След като преди два дни, на 21 септември, Volkswagen се оказа в центъра на вниманието на американските надзорни органи заради умишлено занижаване на вредните емисии от автомобилите си, скандалът продължи да се разраства и в Европа. Първоначално с проблема се захвана Агенцията за защита на околната среда на САЩ (EPA), която публично обяви, че немският автомобилен производител умишлено крие истинските нива на изхвърляни вредни емисии от своите автомобили, оборудвани с двулитров четирицилиндров дизел TDI от серията EA 189.
Според специалистите от EPA германците са използвали специален софтуер, за да бъдат скрити реалните вредни емисии по време на екологичните тестове. Американците твърдят, че колите на VW надхвърлят разрешената норма с цели 40 пъти. Ако бъде окончателно доказано, това означава, че немският концерн нарушава две от точките на Закона за чистота на въздуха, което от своя страна ще доведе до глоба от $37 500 за всеки един продаден автомобил с въпросния двигател. Така санкцията може да достигне до колосалните $18 млрд.
Мартин Винтеркорн
На този етап под обвинението попадат 482 000 автомобила от моделите Jetta, Beetle, Golf, Passat и Audi A3. Грандиозният скандал веднага даде негативно отражение и на позициите на Volkswagen на световния пазар. По данни на Bloomberg акциите на автомобилния производител падат рязко с 22% само за ден, като спадът продължи до 38%, което се равнява на загуби от 25 млрд евро. Шефът на концерна Мартин Винтеркорн веднага поднесе своите извинения на клиентите и на обществото и заяви, че VW ще вземе всички мерки, за да компенсира ощетените, но въпреки това вече усилено се говори за неговата оставка.
По информация на Der Tagesspiegel отстраняването на Винтеркорн от длъжност може да стане още в петък, 25 септември и ако това се случи, неговото място ще бъде заето от шефа на Porsche Матиас Мюлер. От пресслужбата на Volkswagen опровергаха веднага информацията на Der Tagesspiegel, като казаха, че спекулациите с оставката на Винтеркорн заради "дизеловия скандал" са пълни глупости. Днес, 23 септември обаче, съветът на директорите на VW ще проведе извънредно съвещание, а за петък, 25 септември, е насрочено още едно събрание, на което преди скандала се очакваше пълномощията на Винтеркорн да бъдат продължени до 2018 година.
Матиас Мюлер
От VW вече са одобрили разход от 6.5 млрд евро за сервизна акция, която да оправи проблема и да върне доверието на клиентите. По първоначални данни в сервизите по цял свят трябва да бъдат върнати 11 милиона автомобила. Това обаче съвсем не потуши страстите и вчера, 22 септември, министърът на финансите на Франция Мишел Сапен призова да започне общоевропейско разследване не само на Volkswagen, а и на всички останали автомобилни концерни, работещи в региона. Ще припомним, че "дизеловият скандал" се случва само пет месеца след безпрецедентния преврат във Volkswagen.
В края на април тази година всемогъщият председател на съвета на директорите Фердинанд Пиех подаде оставка. Той ръководи компанията без прекъсване в продължение на почти четвърт век, но стана жертва на преврат. 78-годишният австриец се опитваше да свали Мартин Винтернорн от поста главен изпълнителен директор на Volkswagen и да постави на негово място своето протеже Матиас Мюлер. Дали пък това не е свързано с връщането на властта в ръцете на Пиех и какво ще се случи с т.нар. "дизелов скандал", предстои да разберем, а екипът ни ще продължи да следи темата в развитие.
Фердинанд Пиех