На 19 април 1970 г. от конвейера на Волжския автомобилен завод в Толиати слиза първата партида от шест бройки ВАЗ-2101. През следващите 18 години ще бъдат произведени почти 5 000 000 "жигули", а заедно с останалите модификации на същата база (включително сглобяваните в Украйна и Египет) тиражът на модела ще достигне 17.6 млн. коли.
С впечатляващите си пазарни резултати "жигулата" и нейните деривати става един от най-масовите автомобили в историята. Повече бройки са продадени само от Toyota Corolla и Костенурката и Golf на Volkswagen.
ВАЗ-2101 е лицензирано руско копие на FIAT 124, който печели титлата "Автомобил на 1966 година". Съветските инженери обаче внасят над 800 изменения в базовата конструкция, за да я приспособят за местните условия. "Копейката", както галено я наричат руснаците, дава мощен импулс в развитието на всички отрасли в промишлеността в СССР от металургията през нефтохимията до електрониката.