На 19 април 1970 г. от конвейера на Волжския автомобилен завод в Толиати слиза първата партида от шест бройки ВАЗ-2101. През следващите 18 години ще бъдат произведени почти 5 000 000 "жигули", а заедно с останалите модификации на същата база (включително сглобяваните в Украйна и Египет) тиражът на модела ще достигне 17.6 млн. коли.
С впечатляващите си пазарни резултати "жигулата" и нейните деривати става един от най-масовите автомобили в историята. Повече бройки са продадени само от Toyota Corolla и Костенурката и Golf на Volkswagen.
ВАЗ-2101 е лицензирано руско копие на FIAT 124, който печели титлата "Автомобил на 1966 година". Съветските инженери обаче внасят над 800 изменения в базовата конструкция, за да я приспособят за местните условия. "Копейката", както галено я наричат руснаците, дава мощен импулс в развитието на всички отрасли в промишлеността в СССР от металургията през нефтохимията до електрониката.
Моделът и производните му версии преобръщат представите на руснаците за личен транспорт. Бързите, маневрени, комфортни и здрави за времето си "жигули" се превръщат в мечта и за милиони автомобилисти в социалистическия лагер.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Кико
16:07 19.04.2016
2 гостенин
16:49 19.04.2016
3 abv
16:59 19.04.2016
4 Россия
17:11 19.04.2016
5 ghost navigator
Коментиран от #10
17:40 19.04.2016
6 някой си там
18:03 19.04.2016
7 Фен
18:23 19.04.2016
8 Нов чо
18:34 19.04.2016
9 жигулито ми
Коментиран от #18
18:42 19.04.2016
10 Естребовски
До коментар #5 от "ghost navigator":
Какво и къде е спечелила жигулата?Нещо не я виждам в световен или европейки шампионат.Коментиран от #13, #14
18:45 19.04.2016
11 Maloznaiko
19:11 19.04.2016
12 Коча
19:31 19.04.2016
13 ГАРВАНОВСКИ
До коментар #10 от "Естребовски":
Спечелила е на баба си праните гащи!19:34 19.04.2016
14 МОМКОВО
До коментар #10 от "Естребовски":
ПРЕЗ 1987 БЯХ В СОФИЯ И ВИДЯХ ВАЗ 2101 НАПРАВЕНО С ЧЕТИРИ КАРБУРАТОРА ГУМИТЕ ГИ ХВЪРЛЯШЕ ЗА ПОЛОВИН ЧАС ??!;::19:45 19.04.2016
15 газ 24
Не знам точно коя година беше, мисля че 1978.
Така, че не омаловажавайте нещата, навремето е имало истински коли, не като сегашните кенефи.
19:50 19.04.2016
16 Роман Ценов
19:55 19.04.2016
17
19:56 19.04.2016
18 рено 16
До коментар #9 от "жигулито ми":
за времето си също не е била по-добрата кола в класа си, факт!20:18 19.04.2016
19 2dw
21:15 19.04.2016
20 гавраструп
21:33 19.04.2016
21 майтапидругарко
Коментиран от #24
21:34 19.04.2016
22 име
22:13 19.04.2016
23 Гост
Коментиран от #41
22:17 19.04.2016
24 Ritmo
До коментар #21 от "майтапидругарко":
30 години я карах беше си руска, ти щом си решил че е фиат много ти здраве ,нейните набори фиати нямаше по голям боклук от тях на пазара , с късащите се от вибрации предни греди на тавана и с великият им двигател с 3 броя основни лагера на блока и разход на гориво като газ-53 , историята и я знам на модела но репликата се доказа като железна за разлика от оригинала.22:24 19.04.2016
25 HaHa
22:35 19.04.2016
26 reigan
22:54 19.04.2016
27 Vasik Atanasova
23:17 19.04.2016
28 гаврагавра
Коментиран от #47
23:21 19.04.2016
29 аман от тролове
23:23 19.04.2016
30 Васко Опела
23:30 19.04.2016
31 jambazina
23:35 19.04.2016
32 Васко Опела
Моо гледаме нета и почваме да говорим кво да е. Жигулито за времето си
беше чук!
23:35 19.04.2016
33 син на баща си
00:02 20.04.2016
34 Mercedes-Benz
00:46 20.04.2016
35 Герберасите на власта
01:47 20.04.2016
36 бай Пич
02:13 20.04.2016
37 eeeeee
06:55 20.04.2016
38 БАЙ ГАН4О
09:04 20.04.2016
39 SAAB
Не живелите в ония години НЕ могат да бъдат обективни в коментарите ! Фактът , че се срещат по пътищата е красноречив !
Доста балансиран автомобил от среден клас ......цена , качество , характер..... минус е краткият живот на мотора .
10:35 20.04.2016
40 ГОСТ
10:45 20.04.2016
41 SAAB
До коментар #23 от "Гост":
Продай си нивата и панелката .....купи си НОВ / лизингов ...защото толкова ще събереш / немски 2016 годинаи виж на коя дата ще посетиш сервиз !
10:46 20.04.2016
42 Пешеходец
Живял Съм във времето когато тия коли бяха масови.Имал Съм прек досег с тях карал Съм ги и имам впечатления от собствен опит.
Та на "компетентните" писатели само ще кажа:
Господа и дами преди да изкажете мнение направете една справка (сега поне има Гугъл и той знае всичко) къде са продавани тия коли освем н соц. лагера.Направете и справка къде са се състезавали съветските коли защото ако вие не помните 1968г маратона Лондон-Мексико то от Порше Мерцедес Ситроен Лотус Волво и Алфа Ромео го помнят още.Тогава загубиха и то от Москвич.
Има още но спирам че става доста дълго и тегаво.
Коментиран от #43
11:18 20.04.2016
43 Кофата
До коментар #42 от "Пешеходец":
Какво му се радвате на този гроб? Бил е хубав през 70те години а през следвашите 30 години беше най омразната кола. Гниеха като за световно още на 10та година оставаха без подове.Има Гугъл, влезте и вижте когато ние сме карали тези скрабове хората какви коили са правили.....Коментиран от #49, #50
12:28 20.04.2016
44 Люсиен
13:16 20.04.2016
45 АЗ САМ
14:48 20.04.2016
46 АЗ САМ
15:10 20.04.2016
47 Кобрата
До коментар #28 от "гаврагавра":
Измислица ама сега като не чакаш какво купуваш? Боклуците на Европа! България е европейската автоморга. Всеки нормален европеец кара 5-10 години и праща тука на Бай Ганьо да доизмъчи из*ърдяните им кочини дето са ги разпъвали като луди преди да си я купиш ти. Сега като нямаш пари не чакаш ли пак? Пак чакаш, и то доста повече, докато успееш да събереш повече пари за нещо малко по-хубаво. Масово се карат стари гробове по на 15-20 години, на тога ако му викаш оправия...Коментиран от #51, #59
15:29 20.04.2016
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 БУМ БАМ
До коментар #43 от "Кофата":
КОИ ХОРА ДЕТ СЯ РАЗБУТАХА СВЕТА И ТИ ИЗПИХА МОЗЪКА СЪС СЛАМКА ???!;16:04 20.04.2016
50 Пешеходец
До коментар #43 от "Кофата":
Кофа Гугъл отваряй ти.Аз Съм ги виждал лично.Защото Съм живял тогава и говоря от личен опит и знания не от прочетено от Гугъл.Имаше по-хубави но и по-лоши западни коли.И в западното има гнили ябълки само дето са излъскани да хващат окото.Първата кола баща Ми купи 1964г нова от сандък(да сандък така ги докарваха тогава опаковани) от Кореком.Москвич 403ИЭ.Ела да ти го покажа още е в гаража на над 300 000км.Сигурен Съм че е по-здрав на ламарини от 6 годишен Мерцедес.Още е с оригиналната боя на която може да се обръснеш.После 1973 пак взе Москвич 412 е той е още в движение. Комшята 1974г купи Жигула от първите синовете Му 2012г я закараха на ход на вторични с платена застраховка преглед и винетка карана до последно.Купиха си нов Фокус и нов Хюндай.
Карам и Аз западен "плейстейшън" бърз комфортен икономичен но уважавам и старите Руски идиотоустойчиви коли."Плейстеишъните" няма да живеят толкова дълго.А тог
Коментиран от #60
18:23 20.04.2016
51 Роман Ценов
До коментар #47 от "Кобрата":
Чудесен коментар!19:19 20.04.2016
52 дядо Либен
Но и много товар отнесоха към селата и вилите, а и много буркани прибраха обратно.-:))
С теглич и багажник отгоре - има хора цели вили си направиха само с колата..
Такъв беше живота тогава..
Като цяло колицата си я биваше - не беше капризна, виж - Москветата повече се разваляха.
Мека возия, защото беше на 4 пружини, но зимата беше ад с нея.
Вътре - широка с готино парно, но не завиваше добре. Над 90-100 шумна, нооо - такива бяха реалностите в соцлагера.
21:24 20.04.2016
53 TRIDENT SLBM
Вземете и ченгетата и ДС/КГБ активите с вас.
Коментиран от #55, #56
21:54 20.04.2016
54 123
22:56 20.04.2016
55 Пешеходец
До коментар #53 от "TRIDENT SLBM":
Дедовото и да идем наще дупки ще напълним.Твойта си те чака.Ма кат гледам ква ти е злобата и простотията да те ни тресне некой инфаркт или инсулт и да ни предвариш.Споко го раздавай мееенн.Ние сме живяли спокойно за това караме до 80-90.А вие демократичните нерваци на 30 сте гушнали букета.Тва Русия и Китай много ви стресират нещо.Пийте по едно лексотанче за нервите и стреса.23:33 20.04.2016
56 кон
До коментар #53 от "TRIDENT SLBM":
разглезен, убеден съм че майка ти и баща ти и сега те издържат!00:14 21.04.2016
57 стоян георгиев
била хубва и за времто си била голяма работа!!!!отворете на форд мустанг или на шевролет,понтиак или мерцедес,да видите кво е имало 70 година ,дето и днес ладите още нямат,то климатици то серво,то кожени седалки....,да и кенефа в двора е за предпочитане от това да се.еш по къра ,но да го мериш с нормална тоалетна е проява на лош вкус.жигулката имаше основна работна скорост 60-70 км ,после ставаше нетърпимo,ни можеше да се чуеш вътре ,ни да завиеш ни, да спреш,а да изпревариш бе възможно само хипотетично :)!течеше и масло от чисто нова и 100 хил км бяха края на експлоатационния и период.лятото можеше да се ползва за парник ,а зимата трябваше да има престилка ,само като се сетя и ме напушва смях и така 40 години та и нагоре .чуx някъде, че новите лади имали климатик и дори аербек,но не съм много сигурен,очаквало се скоро да имат и радио!
00:20 21.04.2016
58 EHPA
01:08 21.04.2016
59 соца сакс
До коментар #47 от "Кобрата":
То и тогава колите струваха пари и то не малко, ти да не мислиш, че тези жигулита са ги подарявали?Да, караме предимно коли втора въка, но ги има на пазара и избора е голям, а и може да си я внесеш сам.
Преди и да имаш пари и да нямаш все тая, имаш пари, а не можеш да си купиш кола, технология от 60-те, дори и след 20 години!
Още, като съм се родил, баща ми ми е направил вноска за лада, е, дойде 1989 г., а номера ми така и не излезе, смятай!
Една такава Жигула на старо тогава е стигала баснословни суми, търгувала се е по скъпо от апартамент.
Позаинтересувай се малко преди да пишеш.
Цената на един Москвич е била 6400 лв, Жигула(Лада) 8700 лв, средна заплата 150-200 лв.
11:07 21.04.2016
60 Кофата
До коментар #50 от "Пешеходец":
Идиотоустойчив е защото сте си го пазили този Москвич,защото сте знаели с колко труд се вадят парите.Ако по същия начин си пазехте един Мерцедес примерно и децата ви щеше да му се радват.13:03 21.04.2016