия ел. тротинетки, че да плати на зелето за статията? Кой губи от ел.тротинетки и по-малко автомобили с ДВГ - нефтените концерни и горивната индустрия. Екология ли, да бе сигурно са загрижени за нея. Всеки 35 ти февруари, шестък. Делата крещят много по-силно от лъжите им.
  • 6 Шкембаро

    9 2 Отговор
    Е-джендър тротинетер се блъска в Бай Спиро Дамаджаната на кръстовището при кръчмата. Бай Спиро прави тротинелата на осмица и закача на главата на джендю. После с хватка,, хеликоптер'"ги плюсва в капините.
  • 7 Троти

    8 9 Отговор
    Абсолютно невярна статия.Засягат се интереси, негативите за тези превозни средства са обичайните както за всяко друго превозно средство. Няма нищо не обичайно при използването на ел. скутери, освен, че наистина са екологични. Някои обаче не искат това да се казва, не искат истината да е явна и масова, народа требе да се държи неуведомен, беден, а оттам неук и прост - следва лесна манипулация и управление.
  • 8 Льокрем

    6 9 Отговор
    Манипулативна статия. С автомобили се получават повече жертви и много по-сериозни травми. Ако превозът с 50% от автомобилите се замени с тротинетки общият брой ранени и жертви ще намалее драстично.

    Иначе, ако караш на градус, с автомобил ще направиш много повече зулуми, отколкото с тротинетка.
  • 9 ми та ка

    6 2 Отговор
    както има дебили и идиоти който карат коли така е и с тротинетките но... със сигурност тротинетката е по екологична и по лесно и бързо може да стигнеш до крайната точка. Въпроса е водача на това превозно средство да има култура
  • 10 Бай Тошо

    7 4 Отговор

    До коментар #2 от "Госあ":

    Ти обаче, не си особено умен. Това, дето си го цитирал, не го е казал Т. Живков. Цитата ти е от "Баш майстора отиа на море".
    И да, тротинетките са модерен придатък за "хипсъри" и нямат нищо общо с екологията.
  • 11 Неможе да е истина

    1 1 Отговор
    Дания: в Копенхаген велоалеите са претоварени!?

    Коментиран от #16

  • 12 Диктатор

    4 0 Отговор
    Щом в Сингапур забраняват дъвките, колко му е и тротинетките да забраня.
  • 13 Minavasht

    6 5 Отговор
    Няма опасни коли, велосипеди и тротинетки! Има опасни водачи! Имам и водачи с ниска култура, има и пълни профани. И има много повече джендъри с коли отколкото с тротинетки, защото им е под нивото да си качи епилирания задник на тротинетка. Хахаха. Лошото е, че типично по джендърски, не умеят нито да шофират, нито да паркират. Но това е друга тема.

    Специално за София трябва да затворят центъра за автомобили и мотоциклети. Трябва да има само пешеходци, велосипеди, тротинетки, ролери и скейтове. Тогава ще видим дали ще има инциденти. А дано, ама надали.
  • 14 борко бонев седни софия

    5 1 Отговор
    Аууу, ма чудесни са тези тротинетки! Наесен, кат оспечеля, което е сигурно, ще забраня колите и хетеро контактите и всички се качваме на голямата тротинетка заедно :) Един чуден нов свят ни очаква, приятелчетааа :)))
  • 15 Нацепена батка

    5 0 Отговор
    Тия с тортолетките не искам да ги виждам по улиците да ми се пречкат пред новия AMG S63. Мястото им е по тротоарите.
  • 16 Komapak

    0 0 Отговор

    До коментар #11 от "Неможе да е истина":

    Лично с очите си съм виждал сутрешно вело задръстване по 3 в редица от единия светофар до другия. Наистина не знам как се движат и тротинетките там! По принцип датчаните са екстремисти и пробват лимита винаги така че скоростта е приблизително еднаква.
  • 17 trotinetko

    1 0 Отговор
    Е как забранени в Париж.Навсякъде там има в момента ел.тротинеки и ел.велосипеди .А ,как ги карат -думи нямам.