Отидете към основна версия

94 144 63

Най-популярните съветски коли на Запад

  • ваз-
  • газ-
  • уаз-
  • ссср

Както и в останалите страни от Социалистическия лагер, за покупката на нов лек автомобил в СССР се чака с десетилетия и лелеяната придобивка остава несбъдната мечта за стотици хиляди. За сметка на това съветската автоиндустрия охотно изнася продукция за чужбина. Към 1975 г. са експортирани почти 400 000 возила, а някои модели стават наистина популярни зад граница.

ГАЗ-М20

Легендарната "Победа", наречена така в чест на триумфа на Съветската армия над нацистка Германия, се появява през 1946-а. Година по-късно за износ към Европа се отправя първата партида от 5 000 автомобила. М20 привлича купувачи с огромния по стандартите в онези години багажник, комфортната возия, просторния салон и, разбира се, ниската цена. В скандинавските страни "Победа" става една от най-масовите таксиметрови коли.

ГАЗ-21

Първата "Волга" се качва на конвейерите през 1956 г. Две години по-късно моделът печели голямата награда на изложението Expo-58 в Брюксел. ГАЗ-21 се продава в 75 държави по цял свят, включително и с десен волан. Особено популярни във Великобритания, Белгия и други европейски страни стават версиите с двуцветна каросерия. За най-взискателните клиенти се предлага модификация с "подобрено оформление". То се отличава от стандартната "Волга" по изобилието на хромирани детайли в интериора.

ВАЗ-2106

Първоначално "Шестицата" носи индекс 21031, тъй като всъщност е версия на бленуваната от хиляди "тройка". За да подчертаят трудовите си успехи пред XXV конгрес на КПСС обаче от ВАЗ решават да я прекръстят на 2106, представяйки модернизирания стар модел за изцяло нов. Впоследствие той се задържа на поточните линии чак до 2005 г. и се продава доста добре в чужбина. За Канада е създадена специална модификация, съобразена с изискванията на тамошните купувачи. Тя се отличава най-лесно по броните с вградени фарове против мъгла.

УАЗ-469

Първите "уазки" попадат зад граница през 1973-та, година след старта на производството в Уляновския завод. Най-много са изнесени в Италия, където доставките продължават чак до 1999 г. Всъдеходите за Европа обаче са доработени сериозно. Те се оборудват с дизелови двигатели от Peugeot, хидравлика на волана и допълнителни декорации по каросерията. Освен на Стария континент "уазките" се продават добре в Азия и Южна Африка, където между другото ги купуват и досега. Тази популярност си има обяснение - 469 практически няма конкурент по цена, лесна поддръжка и проходимост.

ВАЗ-2121

Може да звучи невероятно, но през 1977 г. култовата "Нива" превзема 40% от европейския пазар на всъдеходи. Различните модификации на джипката се продават успешно в Гърция, Исландия, Австрия, Германия и Великобритания. Англия дори поръчва 45 автомобила за техническите ръководители на строежа на Евротунела под Ламанша. За четвърт век са продадени почти половин милион екземпляра - двойно повече, отколкото съветската автоиндустрия е успяла да пласира общо в чужбина преди появата на "Нива".

Поставете оценка:
Оценка 3.8 от 4 гласа.

Свързани новини