Отидете към основна версия

12 123 10

Jaguar XE атакува 3-та серия на BMW

  • париж 2014-
  • салон-
  • jaguar-
  • xe
Винсент Де Брабандере
специален пратеник на mobile.bg в Париж
 
Автомобилното изложение в Париж предоставя уникална възможност да се срещнат емблематични лица от автоиндустрията. Този път късметът ни срещна с легендарния дизайнер Йън Калъм, пред чийто талант и успехи се прекланят не само фенове, а и негови знаменити колеги. Той е и шеф на дизайнерското подразделение, разработило Jaguar XE. Не пропуснахме възможността да го попитаме въпросът, който не ни дава мира от момента, в който зърнахме за първи път ХЕ - дали не смята, че ХЕ е „заел“ някой елементи от дизайна на BMW 3er? Ето какво отговори Йън Калъм:
 
- Автомобилите от този сегмент са с подобни пропорции. Може да се направи сравнение и с С-класата на Mercedes или A4 на Audi. Чертите им са близки, защото това е техният клас. Нашата кола има по-дълго междуосие от това на BMW. Ако видите ХЕ до 3-та серия на BMW, ще забележите значителна разлика в пропорциите. ХЕ е и по-ниска. Трудно е да се отчете, без да се сравнят двете коли, позиционирани една до друга. Харесвам начинът, по който постигнахме вълнуващ профил на автомобил, който принадлежи на сравнително прагматичен клас.
Иначе Jaguar предлага с ХЕ впечатляваща гама от технически иновации, прилагани за първи път в този сегмент. От фирмата съобщават за отваряне на нови заводи в Обединеното кралство и откриването на работни места. Както вече стана ясно ХЕ амбициозно хвърля ръкавицата към 3-та серия на BMW, C-класата на Mercedes-Benz и Audi A4. За това как са стигнали дотук, продължаваме разговора в Париж с Ник Милър, програмен директор на модела ХЕ на Jaguar.
 
 Г-н Милър, Jaguar обяви, че XE идва с големи технологични иновации. Бихте ли разяснили какви са те?
- Големите елементи в новата архитектура са два: купе и шаси, за направата на които сме използвали високоякостни алуминиеви сплави.
 
- Нека да започнем с купето.
- Високоякостните алуминиеви сплави, използвани в направата на купето са 75 процента. Целта е да се създаде лек и здрав автомобил. Стоманените елементи са в задната част на пода, вратите и капака на багажника. Така разпределяме тежестта 50/50 отпред назад. Това е един от ключовите фактори за по-добро усещане на автомобила и неговата маневреност. Междувременно купето се подсили с 20 процента. Можем да продължим да олекотяваме автомобила като заменяме стоманата на вратите, пода отзад и капака на багажника с алуминий. Причината да използваме високякостната сплав точно на тези елементи е, че са сглобени с болтове. Подмяната на материала при направата им в случай, че са свързани по друг начин, би била много скъпа, особено след влизането на модела в производствените халета. 
 
- Какви са новостите по шасито?
- По-голямата част от двойните напречни носачи отпред са изработени от високоякостни алуминиеви сплави. Защо се спряхме на този вариант? Основната ни цел беше да постигнем здравината и теглото на XF-R, познат с доброто си управление, возия и маневреност. Заехме базовата структура от XF-R и я подобрихме с някои аспекти на F-type, който има същата структура на дизайна. Инсталирахме електрическа задвижваща система EPAS (electric power assisted steering). За първи път се прилага в автомобил на Jaguar. Всъщност, разработваме я от доста време, но едва сега е готова за внедряване. Прилагайки EPAS в модела XE, в комбинация с двойните напречни носачи отпред, колата придобива изключителни качества при управление. 
 
- Задното окачване също толкова важно ли е?
- Задното окачване, което наричаме The Integral Link rear suspension, е друг ключов елемент в архитектурата. Начинът, по който тази система работи, е да отдели вертикалните движения от страничните. Когато създаваш автомобил, искаш да бъде много стабилен при страничните движения, но и много мек при вертикалните. В този случай задното окачване е компромисът. Дизайнът позволява да се осигури много силен контакт на гумите с пътя, но возията остава мека. Вертикалните движения на задното окачване са с около 25% по-меки от тези на конкуренцията, но от гледна точка на контакта на гумите с пътя, печелим съревнованието два пъти и половина. Задното окачване има важна заслуга в усещането при карането на XE.
 
- Произвеждането на кола с алуминиеви сплави е едно, но поддръжката е нещо съвсем различно. Да се поправи структурна повреда по такъв автомобил изисква специализирано оборудване. Как ще се справите с това предизвикателство?
- От единадесет години използваме технологиите на XJ, F-type, Range Rover Sport и Range Rover. Нашите сервизи вече са оборудвани с необходимите инструменти. Известно е, че най-голям процент от катастрофи стават при скорост, не по-висока от 80 км/ч. Щетите при подобни инциденти са малки и именно към тях сме се фокусирали. В поправката на предната и задна част на автомобила след катастрофа при ниски скорости сме силно конкурентни спрямо колегите, които работят върху пострадали Audi A4, BMW 3-та серия и Mercedes C class. 
 
- Направихте ли стъпки за финансово облекчаване на собствениците на ХЕ?
- Първият начин да се намалят разходите на собствениците на автомобили е да се минимизират щетите от сблъсък при ниска скорост. Например, предните фарове са свързани със скоби. При удар се чупят като избутват светлините навътре. По този начин собственикът ще трябва да смени само скобите, а фаровете остават невредими. Същото е с охладителната система. Радиаторът също разполага с чупещи се скоби.
 
- В тази връзка какви са превантивните инструменти, с които ХЕ е оборудван, за да се избягват злополуки?
- Това е друг начин да се намалят разходите на собствениците. Автомобилът е оборудван с множество камери. Има една зад огледалото за задно виждане. Тя наблюдава какво се случва отпред до скорост при 40 км/ч. и в случай на нужда автоматично спира колата. Ключова функция е, ако види, че движещата се кола отпред спира внезапно, алармира шофьора достатъчно време преди момента на сблъсък. Ако водачът не спре, камерата задейства спирачката, автомобилът се установява и избягва сблъсъка. Това има отношение към нивата на застраховане в Европа. Застрахователните компании знаят много добре, че най-честите произшествия стават при ниска скорост в големите градове, когато шофьорите не внимават и удрят предната кола. 
 
 
- Чух, че за ХЕ няма да се плаща данък в центъра на Лондон. Защо този модел е освободен от таксата?
- В Обединеното кралство се плаща пътен данък, базиран на нивото на СО2, изхвърлян в атмосферата от автомобила. Ако е под 99 грама, возилото се освобождава от таксата.
 
- Предполагам, че само един от двигателите, с които се оборудва ХЕ, ще има този шанс.
- Точно така. Моделът с 2 литра дизелов двигател с мощност 163 к.с. е освободен от данъка.
 
- Какви категории клиенти сте готови да завоювате с ХЕ?
- Разполагаме с пет базови нива на оборудване. Може да поръчате автомобил без кожа в интериора и седалките. Това е чисто ново за Jaguar. По този начин автомобилът става по-достъпен. Очакваме 90% от бъдещите собственици на ХЕ да изберат именно най-евтината модификация. Разбира се, надяваме се останалите 10% да са собствениците на XF и X-type, които ще решат, че искат по-новият модел на Jaguar.
 
- След колко време Jaguar XE се изплаща?
- Експертите са пресметнали, че това ще стане за три години.
 
- След предложените версии с 4 и 6 цилиндъра планирате ли да оборудвате ХЕ с турбо V8?
- Не можем да спекулираме с бъдещето на двигателите. Нямаме никакви планове да обявяваме подобно нещо в момента. Но структурата на автомобила дава такава възможност за в бъдеще.
 
- За последните шест години Jaguar се справя много добре. Каква е ситуацията в заводите в момента?
- За щастие, наистина е така. Собствениците от Tata към JLR първо разшириха производството в Обединеното кралство. Отвориха нов цех за сглобяване на Range Rover. Наскоро открихме и фабрика за производство на XE-Range Rover Sport, както и отделение за финално доработване на возилата. Всичко е на стойност от 1.5 милиарда паунда. Наскоро наехме 500 нови сътрудници. Ще имаме нужда от още 1 700 работници, за да смогнем на производствените планове.
 
- Каква карате в момента?
- Аз съм голям късметлия. Имам възможност често да сменям колите. В момента карам Range Rover, следващата седмица ще премина на Range Rover Sport и се надявам да бъда един от първите, които ще карат ХЕ в Обединеното Кралство.
Ник Милър, програмен директор на модела ХЕ на Jaguar, разговаря със специалния пратеник на mobile.bg Винсент Де Брабандере на автомобилното изложение в Париж

 

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини