Last news in Fakti

15 Януари, 2024 19:01 2 130 35

Кризата в Червено море: всички ще усетим последиците

  • червено море-
  • хуси-
  • иран-
  • сомалийски пирати-
  • баб ел мандеб

Глобалните вериги за доставки, изграждани в продължение на десетилетия, не могат да бъдат променени за една вечер

Кризата в Червено море: всички ще усетим последиците  - 1
Снимка: БГНЕС/ЕРА
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Кризата в Червено море принуди товарните кораби да използват дълги обиколни маршрути. Това удължава веригите за доставки и оскъпява търговията. Последиците за потребителите обаче са преодолими, смята проф. Йорг Фундер.

Йорг Фундер е професор по корпоративен търговски мениджмънт в Университета за приложни науки във Вормс, Германия, където ръководи Института по международен мениджмънт на търговията и дистрибуцията. ARD е разговаряла с него за кризата в Червено море и последиците от това за международната търговия и потребителите.

Могат ли атаките на Западния алианс срещу бунтовниците хути да имат някакъв ефект?

Йорг Фундер: В средносрочен план те биха могли да променят нещо. В момента големите корабни компании "Хапаг-Лойд" и "Мерск" са принудени да заобикалят Червено море. Когато този маршрут, през който преминава пътят от или за Суецкия канал, отново стане безопасен, големите корабни компании могат отново да го използват. Тогава търговията между Азия и Европа ще стане по-бърза и по-евтина.

Според Института за световна икономика в Кил (IfW) трафикът на контейнери в Червено море се е сринал със 70 процента. Какви са последиците от това?

Обемът на морския транспорт в този регион наистина се е сринал. Въпреки това има и алтернативни маршрути, като например сухопътният маршрут през Западен Китай, както и възможността за използване на въздушен транспорт. Следователно като цяло ефектът върху компаниите и потребителите ще остане доста слаб. Досега само няколко отделни компании като "Тесла", "ИКЕА" и "Алди" са обявили, че са усетили първоначалните последици от атаките в Червено море.

"ИКЕА" увеличи сроковете за доставка, "Тесла" пък спира временно производството в завода в Грюнхайде, Германия, от края на януари поради липса на части. Червено море не е единственият регион, който в момента е блокиран - в Германия има блокирани пътища заради стачки и протести. Как реагират компаниите на това?

Компаниите за търговия на дребно и за потребителски стоки вече се научиха по време на пандемията колко важно е да направят веригите си за доставки по-устойчиви и по-малко зависими от прекъсвания. И да се снабдяват повече от европейските зони за доставки, а не изключително от Азия. И в бъдеще ще има прекъсвания и смущения във веригите за доставки. Затова е толкова важно да попълваме запасите си тук, в Европа, както и да търсим алтернативни канали за снабдяване.

Достатъчно силни ли са в момента веригите за доставки, за да издържат на по-нататъшни кризи? Каква роля играе нос Добра надежда за това?

Проблемът с маршрута през нос Добра надежда е, че пътят оттам е по-дълъг. Един кораб има нужда от 7 до 20 дни повече за този морски маршрут. Това води до по-високи транспортни разходи и е още една причина Западният алианс да желае отново да направи Червено море по-безопасно за плаване.

Но намесата на Западния алианс е свързана и с факта, че китайската нова година започва на 10 февруари. Азиатските компании ще бъдат затворени за период до 4 седмици. Затова компаниите от САЩ и Европа искат да се запасят преди този празничен период. Атаката срещу хутите може да послужи и за осигуряване на бързо транспортиране на стоки преди затварянията в части на Азия.

Зависими ли сме все още от тези глобални вериги за доставки до такава степен, че вече да ги познаваме?

Глобалните вериги за доставки, изграждани в продължение на десетилетия, не могат да бъдат променени за една вечер. И въпреки това трансформацията вече е започнала. Много компании търсят алтернативни производители от Източна и Южна Европа и създават нови вериги за доставки. Появяват се нови мрежи за доставки и връзки с вторични доставчици. Голяма част от производството, изнесено в Азия например, предстои да бъде върнато обратно малко по малко. Но това ще отнеме време - ще трябват от 5 до 10 години.

Тенденцията обаче е ясна - ставаме все по-независими от Азия. Но това повдига и въпроса дали тези компетентности и капацитети от гледна точка на потреблението, потребителската електроника, чиповете с памет, а също така и много прости неща като производството на обувки, могат да бъдат отново изградени така бързо в Европа или в близост до Европа.


Поставете оценка:
Оценка 2.4 от 9 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 честен ционист

    9 10 Отговор
    Черно море става руско езеро. Ганя така и така свикна да ходи при гърчолята.

    Коментиран от #27, #31

  • 2 Русофил

    9 30 Отговор
    Ще се оскъпят китайските боклуци и трябва да намалят цените да компенсират.
    Китай ще набие канчетата на Путю и чалмите.

    Коментиран от #9

  • 3 Иван

    8 22 Отговор
    Китайски стоки няма да се продават и така няма страшно ще процъфти нашета икономика

    Коментиран от #5, #14, #34

  • 4 Лакомията

    15 1 Отговор
    главозамайва, изтрезняването е
    още по-скъпо.

    Коментиран от #12

  • 5 Хохо Бохо

    19 2 Отговор

    До коментар #3 от "Иван":

    Не позна. Ще се продават ама не в Европа. Както и изнесеното производство в Китай няма да се продава. Поднебесната не я мисли, гледай твоята копанка, че празна ми се види
  • 6 БАЙ МАРИН

    25 4 Отговор
    Все по трудно ще идва петрол от долу а ние пък ще махаме руския петрол ОТКАЧЕНА РАБОТА ,ВОДА ГАЗИ ЖАДЕН ХОДИ Е ТОВА СМЕ НИЕ СГЛОБКАТА

    Коментиран от #8, #17

  • 7 Кресна

    23 3 Отговор
    С едно голямо уточнение ,не всички а само Европа .Европа е голямата губеща от войната в Украйна и проблемите в Червено море.Целта на целия свят който е против Сащ е да се промени този маршрут който сега е зависим от Сащ и това ще се случи ,но последствията за Европа ще са разрушителни .

    Коментиран от #30, #33

  • 8 Ухаа

    3 5 Отговор

    До коментар #6 от "БАЙ МАРИН":

    Мой човек нали се сещаш че всички индианци там чакат на петрола..
  • 9 Кресна

    19 4 Отговор

    До коментар #2 от "Русофил":

    Коментара ти показва колко си зле с политика,геополитика и география .Северния път който е целта на Китай и Русия ще унищожи хегемонията на Сащ и ще е в пъти по кратък и евтин от досегашния но с тази разлика ,че Сащ ще се превърне в регионален играч ,а не с световна сила за каквато претендира сега .Аман от неуки хора .

    Коментиран от #15, #19

  • 10 Българин

    15 4 Отговор
    Единственият голям играч на пазара, който се страхува от рязък срив на цените на петрола и след това от същия шоков растеж, са самите Съединени щати. При рязък спад половината от производството на шистов петрол отива по дяволите и това не са само работни места, това е срив на производството в година на избори.
    Какво ще стане с цените, ако предлагането на вътрешния пазар намалее? В същото време основната експортна индустрия на Съединените щати, страната на бензиностанциите, ще получи значителен дефицит. Ако цените се покачат рязко в рецесионната икономика, ще има стагфлация. При последващ рязък скок нагоре на цените на петролния пазар, инфлацията ще се ускори още повече. Дисбалансът в икономиката ще бъде сериозен.
    По-ниските цени на петрола вече са категорично вредни за САЩ! А хуситите са най-лесният начин да се предотврати това. Ситуацията вече съществува - грабнете я, използвайте я, бомбардирайте...
    Е, и най-важното, с него и започнах - от разрушаването на безопасната логистика за доставка на стоки от изток на запад по море, губи само част от Запада - Европа. Доставката на товари вече е по-скъпа и отнема повече време. И ако страните от БРИКС лесно се споразумяват с хуситите за безопасността на корабоплаването, то за европейския бизнес става много трудно.

    Коментиран от #16, #21

  • 11 ХА ХА

    6 3 Отговор
    Не за един ден, за един час може да с опраат нещата. Само треба да сменат боегаловките на томахавките.
  • 12 мисира

    14 1 Отговор

    До коментар #4 от "Лакомията":

    Прав си,колко стомаха имат алчните англосакси и искат да глътнат целия свят?
  • 13 Кресна

    23 3 Отговор
    Лека по лека обръча около Сащ се затяга .За Европа не ми се и говори ,тя е основния губещ .Ще се превърне в деинструлизирана част от света разчитаща единствено на туризъм .Обръча с петрола се затяга ,монопола който Русия затяга за Европа с Африка,Русия ,Иран ,просто прави зависима Европа от Русия все повече .Северния път заради когото ще се води може би и световна война ,(не заради територията Украйна) ще превърне Сащ в обикновена регионална сила която в последствия ще се разпадне напълно като държава в сегашния си вид .Но Европа ,до 2-3 години ще се сгромоляса с пълна сила .Погледнете и новите договори които води Русия за петрола и газа къде са? Европа без ниските цени на руските богатства е едно нищо и ако до сега процъфтяваше е именно благодарение на Русия и кражбата на Африка но това време вече е минало .Следва въпроса ,какво ще прави европейското население което се научи да живее по такъв начин ,ще може ли да се научи да живее както преди 100 години ?
  • 14 Калпазанин

    16 2 Отговор

    До коментар #3 от "Иван":

    Цъфна и върза, ай да ти честито. От износител на стана вносител. Нещо българско остана ли на масата дето да си сложиш, даже вече и ток внасяме

    Коментиран от #20, #22

  • 15 Русофил

    3 9 Отговор

    До коментар #9 от "Кресна":

    Не коментирам и не образовам руски софтове.
  • 16 ХА ХА

    1 8 Отговор

    До коментар #10 от "Българин":

    "Единствените които" незнамси кво си, много писане за нищо даже не го и четох. Бъди сигурен че щатите са единствените които са си вързали гащите, и то още повече на фона на последните две години.

    Коментиран от #18

  • 17 ХА ХА

    2 1 Отговор

    До коментар #6 от "БАЙ МАРИН":

    Ъъъ, ни в клин ни в ръкав, и коя вода газиш.
  • 18 Българин

    6 0 Отговор

    До коментар #16 от "ХА ХА":

    Който МОЖЕ да чете чете,който не може не чете.Даже боико сланината е чел филма Винету,а ти?

    Коментиран от #23

  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 ХА ХА

    2 6 Отговор

    До коментар #14 от "Калпазанин":

    Ъъъ, руцки опорки. Кой ти каза че внасяме ток?

    Коментиран от #29

  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 ХА ХА

    3 1 Отговор

    До коментар #18 от "Българин":

    Кажи нещо по темата мани го бойко, неговите чекмеджета са пълни.
  • 24 Гертруд

    2 0 Отговор
    Ха ха, каква "икономическа зона" е Черно море без Русия!?
  • 25 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 26 Нури

    1 0 Отговор
    Това е Бизнес пазар Икономика
  • 27 Те и много

    1 1 Отговор

    До коментар #1 от "честен ционист":

    Мошета при Сталин свикнаха със Сибир.
  • 28 Чета и се чудя

    3 2 Отговор
    Танкерите с втетчнен газ за да избягат от хутите
    Заобикалят Африка и по този начин го оскъпяват
    У нас за втори път за кратко време цената намалява
    Какви пазарни механизми са тези които работят обратно на логиката
  • 29 Че внасяме ток

    3 1 Отговор

    До коментар #20 от "ХА ХА":

    Казват преди два дни господин премиера Денко в
    Той си обоснова с това че през определени периоди вносният ток е по-евтин
  • 30 Напълно вярно!

    0 1 Отговор

    До коментар #7 от "Кресна":

    Поздравления!
  • 31 Смърфиета

    2 0 Отговор

    До коментар #1 от "честен ционист":

    Марш в Израел там да се правиш на интересен!
  • 32 САЩ

    3 0 Отговор
    Ще ви го набият пак.
  • 33 Нури

    0 0 Отговор

    До коментар #7 от "Кресна":

    Логичен Вие коментарът Град Кресна
  • 34 Ахаха

    0 0 Отговор

    До коментар #3 от "Иван":

    Баш както го казваш, нема... Ще сънуваш банани!
  • 35 Нико

    0 0 Отговор
    Само тук коментиращото болшинство още не е разбрало и се радва на хутите.