Отидете към основна версия

9 413 3

Китаец иска $4 млн. за марката Tesla

  • tesla-
  • model s-
  • патент-
  • китай-
  • иск-
  • съд

36-годишният Чжан Баошен е подал иск за 23.9 млн. юана ($3.85 млн.) срещу американския производител на електромобили Tesla, който дебютира на пазара в КНР през юни. Ищецът претендира за компенсацията заради нанесени морални вреди и настоява за прекратяване на продажбите в страната. Чжан твърди, че е регистрирал марката в тамошния патентен орган още през 2009 г. и има право да ползва да я ползва на територията на Китай, съобщава Bloomberg.

Баошен подал заявление за регистриране на бранда Tesla през 2006-а и след три години то било одобрено от Управлението по търговски марки към Промишлено-търговската служба в КНР. Съгласно патента той има право да ползва марката в продължение на 10 години.



През 2013 г. обаче властите отменят действието на патента по молба на Tesla, което позволява на американците да започнат продажби в Китай. В отговор Чжан подава съдебен иск, заплащайки съдебната такса в размер на 161.5 млн. юана ($26 000).

По непотвърдени данни през ноември 2013 г. представители на Tesla се срещнали с Баошен в Хонконг и му предложили $50 000, за да се откаже от претенциите си. Впоследствие сумата била увеличена на 2 млн. юана ($322 500), но Чжан отказал сделката. Преди да подаде иска китаецът заявил, че Tesla нарушава правата му и просто иска извинение.

Запознати с китайските патентни закони твърдят, че Баошен е типичен "патентен трол" - човек, който регистрира на свое име популярни търговски марки, предугаждайки скорошната им поява на местния пазар. Освен Tesla Чжан е запазил правата върху брандовете Loremo (немски производител на дребносерийни автомобили), Cobasys (съвместно предприятие на Bosch и Samsung за батерии за електромобили) и Cuil (търсачка, създадена от бивши кадри на Google).

Представител на Tesla определя претенциите на Баошен като "циничен опит за превземане на търговска марка" и изразява увереност, че искът му няма да повлияе на продажбите на компанията на територията на КНР. През юни калифорнийската компания е реализирала 1 300 електрически седана Model S в Китай, догодина предстои дебютът на кросоувъра Model X.

Случаят с Чжан Баошен далеч не е единственият по рода си в Поднебесната. По-рано проблеми с използването на търговските си марки в КНР са имали Apple и британската модна къща Burberry. През 2012-а след двегодишен съдебен спор американският производител на електроника откупи за $60 млн. правата върху бранда iPad от местната компания Proview.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини