19 Април, 2016 15:56 32 006 60

Честит рожден ден, Жигули!

  • ваз-
  • 2101-
  • жигули-
  • fiat-
  • 124
Честит рожден ден, Жигули! - 1

На 19 април 1970 г. от конвейера на Волжския автомобилен завод в Толиати слиза първата партида от шест бройки ВАЗ-2101. През следващите 18 години ще бъдат произведени почти 5 000 000 "жигули", а заедно с останалите модификации на същата база (включително сглобяваните в Украйна и Египет) тиражът на модела ще достигне 17.6 млн. коли.

Честит рожден ден, Жигули!

С впечатляващите си пазарни резултати "жигулата" и нейните деривати става един от най-масовите автомобили в историята. Повече бройки са продадени само от Toyota Corolla и Костенурката и Golf на Volkswagen.

Честит рожден ден, Жигули!

ВАЗ-2101 е лицензирано руско копие на FIAT 124, който печели титлата "Автомобил на 1966 година". Съветските инженери обаче внасят над 800 изменения в базовата конструкция, за да я приспособят за местните условия. "Копейката", както галено я наричат руснаците, дава мощен импулс в развитието на всички отрасли в промишлеността в СССР от металургията през нефтохимията до електрониката.

Моделът и производните му версии преобръщат представите на руснаците за личен транспорт. Бързите, маневрени, комфортни и здрави за времето си "жигули" се превръщат в мечта и за милиони автомобилисти в социалистическия лагер.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Кико

    9 0 Отговор
    Баща ми имаше такава произведена и закупена 1971 година.Преди 6 години я издадохме за желязо но още вървеше така,че за времето си е била що годе добра машинка.
  • 2 гостенин

    4 3 Отговор
    Ха - хаа, на първата снимка няма чистачки, а на втората и рамене за чистачки няма... Много са бързали да я покажат, а може и да е произведена в петък..))))
  • 3 abv

    6 2 Отговор
    Ползвам като втора кола. ВАЗ 2101, която е на 40г. Направих и основен ремонт през 2007г. като и смених и съединителя. Много здрава кола с евтина и лесна поддръжка. Вярно няма екстри ,но върши много полезна работа. Много по- добра возия от повечето западни автомобили. Добро поведение на лош път.
  • 4 Россия

    1 1 Отговор
    Или в понеделник
  • 5 ghost navigator

    4 3 Отговор
    ФИАТ 124 оригинално е с долен разпределителен вал.Руснаците обаче променят това и вала е горно разположен.Именно тази промяна носи на Жигулката много спечелени купи в мотоспорта

    Коментиран от #10

  • 6 някой си там

    0 3 Отговор
    .аси тараляснака разкарай те я тая кочина въ
  • 7 Фен

    5 1 Отговор
    С удоволствие бих си купил такава. Напук на прехвалените модерни електронни кочини, дето като им спре интернета изгасват.
  • 8 Нов чо

    2 0 Отговор
    Ееххх какви КОЛИ имаше едно време !!!
  • 9 жигулито ми

    3 0 Отговор
    Прекрасна кола за времето си, имахме такава в рядко срещания цвят бананова кора. Здрава машина е, руснаците са я пипнали за да издържа повече на гадните им пътища, и като возия е добре, особено сравнено с фолксваген, опел и форд в същия клас от подобни години. Ако я бяха модифицирали малко откъм аеродинамика и трансмисия можеше да изкара още десетина годинки производство, но все пак почнаха да произвеждат по-модерните като визия 4,5,7 - ци, както и спутник/самара, така че времето й отмина, но все пак си остава един култов автомобил.

    Коментиран от #18

  • 10 Естребовски

    4 2 Отговор

    До коментар #5 от "ghost navigator":

    Какво и къде е спечелила жигулата?Нещо не я виждам в световен или европейки шампионат.

    Коментиран от #13, #14

  • 11 Maloznaiko

    2 0 Отговор
    A chestitete rojdenniqt den i sprete da umuvate ...
  • 12 Коча

    2 0 Отговор
    Хубава кола е била през 70те!Но защо после не са създали по добри модели?
  • 13 ГАРВАНОВСКИ

    0 5 Отговор

    До коментар #10 от "Естребовски":

    Спечелила е на баба си праните гащи!
  • 14 МОМКОВО

    3 0 Отговор

    До коментар #10 от "Естребовски":

    ПРЕЗ 1987 БЯХ В СОФИЯ И ВИДЯХ ВАЗ 2101 НАПРАВЕНО С ЧЕТИРИ КАРБУРАТОРА ГУМИТЕ ГИ ХВЪРЛЯШЕ ЗА ПОЛОВИН ЧАС ??!;::
  • 15 газ 24

    4 1 Отговор
    Илия Чубриков печели рали Средиземно море точно с ВАЗ 2101, това е най- големия успех на марката, ралито е доста сериозно, минавало е през доста държави в Европа и Африка.
    Не знам точно коя година беше, мисля че 1978.
    Така, че не омаловажавайте нещата, навремето е имало истински коли, не като сегашните кенефи.
  • 16 Роман Ценов

    3 0 Отговор
    Честито Жигули.
  • 17

    4 0 Отговор
    Легендарна машина, произвеждала се е в доста държави под различни имена.
  • 18 рено 16

    1 2 Отговор

    До коментар #9 от "жигулито ми":

    за времето си също не е била по-добрата кола в класа си, факт!
  • 19 2dw

    1 1 Отговор
    по онова време кражбата на чистачки беше норма; най-лошото на този автомобил беше устройството за умиване на стъклото; в по късните модели имаше развитие-монтирана електрическа уредба, детектираше на годината; имаше малко лев за възстановяване.
  • 20 гавраструп

    3 3 Отговор
    Мега ш...ната кошница. Ако попаднете на бройка правена в понеделник, жална ви майка. По-лошо от пиян руснак е пиян руснак впрегнат да бачка.
  • 21 майтапидругарко

    2 4 Отговор
    Какъв рожден ден жигули, това е ФИАТ. братушките нямат нито една кола проектирана от до, всичко е крадено, лицензно, като колата едно време. Пълен т...к.

    Коментиран от #24

  • 22 име

    2 2 Отговор
    За СОЦ-а е била добра, но реално е най-неустойчивата и неманеврена кола която съществува.
  • 23 Гост

    2 3 Отговор
    Фиат "подобрен" от руснаци-комунисти... това е пример какво не трябва да се повтаря в историята. Още ги помня тия трошляци. На по 100 хиляди основен ремонт. Караш един багажник резервни части. Аз в момента карам 30 годишна немска кола и нямам нито една резервна част в багажника, но ако ми се правят 1000 километра, само ще ида да заредя, даже няма да вдигна капака.

    Коментиран от #41

  • 24 Ritmo

    5 0 Отговор

    До коментар #21 от "майтапидругарко":

    30 години я карах беше си руска, ти щом си решил че е фиат много ти здраве ,нейните набори фиати нямаше по голям боклук от тях на пазара , с късащите се от вибрации предни греди на тавана и с великият им двигател с 3 броя основни лагера на блока и разход на гориво като газ-53 , историята и я знам на модела но репликата се доказа като железна за разлика от оригинала.
  • 25 HaHa

    3 3 Отговор
    Трошляк била...ама продали хората 17млн. трошляци...Лошото е , че тия дето я караха изведнъж се метнаха на Не трошляци и гинат ли,гинат по пътищата...
  • 26 reigan

    3 2 Отговор
    Мечтата на кондурджиите и каскетаджиите,панелка жигула милиционер хахаха
  • 27 Vasik Atanasova

    4 3 Отговор
    БЕШЕ МНОГО ДОБЪР АВТОМОБИЛ ЗА ВРЕМЕТО СИ
  • 28 гаврагавра

    4 3 Отговор
    Е как няма да продадат 17 милиона, то други коли нямаше в соц блока. Москвичи, Жигули и Зазки, Волгите бяха само за партийни другари. Извинявам се имаше трабанти и вартбурзи смях смях автопарк от пет коли. Скапана комунистическа измислица и чакаш 5 години за кола 6 за телевизор.

    Коментиран от #47

  • 29 аман от тролове

    6 3 Отговор
    когато тоя боклук се продаваше тук, на запад имаха буик, кадилак, мерцедес, ровър, що сега никой не кара това лайно на колела, всеки гледа да вземе японец или германец или нещо дето не е правено в соц блока всеки случай,
  • 30 Васко Опела

    4 3 Отговор
    ей след 50 години коя нова кола още ще се движи. Браво на Жигавиците. Днес все още се движат ежедневно. Жигули е направена от метал и стъкло а не от ПЛАСТМАСА. Това е автомобил. Би ме разбрал истински познавач на автомобили! Преди да започнете да ме "храните"-вижте какво е било у нас през 70-90 г. Стига сте хвалили запада. Вие българи ли сте?
  • 31 jambazina

    3 1 Отговор
    ЧРД, Легенда!
  • 32 Васко Опела

    5 3 Отговор
    Ей страшни разбирачи сме. Секи знае Мерцедес и Кадилак /чувал е за тях/ Аама ей кажи на какво си се учил да караш или си сънувал?
    Моо гледаме нета и почваме да говорим кво да е. Жигулито за времето си
    беше чук!
  • 33 син на баща си

    2 2 Отговор
    такива бяха времената деца,това беше мечтата на нашите бащи.ЧНГ
  • 34 Mercedes-Benz

    3 1 Отговор
    Даже и на изложената в шоурума са й гепили перата на чистачките :D редовна гледка пред блоковете по времето на соца
  • 35 Герберасите на власта

    5 1 Отговор
    Честит рожден ден на "копейката" който е имал такава знае че за времето си бяха наистина здрави коли с не лоша возия ,наскоро родителите ми се разделиха с нашата 75 набор с италианския мотор на газ измина почти 100 000 км. отделно на бензин почти двойно повече, никакви ремонти на ходова част само тампони ,а зимата като и сложиш един чувал с пясък в багажника вървеше като луда по снега ,купена е на цена 6300 лв. продадохме я за 500 ,за 40 години служи вярно не ни е оставяла на пътя ,мисля че кола която върши работа и рядко се чупи е доста добра кола.
  • 36 бай Пич

    6 1 Отговор
    Автомобилът за работно муле няма грешка, но до скорост от 80 км в час -нагоре вече изправената предна част на купето оказва голямо съпротивление и гори много. Като недостатъци в сежашен момент мога да посоча - висок разход на гориво, ниска еластичност на двигателя - няма високо стартово ускорение, дори Тикото с 45 коня е по-еластично и липсата на катализатор. Като предимства, мога да посоча - проста за обслужване, по-ниски цени на частите от редица по-расови марки и модели, върши работа без да е особенно капризна към горива - карал съм и на А71 и на А98, а това е огромен октанов диапазон, който не всеки съвременен автомобил би понесъл...особенно редица Баварки и други елитни марки. Колата не бе лоша, просто качеството на тогавашните соц. сглобки бе по-ниско на автомобилите, от на "загниващият капитализъм" на пазарни страни. Нямаше особенно старание в прогресса, поради командно тоталитарният начин на вземане на решенията. Самият автомобил е буквално "готин", понеже и зиме и лете върши работа и рядко създава капризи на пътя, ако се поддържа. Освен това, според някои изследвания се оказал и една от най-здравите автомобилни каросерии в света. Мен лично ме съмнява, но тестовете са си тестове. Спрямо Москвич 412 не ми се вярва Жигулата да е с по-здраво купе. Нито пък спрямо БМВ 520Ай. Колата е добра при разбити пътища, ако не се кара гьотверенски може дълго да държи без ремонт на ходовата част.
  • 37 eeeeee

    4 3 Отговор
    Рубладжийте се размазаха от кеф с тая статия..
  • 38 БАЙ ГАН4О

    5 2 Отговор
    Страхотна кола ,ако сега ги правеха бих си купил .Нова при вси4ки слу4аи е по добра от кенефите ,които предлагат по автокъщите.
  • 39 SAAB

    2 0 Отговор
    Супер си беше колицата......бях дете , купихме си я през 1973 г.
    Не живелите в ония години НЕ могат да бъдат обективни в коментарите ! Фактът , че се срещат по пътищата е красноречив !
    Доста балансиран автомобил от среден клас ......цена , качество , характер..... минус е краткият живот на мотора .
  • 40 ГОСТ

    4 1 Отговор
    Колицата и до ден днешен си пъпри по народните пътища.Двигателя бил чуплив.Смотаняци.Я си сложете м10д на европейските бегачки да видим колко ще изкарат.Това добиче караше по 150-200хил с тая боза.Ако тогава е имало хубави масла това животно ще надживее сегашните кочини.ЧРД.Сигурен съм че след 30г все още ще си я има Жулиета по пътищата.Те всички нейни набори се водят ретро и има защо.
  • 41 SAAB

    0 2 Отговор

    До коментар #23 от "Гост":

    Продай си нивата и панелката .....купи си НОВ / лизингов ...защото толкова ще събереш / немски 2016 година

    и виж на коя дата ще посетиш сервиз !
  • 42 Пешеходец

    6 3 Отговор
    Много писатели се навъдиха на последък.И всеки пише и изказва "компетентно" мнение за неща който ги е виждал само на картинка.
    Живял Съм във времето когато тия коли бяха масови.Имал Съм прек досег с тях карал Съм ги и имам впечатления от собствен опит.
    Та на "компетентните" писатели само ще кажа:
    Господа и дами преди да изкажете мнение направете една справка (сега поне има Гугъл и той знае всичко) къде са продавани тия коли освем н соц. лагера.Направете и справка къде са се състезавали съветските коли защото ако вие не помните 1968г маратона Лондон-Мексико то от Порше Мерцедес Ситроен Лотус Волво и Алфа Ромео го помнят още.Тогава загубиха и то от Москвич.
    Има още но спирам че става доста дълго и тегаво.

    Коментиран от #43

  • 43 Кофата

    4 5 Отговор

    До коментар #42 от "Пешеходец":

    Какво му се радвате на този гроб? Бил е хубав през 70те години а през следвашите 30 години беше най омразната кола. Гниеха като за световно още на 10та година оставаха без подове.Има Гугъл, влезте и вижте когато ние сме карали тези скрабове хората какви коили са правили.....

    Коментиран от #49, #50

  • 44 Люсиен

    4 0 Отговор
    На Кофата ще му кажа, че аз още карам Жигули и не мисля да я сменям,въпреки че е 30 годишна.На 80хил.км е и всичко по нея е оригинално!
  • 45 АЗ САМ

    0 2 Отговор
    Parvite "jiguli" 4upexa nosa4i na vseki "2-ri" zavoi. Zaradi t.n. savetski injeneri-kolxoznici zamalko FIAT da falira.
  • 46 АЗ САМ

    2 0 Отговор
    На парвите Жигулу на главите на болтовете пишеше ФИАТ - толкова ги модерн. колхозниците
  • 47 Кобрата

    4 2 Отговор

    До коментар #28 от "гаврагавра":

    Измислица ама сега като не чакаш какво купуваш? Боклуците на Европа! България е европейската автоморга. Всеки нормален европеец кара 5-10 години и праща тука на Бай Ганьо да доизмъчи из*ърдяните им кочини дето са ги разпъвали като луди преди да си я купиш ти. Сега като нямаш пари не чакаш ли пак? Пак чакаш, и то доста повече, докато успееш да събереш повече пари за нещо малко по-хубаво. Масово се карат стари гробове по на 15-20 години, на тога ако му викаш оправия...

    Коментиран от #51, #59

  • 48 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 49 БУМ БАМ

    2 2 Отговор

    До коментар #43 от "Кофата":

    КОИ ХОРА ДЕТ СЯ РАЗБУТАХА СВЕТА И ТИ ИЗПИХА МОЗЪКА СЪС СЛАМКА ???!;
  • 50 Пешеходец

    3 3 Отговор

    До коментар #43 от "Кофата":

    Кофа Гугъл отваряй ти.Аз Съм ги виждал лично.Защото Съм живял тогава и говоря от личен опит и знания не от прочетено от Гугъл.Имаше по-хубави но и по-лоши западни коли.И в западното има гнили ябълки само дето са излъскани да хващат окото.
    Първата кола баща Ми купи 1964г нова от сандък(да сандък така ги докарваха тогава опаковани) от Кореком.Москвич 403ИЭ.Ела да ти го покажа още е в гаража на над 300 000км.Сигурен Съм че е по-здрав на ламарини от 6 годишен Мерцедес.Още е с оригиналната боя на която може да се обръснеш.После 1973 пак взе Москвич 412 е той е още в движение. Комшята 1974г купи Жигула от първите синовете Му 2012г я закараха на ход на вторични с платена застраховка преглед и винетка карана до последно.Купиха си нов Фокус и нов Хюндай.
    Карам и Аз западен "плейстейшън" бърз комфортен икономичен но уважавам и старите Руски идиотоустойчиви коли."Плейстеишъните" няма да живеят толкова дълго.А тог

    Коментиран от #60

  • 51 Роман Ценов

    0 3 Отговор

    До коментар #47 от "Кобрата":

    Чудесен коментар!
  • 52 дядо Либен

    3 0 Отговор
    Верно беха гнилочи.. имаше хора по 2-3 пъти ги кърпеха.
    Но и много товар отнесоха към селата и вилите, а и много буркани прибраха обратно.-:))
    С теглич и багажник отгоре - има хора цели вили си направиха само с колата..
    Такъв беше живота тогава..
    Като цяло колицата си я биваше - не беше капризна, виж - Москветата повече се разваляха.
    Мека возия, защото беше на 4 пружини, но зимата беше ад с нея.
    Вътре - широка с готино парно, но не завиваше добре. Над 90-100 шумна, нооо - такива бяха реалностите в соцлагера.
  • 53 TRIDENT SLBM

    1 3 Отговор
    Хайде ходете си в гробищата бе соц. поколение русофилско.
    Вземете и ченгетата и ДС/КГБ активите с вас.

    Коментиран от #55, #56

  • 54 123

    1 2 Отговор
    Първата ми кола.Добра или лоша, няма значение кой какво мисли.Заради нея мога да твърдя че съм Шофьор,а не водач. Нямаше помощни системи и глезотии. Сервото на спирачките си беше екстра.Или можеш да я караш и поправяш или не.Имал съм много проблеми,но никога не ме е оставила на пътя.Нито лете,нито зиме. Но най-големия и недостатък бяха основите на предна дясна седалка.Колко пъти съм я заварявал и подсилвал и все се къртеше пущината :) :) :) Само сладки спомени за готини преживявания имам с Жигулито. И сега като видя някоя да се движи и ми се приисква да я покарам малко, просто за кеф.
  • 55 Пешеходец

    1 2 Отговор

    До коментар #53 от "TRIDENT SLBM":

    Дедовото и да идем наще дупки ще напълним.Твойта си те чака.Ма кат гледам ква ти е злобата и простотията да те ни тресне некой инфаркт или инсулт и да ни предвариш.Споко го раздавай мееенн.Ние сме живяли спокойно за това караме до 80-90.А вие демократичните нерваци на 30 сте гушнали букета.Тва Русия и Китай много ви стресират нещо.Пийте по едно лексотанче за нервите и стреса.
  • 56 кон

    2 1 Отговор

    До коментар #53 от "TRIDENT SLBM":

    разглезен, убеден съм че майка ти и баща ти и сега те издържат!
  • 57 стоян георгиев

    4 3 Отговор
    ква дискусия с заформи!!!!жигулата била автомобил!!!не знаех ама ето има и много дето още я карат:))))!!!!къв човек трябва да си за да караш още жигула?клошар или луд?
    била хубва и за времто си била голяма работа!!!!отворете на форд мустанг или на шевролет,понтиак или мерцедес,да видите кво е имало 70 година ,дето и днес ладите още нямат,то климатици то серво,то кожени седалки....,да и кенефа в двора е за предпочитане от това да се.еш по къра ,но да го мериш с нормална тоалетна е проява на лош вкус.жигулката имаше основна работна скорост 60-70 км ,после ставаше нетърпимo,ни можеше да се чуеш вътре ,ни да завиеш ни, да спреш,а да изпревариш бе възможно само хипотетично :)!течеше и масло от чисто нова и 100 хил км бяха края на експлоатационния и период.лятото можеше да се ползва за парник ,а зимата трябваше да има престилка ,само като се сетя и ме напушва смях и така 40 години та и нагоре .чуx някъде, че новите лади имали климатик и дори аербек,но не съм много сигурен,очаквало се скоро да имат и радио!
  • 58 EHPA

    2 0 Отговор
    Перфектен автомобил за времето си то е ясно ,че сега има по добри ,но за 70-80- бяха много добри !
  • 59 соца сакс

    2 0 Отговор

    До коментар #47 от "Кобрата":

    То и тогава колите струваха пари и то не малко, ти да не мислиш, че тези жигулита са ги подарявали?
    Да, караме предимно коли втора въка, но ги има на пазара и избора е голям, а и може да си я внесеш сам.
    Преди и да имаш пари и да нямаш все тая, имаш пари, а не можеш да си купиш кола, технология от 60-те, дори и след 20 години!
    Още, като съм се родил, баща ми ми е направил вноска за лада, е, дойде 1989 г., а номера ми така и не излезе, смятай!
    Една такава Жигула на старо тогава е стигала баснословни суми, търгувала се е по скъпо от апартамент.
    Позаинтересувай се малко преди да пишеш.
    Цената на един Москвич е била 6400 лв, Жигула(Лада) 8700 лв, средна заплата 150-200 лв.
  • 60 Кофата

    1 0 Отговор

    До коментар #50 от "Пешеходец":

    Идиотоустойчив е защото сте си го пазили този Москвич,защото сте знаели с колко труд се вадят парите.Ако по същия начин си пазехте един Мерцедес примерно и децата ви щеше да му се радват.