Кризата в Червено море принуди товарните кораби да използват дълги обиколни маршрути. Това удължава веригите за доставки и оскъпява търговията. Последиците за потребителите обаче са преодолими, смята проф. Йорг Фундер.
Йорг Фундер е професор по корпоративен търговски мениджмънт в Университета за приложни науки във Вормс, Германия, където ръководи Института по международен мениджмънт на търговията и дистрибуцията. ARD е разговаряла с него за кризата в Червено море и последиците от това за международната търговия и потребителите.
Могат ли атаките на Западния алианс срещу бунтовниците хути да имат някакъв ефект?
Йорг Фундер: В средносрочен план те биха могли да променят нещо. В момента големите корабни компании "Хапаг-Лойд" и "Мерск" са принудени да заобикалят Червено море. Когато този маршрут, през който преминава пътят от или за Суецкия канал, отново стане безопасен, големите корабни компании могат отново да го използват. Тогава търговията между Азия и Европа ще стане по-бърза и по-евтина.
Според Института за световна икономика в Кил (IfW) трафикът на контейнери в Червено море се е сринал със 70 процента. Какви са последиците от това?
Обемът на морския транспорт в този регион наистина се е сринал. Въпреки това има и алтернативни маршрути, като например сухопътният маршрут през Западен Китай, както и възможността за използване на въздушен транспорт. Следователно като цяло ефектът върху компаниите и потребителите ще остане доста слаб. Досега само няколко отделни компании като "Тесла", "ИКЕА" и "Алди" са обявили, че са усетили първоначалните последици от атаките в Червено море.
"ИКЕА" увеличи сроковете за доставка, "Тесла" пък спира временно производството в завода в Грюнхайде, Германия, от края на януари поради липса на части. Червено море не е единственият регион, който в момента е блокиран - в Германия има блокирани пътища заради стачки и протести. Как реагират компаниите на това?
Компаниите за търговия на дребно и за потребителски стоки вече се научиха по време на пандемията колко важно е да направят веригите си за доставки по-устойчиви и по-малко зависими от прекъсвания. И да се снабдяват повече от европейските зони за доставки, а не изключително от Азия. И в бъдеще ще има прекъсвания и смущения във веригите за доставки. Затова е толкова важно да попълваме запасите си тук, в Европа, както и да търсим алтернативни канали за снабдяване.
Достатъчно силни ли са в момента веригите за доставки, за да издържат на по-нататъшни кризи? Каква роля играе нос Добра надежда за това?
Проблемът с маршрута през нос Добра надежда е, че пътят оттам е по-дълъг. Един кораб има нужда от 7 до 20 дни повече за този морски маршрут. Това води до по-високи транспортни разходи и е още една причина Западният алианс да желае отново да направи Червено море по-безопасно за плаване.
Но намесата на Западния алианс е свързана и с факта, че китайската нова година започва на 10 февруари. Азиатските компании ще бъдат затворени за период до 4 седмици. Затова компаниите от САЩ и Европа искат да се запасят преди този празничен период. Атаката срещу хутите може да послужи и за осигуряване на бързо транспортиране на стоки преди затварянията в части на Азия.
Зависими ли сме все още от тези глобални вериги за доставки до такава степен, че вече да ги познаваме?
Глобалните вериги за доставки, изграждани в продължение на десетилетия, не могат да бъдат променени за една вечер. И въпреки това трансформацията вече е започнала. Много компании търсят алтернативни производители от Източна и Южна Европа и създават нови вериги за доставки. Появяват се нови мрежи за доставки и връзки с вторични доставчици. Голяма част от производството, изнесено в Азия например, предстои да бъде върнато обратно малко по малко. Но това ще отнеме време - ще трябват от 5 до 10 години.
Тенденцията обаче е ясна - ставаме все по-независими от Азия. Но това повдига и въпроса дали тези компетентности и капацитети от гледна точка на потреблението, потребителската електроника, чиповете с памет, а също така и много прости неща като производството на обувки, могат да бъдат отново изградени така бързо в Европа или в близост до Европа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 честен ционист
Коментиран от #27, #31
19:03 15.01.2024
2 Русофил
Китай ще набие канчетата на Путю и чалмите.
Коментиран от #9
19:04 15.01.2024
3 Иван
Коментиран от #5, #14, #34
19:13 15.01.2024
4 Лакомията
още по-скъпо.
Коментиран от #12
19:19 15.01.2024
5 Хохо Бохо
До коментар #3 от "Иван":
Не позна. Ще се продават ама не в Европа. Както и изнесеното производство в Китай няма да се продава. Поднебесната не я мисли, гледай твоята копанка, че празна ми се види19:21 15.01.2024
6 БАЙ МАРИН
Коментиран от #8, #17
19:23 15.01.2024
7 Кресна
Коментиран от #30, #33
19:27 15.01.2024
8 Ухаа
До коментар #6 от "БАЙ МАРИН":
Мой човек нали се сещаш че всички индианци там чакат на петрола..19:27 15.01.2024
9 Кресна
До коментар #2 от "Русофил":
Коментара ти показва колко си зле с политика,геополитика и география .Северния път който е целта на Китай и Русия ще унищожи хегемонията на Сащ и ще е в пъти по кратък и евтин от досегашния но с тази разлика ,че Сащ ще се превърне в регионален играч ,а не с световна сила за каквато претендира сега .Аман от неуки хора .Коментиран от #15, #19
19:29 15.01.2024
10 Българин
Какво ще стане с цените, ако предлагането на вътрешния пазар намалее? В същото време основната експортна индустрия на Съединените щати, страната на бензиностанциите, ще получи значителен дефицит. Ако цените се покачат рязко в рецесионната икономика, ще има стагфлация. При последващ рязък скок нагоре на цените на петролния пазар, инфлацията ще се ускори още повече. Дисбалансът в икономиката ще бъде сериозен.
По-ниските цени на петрола вече са категорично вредни за САЩ! А хуситите са най-лесният начин да се предотврати това. Ситуацията вече съществува - грабнете я, използвайте я, бомбардирайте...
Е, и най-важното, с него и започнах - от разрушаването на безопасната логистика за доставка на стоки от изток на запад по море, губи само част от Запада - Европа. Доставката на товари вече е по-скъпа и отнема повече време. И ако страните от БРИКС лесно се споразумяват с хуситите за безопасността на корабоплаването, то за европейския бизнес става много трудно.
Коментиран от #16, #21
19:33 15.01.2024
11 ХА ХА
19:35 15.01.2024
12 мисира
До коментар #4 от "Лакомията":
Прав си,колко стомаха имат алчните англосакси и искат да глътнат целия свят?19:36 15.01.2024
13 Кресна
19:37 15.01.2024
14 Калпазанин
До коментар #3 от "Иван":
Цъфна и върза, ай да ти честито. От износител на стана вносител. Нещо българско остана ли на масата дето да си сложиш, даже вече и ток внасямеКоментиран от #20, #22
19:39 15.01.2024
15 Русофил
До коментар #9 от "Кресна":
Не коментирам и не образовам руски софтове.19:42 15.01.2024
16 ХА ХА
До коментар #10 от "Българин":
"Единствените които" незнамси кво си, много писане за нищо даже не го и четох. Бъди сигурен че щатите са единствените които са си вързали гащите, и то още повече на фона на последните две години.Коментиран от #18
19:44 15.01.2024
17 ХА ХА
До коментар #6 от "БАЙ МАРИН":
Ъъъ, ни в клин ни в ръкав, и коя вода газиш.19:48 15.01.2024
18 Българин
До коментар #16 от "ХА ХА":
Който МОЖЕ да чете чете,който не може не чете.Даже боико сланината е чел филма Винету,а ти?Коментиран от #23
19:49 15.01.2024
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 ХА ХА
До коментар #14 от "Калпазанин":
Ъъъ, руцки опорки. Кой ти каза че внасяме ток?Коментиран от #29
19:52 15.01.2024
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 ХА ХА
До коментар #18 от "Българин":
Кажи нещо по темата мани го бойко, неговите чекмеджета са пълни.19:56 15.01.2024
24 Гертруд
20:14 15.01.2024
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Нури
21:06 15.01.2024
27 Те и много
До коментар #1 от "честен ционист":
Мошета при Сталин свикнаха със Сибир.21:09 15.01.2024
28 Чета и се чудя
Заобикалят Африка и по този начин го оскъпяват
У нас за втори път за кратко време цената намалява
Какви пазарни механизми са тези които работят обратно на логиката
21:30 15.01.2024
29 Че внасяме ток
До коментар #20 от "ХА ХА":
Казват преди два дни господин премиера Денко вТой си обоснова с това че през определени периоди вносният ток е по-евтин
21:35 15.01.2024
30 Напълно вярно!
До коментар #7 от "Кресна":
Поздравления!21:47 15.01.2024
31 Смърфиета
До коментар #1 от "честен ционист":
Марш в Израел там да се правиш на интересен!22:21 15.01.2024
32 САЩ
22:47 15.01.2024
33 Нури
До коментар #7 от "Кресна":
Логичен Вие коментарът Град Кресна22:52 15.01.2024
34 Ахаха
До коментар #3 от "Иван":
Баш както го казваш, нема... Ще сънуваш банани!22:52 15.01.2024
35 Нико
15:04 16.01.2024