Все по-малко хора помнят границите. Още по-малко знаят какво е граничната бразда. Европа премахна всички пречки на движение и общуване, без разлика на етност и религия. Изведнъж всички европейци станаха „граждани“ на една общност, без да имат общи ценности. Границите станаха фиктивни. Кеф ти Париж, кеф ти Ница, Виена или Барселона. С влак, рейс или самолет – купуваш си билет и гоу! Ако искаш, можеш да тръгнеш, без да мислиш за връщане. В Париж обаче започнаха да стрелят на месо, да режат глави с ятагани и около Айфеловата кула изникнаха стъклени стени. Горките французи, цял свят се моли за тях и за близките им. Българите знаят по-добре от французите как и защо се ползват ятагани. « Добре че сме далеч от Франция“ - рекохме си ние. Далеч сме и от Барселона и от Ница. Далеч е и времето когато български глави са били набучени на колове. Стрелбата във Виена премести опасността по-близко до България. Защо Ислямска държава посегна на Австрия? В столицата на европейската музика няма „Шарли Ебдо“! Австрия никога не е имала колонии. Тя дори не е член на НАТО! Тогава защо? Какво общо има тази спокойна и просперираща държава с Франция? Приносът към световната култура и европейските стойности ли пречат на ислямистите?
Докато търсехме отговора на тези въпроси, друга неприятна новина гръмна по-близо до нас. Така да се каже – под прозорците ни. Нападатели били „македонци"! Чакайте бе хора, какъв македонец може да е Куйтим Фейзула? Та той дори не се казва Миле, или Яне!? Въпреки, че в София за сега няма стрелба, случилото се в центъра на Виена заставя българските медии и политици да спрат да си затварят очите. Темата за или против „Македония“ не се изчерпва с думите на Зоран Заев за Гоце Делчев. Настоящата Македония, тази която чука на вратата на Европа е със смесено, но напълно разделено население. Делбата е на религиозна основа. Тя започва в началото на средните векове, когато Османската империя нахлува на Балканите.
Македония със столица Скопие, последното парче на титовска Югославия няма граница с Косово. Тази с Албания е промокаема, а със Сърбия – никой не знае къде е! Албанският език, който превзе Дебър, Тетово и Струмица, пълзи към Охрид, заедно с новите джамии. Политическият и интелектуален елит на Скопие, дипломиран в Белград, предпочита да говори развален сръбски вместо албански. Ултиматумите, които София поставя по пътя към Европа, унижават елита и го отблъскват. По принцип ултиматумът е нож с две остриета. Този, който клекне пред ултиматум, е политически труп. Този, който го поставя, в случай на провал, става за резил. Ето защо, диалогът София – Скопие навлезе в задънена улица. Късогледството на едните се сблъска с късогледството на другите. Стремежът към бързи вътрешнополитически дивиденти и от двете страни, отвлече вниманието от реалните и жизненоважни проблеми.
Атентатите, които започнаха в Барселона, прекосиха Европа и наближиха България, разкриха пред европейците наличието на дълбока гранична бразда между християни и мюсюлмани. Вече и най-добронамерените и наивни хора признават този факт. Браздата пресича съседна Македония и Западните Балкани. Смесени бракове няма. Ако има такива, те са рядкост и не траят дълго. Символ на тази трагична балканска реалност са влюбените от Сараево. Сърбина Божко и любимата му млада мюсюлманка Адмира са покосени от картечен огън на 18 май 1993 г., на моста, който свързва двете части на града. Ислямът в Европа и на Балканите отказва „мостовете“! Той се позовава на Корана и отстъпва само пред сила. А сила християните имат. Френският Крал Шарл Мартел спира арабите при Поатие през октомври 732 година. Полският Крал Ян III Собиески разбива османлиите при Виена през септември 1683 година. Русия държи палмата по брой на войни срещу Турция. Те са общо 13! Заветната мечта на царете – превземането на Костантинопол никога не се реализира. Причината не е липсата сила, а Англия и Франция, които редовно се противопоставят.
По време на турското робство на Балканите не се говори за религия, а за вяра! „Даваш ли даваш балканджи Йово, хубава Яна на турска вяра?!“ - пита войводата. Вярата е моторът на борба за свобода. Всички бунтовници преди да хванат гората се кълнат на евангелието, върху което има нож и пистолет. Няма разлика между българи и македонци, нито в клетвите, нито в жертвите. Вярата е щита, който спасява православните християни от изтребване. Благодарение на нея, днес българи, македонци, сърби, гърци и румънци са част от европейската цивилизация. Омразата на ислямистите към нашите традиции и начин на живот са очевидни. Само обединени можем да им се противопоставим с успех. Граничната бразда, която ни дели от мракобесието на средновековния Ислям, не може сама по себе си да ни опази. На фона на последните драматични събития, тя свети като фар, чиято светлина зове за бдителност, преди да е станало късно.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Саше
Коментиран от #24
10:02 18.11.2020
2 Българка
Р.С. Македония ще започне преговори за членство в ЕС, когато започне да спазва договора за добросъседство с България
Коментиран от #17, #59
10:10 18.11.2020
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Маке
10:15 18.11.2020
5 НЕджендър
10:22 18.11.2020
6 КОТарАК
Коментиран от #14
10:27 18.11.2020
7 Хасан
Коментиран от #52
10:30 18.11.2020
8 cornholio
До коментар #3 от "В.В.П.":
Слагай станиолената шапка да се предпазиш от чипа :D10:30 18.11.2020
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Сандо
10:41 18.11.2020
12 име
10:50 18.11.2020
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Младо коте
До коментар #6 от "КОТарАК":
Били сме роби за съжаление,особенно в по-ранната фаза.. Да не отиваме още по-назад във времето. Наименованието "славяни",от къде произлиза?Коментиран от #15, #32
11:27 18.11.2020
15 КОТарАК
До коментар #14 от "Младо коте":
има доста теории но твоята предполагам е от ,,склави''-слуга , роб/ но това са доста отдалечени понятия , говорим за времена в които робството се счита за нормално и всяка държава примерно след завоевание е взимала роби(ние също) /в началото на османското завоевание това се наблюдава и на балк. полуостров но след стотина години максимум са установени вече порядки в империята и в никакъв случай не може да се говори за робство или принудително продаване в робство от местното население. разбира се трофейните роби след битка са се запазили-такиа са били гребците на галери примерно-в турските галери са били християни в европейските турци , мюсюлмани-имало е и осъдени за престъпления там..ИГО е думата-избрана от ВазовКоментиран от #41, #45
12:13 18.11.2020
16 Перо
Коментиран от #47
12:34 18.11.2020
17 Николай
До коментар #2 от "Българка":
И пак нито дума за България и Българската история споменават се битки на французте с арабите на поляците а за Българсият кан Тервел и разбиването на арабския халифат под стените на Костантинопл на 15.август 718година нищо не се казва след разбиването на арабите царквата го канонизира за светец спасител на Европа свети Тиврелий докато не научат Българската история няма да знаят кои са тези северно македонциКоментиран от #63
12:56 18.11.2020
18 ХХХ
Българският хан Тервел..... Нека не го забравяме и него. Те може и да са спрели. Обаче, кралица-царица баба Меркел ги покани тук да идват.... И те си идват..... Разбира се, няма да мият тоалетни, щото гледат, че местните не мият.
13:07 18.11.2020
19 Николай
13:08 18.11.2020
20 Сашо
Коментиран от #23
13:46 18.11.2020
21 Шуми Марица
13:54 18.11.2020
22 Маке Воевода
14:15 18.11.2020
23 божидар чеков
До коментар #20 от "Сашо":
Сашо каква граница може да има по средата на село населено с албанци? На територия населена с едни и същи хора. Ако направиш малко повече усилие за да проникнеш в казаното от мен, ще установиш, че въпреки родени в Австрия, македонските албанци с корен в Тетово, си остават...албанци!14:15 18.11.2020
24 Тервел
До коментар #1 от "Саше":
Да статията е добра,само.че преди арабите да бъдат спрени при Поатие,защо не се споменава ,че петнадесет години преди това Кан Тервел ги разбива при Константинопол 718год.14:16 18.11.2020
25 Ацо
Коментиран от #28
14:22 18.11.2020
26 Те да си гледат
Коментиран от #33
14:25 18.11.2020
27 Истината
14:27 18.11.2020
28 алиага
До коментар #25 от "Ацо":
абе те като на налазят след приемането ще видиш как се пърди в т. джамия .....14:30 18.11.2020
29 Шопо
14:43 18.11.2020
30 Шопо
14:44 18.11.2020
31 Хан Тервел
15:08 18.11.2020
32 Танкова
До коментар #14 от "Младо коте":
България никога не е била под чуждо робство.Под чуждо владичество,да. Но разликата е огромна.Коментиран от #42, #46
15:40 18.11.2020
33 Танкова
До коментар #26 от "Те да си гледат":
Ще настане рай за трафикантите на оръжие и наркотици....15:43 18.11.2020
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 Априори
16:18 18.11.2020
36 Българка от Пиринска Македония
Македонците са наследници на ПЕОНИТЕ И ИЛИРИИТЕ. Сред тях има и прабългари, и албанци, и гърци, и славяни, и турци и власи. ГОВОРЯТ НЕ ПРАБЪЛГАРСКИ (ТЮРКСКИ) ЕЗИК, А СЛАВЯНСКИ ЕЗИК. Както и да извъртате историята...СЛАВЯНИТЕ СА ДОШЛИ НА БАЛКАНИТЕ ПРЕДИ ПРАБЪЛГАРИТЕ!!!А ПРАБЪЛГАРИТЕ Е ТРЯБВАЛО ДА НАУЧАТ СЛАВЯНСКИЯ ЕЗИК, ЗА ДА СИ КОМУНИКИРАТ!!!
СЛАВЯНСКИ ЕЗИК ГОВОРЯТ И МНОГО ГЪРЦИ, НО ТЕ НЕ СА БЪЛГАРИ, ДОШЛИ СА НА БАЛКАНИТЕ, ДОКАТО ПРАБЪЛГАРИТЕ СА БИЛИ В АФГАНИСТАН И СА ГОВОРЕЛИ ЧУВАШКИ ЕЗИК!!!
ТА ТЕЗИ ГЪРЦИ-СЛАВЯНИ ЖИВЕЯТ В ПЛАНИНИТЕ, НАРИЧАТ ГИ "ЕНДОПИИ" ЖИВЕЯТ В ГЪРЦИЯ, ГОВОРЯТ СЛАВЯНСКИ ЕЗИК, НО СЕ САМООПРЕДЕЛЯТ КАТО ГЪРЦИ.
ТА НЕ НА МАКЕДОНЦИТЕ ИМ БЯХА НЕОБХОДИМИ 28 ГОДИНИ ДА СИ СМЕНЯТ ИМЕТО И ДА СЕ САМООПРЕДЕЛЯТ КАКВИ СА,...А НА ГЪРЦИТЕ ИМ БЯХА НЕОБХОДИМИ 28 ГОДИНИ ДА РАЗБЕРАТ, ЧЕ ТЕЗИ ХОРА СА БИЛИ ПОРОБЕНИ ОТ АЛЕКСАНДЪР МАКЕДОНСКИ И АСИМИЛИРАНИ ОТ НАРОДА МУ, НО ТЕ СЕ САМООПРЕДЕЛЯТ КАТО ГЪРЦИ, ПОТОМЦИ НА АЛЕКСАНДЪР МАКЕДОНСКИ И СА СЪГЛА
Коментиран от #38, #43, #60
16:22 18.11.2020
37 Българка от Пиринска Македония
А още по-български казано: "НЕ ПЛАЧЕТЕ НА ЧУЖДИ ГРОБИЩА!"
Коментиран от #39, #57
16:30 18.11.2020
38 НЕджендър
До коментар #36 от "Българка от Пиринска Македония":
Всички ги знаем тези македонски малоумщини... Македонското население е съставено от занзибарци, ескимоси и марсианци и няма нито един българин, а Македонската империя е създадена през 76000000 г. пр. н. е. Затова прамакедонците с неземното си величие са отклонили астероида, унищожил динозаврите, така, че да удари в Мексиканския залив и да изтреби всичко живо на планетата, с изключение на самите македонци. Така, те населили цялата Земя. И още няколко планети от Слънчевата система...P. S. Расата, полът и етническата принадлежност са обективна реалност и не са въпрос на самоопределение. Никой не твърди, че днешните македонци са българи (защото поне половината са албанци), а че произхода на повечето (с изключение на албанците) е български. Някои дори се самоопределят като българи - коя си ти, че да ги определяш като някакви други?
17:12 18.11.2020
39 божидар чеков
До коментар #37 от "Българка от Пиринска Македония":
Радвам се на коментара ви. Без да влизам в подробности, знач също като вас, че славяните са дошли до Пелопонез около 1-ви век. Следователно много преди българите. Някои от тях са се претопили с българите. Това са "македонците" защото живеят в Македония. Пространство което днес е разделено на 3 части. Други славяни са се елинизирали. Те не говорят славянски-български, а само гръцки. Днес те са около Олимп - гърци със сини очи. Споделям всичко това, защото стремежа на някои днешни българи да търсят и приобщат някакво близко до тях /нас/ население е абсолютно безполезно, по простата причина, че чисти етничиски държави няма!17:30 18.11.2020
40 Александър Македонски
17:50 18.11.2020
41 Младо коте
До коментар #15 от "КОТарАК":
Робството в Османската империя представлявало законна и важна част от икономиката и обществото на империята.[1] Заробването на хора от бялата раса бива забранено в началото на ХІХ в., но поробването на други раси остава позволено до началото на ХХ в.[2]18:02 18.11.2020
42 Ех,танкова
До коментар #32 от "Танкова":
Имало е само османско присъствие,нали така!? Само ти си знаеш, защо ги гомориш тези глупости.Робството в Османската империя представлявало законна и важна част от икономиката и обществото на империята.Заробването на хора от бялата раса бива забранено в началото на ХІХ в., но поробването на други раси остава позволено до началото на ХХ в.18:06 18.11.2020
43 ГУ СВ
До коментар #36 от "Българка от Пиринска Македония":
Ето пеонката пак се обажда. Нищо ново от теб ,просто си чела само скопските историчари. Незнаеш ,че преди да пресекат Дунав,българите са живели по западното и северното причерноморие 500 години наред със славяните и езиците им са близки ,като са от една иранска езикова група. Не си чувала за Кан Кубер заселил се с българите които е предвиждал по днешното прилепско поле и дори обсаждал Солун. Но това при скопските историчари - фалшификатори няма как да го прочетеш. Бъди горда антика пеонка наследница на Сандо амбрияжа.Коментиран от #44
18:06 18.11.2020
44 ГУ СВ
До коментар #43 от "ГУ СВ":
Имах предвид източното и северното причерноморие18:09 18.11.2020
45 Младо коте
До коментар #15 от "КОТарАК":
До 1908 г. в Османската империя още се продавали робини. Сексуалното робство е централна част от османската робска система по време на цялата история на робската институция.Коментиран от #53
18:09 18.11.2020
46 Виж#45
До коментар #32 от "Танкова":
Той е за тебя тоже18:12 18.11.2020
47 Гъссст
До коментар #16 от "Перо":
Сагласен ма само шътъ пумоля малко сеа дъ ми обясниш кът не е имало роби децата насилствено взимани за еничари квисъ сигорно доброволци ☹☹☹☹☹18:24 18.11.2020
48 ГУ СВ
18:28 18.11.2020
49 Яне
18:32 18.11.2020
50 Сова до 6 котарака
Знаеш ли в кое стихотворение?
18:42 18.11.2020
51 Хали
18:47 18.11.2020
52 Пенчо Лимонски
До коментар #7 от "Хасан":
Асане,погледни кой прави зулуми в Европа.Нищо против нямам срещу исляма,но срещу убийствата имам.В никакъв случай не подкрепям обаче подигравките с религията.18:57 18.11.2020
53 КОТарАК
До коментар #45 от "Младо коте":
в САЩ също до средата на 19 век е имало робство , както и в други държави но са се набавяли от набези и военни походи. никой не е посягал на мирни жители на империята-от тях се искало да си плащат данъците , макар и някои кръвожадни като яничарството , но то затихва през 17 век. а и има сведения че туркини сменяли децата си с християнски за да влязат в яничарския корпус , който се е смятал за привилегирован елит. покойния Б. Димитров веднъж избухна в ефира че неговите баба и дядо не са били роби , който иска да си ги смята такива негова си работа..споделям мнението муКоментиран от #56
19:32 18.11.2020
54 Пешо
У лево при Тито
20:13 18.11.2020
55 Все едно
21:40 18.11.2020
56 Този коментар е премахнат от модератор.
57 Априори пак
До коментар #37 от "Българка от Пиринска Македония":
Аз генетичната линия си я знам,както и прадедите си до 6-то коляно,тоест два века назад - български славяни - рудари щото в нашия край са развили рудодобива. И все са говорили на български,че и първото светско училище са създали. Ти по-добре попитай днешните "макeдонци" как бащите и дедите им бяха куци власи признати като малцинство от Европа, пък след 1944г. отеднаж се присетиха,че били антички македонци? Че заради тия скатавки от военна служба България отстъпи на Румъния през 1912/13г. Силистра. Защо зарязаха да учат румънски език,а се присетиха да измислят македонски език след над 2000 години? Пеоните и илирите са етноси съществували успоредно с македоните на Филип и Александър. Имат си династични линии нямащи нищо общо с македоните. Пеоните са едно от многото тракийски племена воювали с македоните,а наследници на илирите са днешните албанци. Съгласен съм обаче, че гърците в контитентална Гърция в болшинството си имат славянски гени. Вземи прочети книгата на проф. Спирос Врионис "Славянското общество на Балканите през 6-ти век". Славянското море е заляло целите Балкани,включително Тесалия,Олимп и Пелопонес. Според Врионис елински през 6-ти век са били само Солун,Пловдив и Константинопол,и разбира се островите в Егейско и Адриатическо море. Даже населението на Сердика от страх от разорение доброволно е избягало чак в Солун. Преди славяните хуни,авари,готи са омели като тепсия Балканския полуостров и от траки,македони и елини почти нищо не е ос23:10 18.11.2020
58 Априори 3
23:12 18.11.2020
59 чичо
До коментар #2 от "Българка":
Гледам събрала си доста плюсчета-това е добре.Но като се замислиш,за каква кражба става въпрос,нали сме уж един народ.09:48 19.11.2020
60 Сас
До коментар #36 от "Българка от Пиринска Македония":
Много сте далеч от истината какви пеони и илири какви потомци на Александър македонскиПийте си хапчетата по редовно
10:13 19.11.2020
61 Този коментар е премахнат от модератор.
62 Българин
20:44 19.11.2020
63 Така е
До коментар #17 от "Николай":
Защото Чеков е прикрит македонист и фактически - антибългарин, макар че не би го признал на никой, освен на себе си пред огледалото.Коментиран от #65
23:00 19.11.2020
64 ира
08:17 20.11.2020
65 ран
До коментар #63 от "Така е":
И какво, това какво общо има със статиятя? Автора разглежда нещата в по-широк аспект, и говори за опасностите пред Европа. Какво значи той не е българин, и какво значение има това. Забравихте ли войната 1999, не сте ли видели атаките през последните години? Тези хора са факт, и сред нас, стига с картинки от букварчета08:26 20.11.2020
66 Интелектуалец
Това е историческия ход на събитията в бъдеще.
Ако това се реализира, самите европейци няма да допуснат РСМ да краде история.
В момента РБ няма лостове, с които да промени начина на мислене на жителите на РСМ, начин, който е насаждан вече 75 години и необезпокояван от никой и с никакви средства.
Това са цели три или четири поколения възпитавани в неправилна посока.
Ветото на РБ само още повече ще озлоби и настрои против българите македонските граждани.
Напротив, влизайки съвместно в един "нов дом", много спорни моменти биха се изгладили, а в икономическо отношение връзката меду РБ и РСМ ще се активира. Защото сега тя е почти затворена.
21:51 20.11.2020
67 Реалист
10:32 21.11.2020