Отидете към основна версия

3 848 3

VW 1300

  • volkswagen-
  • vw 1300

През 1934 година лично Адолф Хитлер поставя задача на Фердинанд Порше да пусне в серийно производство евтина и масова кола. Две години по-късно фюрерът одобрява една от разработките. През 1938 година е направена първата копка на грандиозния автомобилен завод във Волфсбург. Автомобилът е наречен Volkswagen (Народна кола). Началото на Войната обаче спира пускането на модела в серийно производство. В завода започват да се правят компактни армейски джипове, наречени Kuebelwagen. След Войната заводът във Волфсбург е разрушен и всичко започва отначало. Германците бързо стъпват на крака и през 1946 година от конвейера слиза 10 000-ият автомобил с марка Volkswagen. 20 години по-късно возилото търпи доста козметични промени, но като цяло обликът му е запазен. Автомобилът, който е тема на настоящия материал е произведен през 1964 година и вече е на преклонна за кола възраст - 40 години. Той е мания за всички ретро колекционери и почитатели на течението Kaefer. У нас "бръмбарчетата" са познати и под наименованието "костенурки", но както и да се нарече този модел, той си остава абсолютен хит в световното автомобилостроене. И когато по нашите пътища се срещне подобен екземпляр при това в идеално техническо състояние, възхищението е всеобщо.

Именно такъв е автомобилът на Владо Топалов. Автомобилът носи моделното обозначение 1300. Работният обем на четирицилиндровия двигател е 1 292 см3, а мощността е 40 к.с. Моторът е разположен отзад и естетвено въртящият момент се предава на задните колела. Към него е монтирана четиристепенна механична скоростна кутия. Интересното за това време е, че всичките и предавки са синхронизирани. Компактното моторче е от типа боксер и се захранва от карбуратор на фирмата Solex, но по-странен за онези години е автоматичният смукач. Окачването е торсионно, а спирачките са барабанни и на четирите колела. Друго много интересно решение е механизмът на казанчето за чистачките. То ползва налягане от резервната гума, която се намира отпред в багажното отделение. Самата гума е разположена в най-предната част на багажника и е вертикално позиционирана.

Салонът на колата е максимално опростен. Арматурното табло е метално, боядисано в цвета на купето. Уредите, разположени на него, са два - скоростомер и бензиномер. Впечатляващото е, че и двата са механични. И трите педала излизат от една дупка, намираща се на пода. Оригиналната тапицерия е изключително запазена, праговете нямат никаква ръжда и са оригиналните.

Всички части са абсолютно оригинални. Цветът е запазен в оригинал, но колата е пребоядисвана. Благодарение на перфектното купе и ниския център на тежеста на автомобила, аеродинамиката е отлична за времето си, а управлението е значително по-добро от това на тогавашните аналози. В задната част на предния капак се монтира емблемата на VW, а върху волана гордо стои замъкът Волсбург.

С други думи, това е автомобил, който радва окото на истинския ценител на ретро красотата.

Технически характеристики
VW 1300 (1964 г.)
Двигател
четирицилиндров задноразположен боксер
Работен обем
1 300 см3
Мощност
40 к.с.
Скоростна кутия
механична четиристепенна
Окачване
торсионно
Спирачки отпред/отзад
барабанни/
барабанни
Предаване
на задните колела
Охлаждане
въздушно


Радославъ СЛАВЧЕВЪ
rslavtchev@avto.bg

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини