Свидетели сме как в последно време дисбалансът между икономическата и социална политика у нас продължава. Икономическият ръст е самоцелен, голяма част от населението e бедно, с ниска заетост, сериозни проблеми в образователната и здравеопазната системи. С този “човешки капитал” България ще доказва в близките години, че е достойна да се присъедини към семейството на страните от ЕС. Дали ще успее е въпрос на друг материал, в друго издание. Нас ни касае темата автомобили и в частност пазарът на нови возила у нас. Едно от последните попълнения в него е румънско-френската сглобка, наречена Logan - автомобил, който не впечатлява с нищо особено, освен с цена. Ето го и логичното обяснение - това е кола, предназначена за страните от Третия свят и за т.нар. Източен блок. Едва ли в Западна европа или в Америка някой ще вози децата си в автомобил, получил едва две звезди на краштестовете на Euro NCAP. Но в България това е напълно възможно, защото за средностатистическия българин Dacia Logan е един от малкото варианти да се сдобие с чисто ново возило. Всъщност, започнахме доста критично, но в автомобила има и положителни емоции. У нас той се предлага с два бензинови 1.4- и 1.6-литрови агрегати и с един дизелов 1.5-литров мотор. Тестът, който направихме бе на най-скъпата бензинова версия 1.6 MPI Ambition.
Екстериор
Френските дизайнери винаги са имали свой собствен подход и школата им е доста различна. Много от продуктите са възвеличавани и също толкова - определяни като меко казано спорни от естетическа гледна точка. Новият седан на Dacia определено не се помества в първата група. Въпреки това на външен вид колата изглежда сносно. Приликата с предходни модели на румънската марка е очевиден, но наред с това се долавят и доста елементи от субкомпактните модели на Renault. Тази симбиоза се е отразила добре на облика на Logan, който сравнен с алтернативите се отличава и с по-големите си габарити. Така седанът прилича на автомобил от по-горен клас, лините му са максимално изчистени, а гладките предни светлини са доказателство за навлизането на модните европейски течения и в румънската марка. 15-цоловите гуми също отличават новата Dacia от конкурентите и като є придават доста по-солиден външен вид.
Интериор
Салонът определено е опростен до максимум с оглед финансовата страна на нещата, но въпреки това е приемлив. Ергономията е на типичното за галите добро ниво. Седалките са твърди, малки, но ергономични и сравнително удобни, като са снабдени със стандартни регулировки. Воланът и скоростният лост са облечени с евтина пластмаса, но формата, размерите и разположението им са преценени добре. Самата сглобка също е на прилично ниво. Уредите са информативни и конвенционални - факт, присъщ повече на немските возила. Като цяло салонът е просторен и функционалността му е прилична.
Основен принос за практичността на Logan има багажното отделение. По обем то превъзхожда алтернативите. Що се отнася до оборудването, то съвсем не е богато, но в най-високото си ниво Ambition има всичко необходимо. При него обаче и цената е естествено по-висока. Основен минус по отношение на салона се явява информативността на огледалата за обратно виждане. Тя определено не е на необходимото за безпроблемно маневриране ниво.
Двигател и ходови характеристики
Цялата моторизация на Logan, която, както вече споменахме, включва три агрегата, е заимствана от Renault. Въпреки че бензиновият 1.6-литров двигател, на който акцентираме, е с остаряла концепция и разполага само с по два клапана на цилиндър, трябва да отбележим, че той е икономичен и динамика не му липсва. Стартът е много добър, като мудност се долавя при по-висока скорост. С други думи, проблемът е в доускорението, особено на по-горните предавки. От друга страна, този двигател е с доказана надеждност и безпроблемност при обслужване. Спирачната система ни впечатли със своята отлична работа. Стабилността в завои също е на добро ниво, което не се е отразило на определено много приличната возия. Този факт се дължи на едно от безспорните предимства на Logan пред конкуренцията - окачването. В случая става дума за съвременно задно окачване.
То е полунезависимо с Н-образна напречна щанга с нъдлъжни носачи в двата края. Това му помага да се справя безпроблемно с натежалата задница и осигурява нужната стабилност в завоите.
Цена
Тук вече може да се каже, че Logan е в свои води. Базовото изпълнение стартира от 12 772 лева с ДДС, а най-скъпите версии струват малко повече от 18 000 лева. За автомобил от този клас цената е доста атрактивна, на което всъщност залагат французите. Сглобката е прилична, функционалността - добра. Какво поече му трябва на крайния клиент от т.нар. Източен блок!
Dacia Logan 1.6 MPI Ambition
|
Плюсове
|
1. Цената на новата Dacia Logan е атрактивна и е основното є преимущество пред конкуренцията. 2. Багажният обем от 510 литра превръща Logan в един от най-практичните седани в субкомпактния клас. 3. Въпреки остарялата концепция, агрегатът е икономичен и надежден. 4. Информативността на уредите е добра. |
Минуси
|
1. Пултът за управление на климатика е разположен на доста неудобно място и е сериозна предпоставка за отвличане на вниманието на водача. 2. Пасивната и активна безопасност на са на нивото, присъщо за европейски автомобил. 3. По отношение на информативност огледалата за обратно виждане са под всякаква критика. |
Dacia Logan 1.6 MPI Ambition
|
Технически характеристики
|
|
Двигател
|
Редови четирицилиндров два клапана на цилиндър
|
Работен обем
|
1 598 куб. см.
|
Максимална мощност
|
64 Kw/90 к.с. при 5 500 об./мин.
|
Максимален въртящ момент
|
128 Нм при 3 000 об/мин.
|
Скоростна кутия
|
механична, петстепенна
|
Степен на сгъстяване
|
9.5:1
|
Маса на единица мощност
|
10.9 кг/к.с. (15.3 кг/Kw)
|
Габарити:
дължина, мм широчина, мм височина, мм |
4 247 1 740 1 525 |
Междуосие
|
2 630
|
Маса, кг
|
980
|
Допустимо натоварване, кг
|
560
|
Обем на багажника,л.
|
510
|
Вместимост на резервоара, л
|
50
|
Разход на гориво: |
10.0 л/100км
5.8 л/100км 7.3 л/100км |
Ускорение:
от 0 до 100 км/ч, сек |
11.5
|
Максимална скорост
|
175 км/ч.
|
Гуми
|
185/65 R15
|
Спирачки:
отпред отзад |
дискови барабанни |
Цена на автомобила
|
|
Цена/лв. | 18 346 |
Базово оборудване
|
ABS, климатик, сервоусилител на волана, Борд компютър, две въздушни възглавници, Фарове за мъгла, имобилайзер, Тонирани стъкла, Ради CD + четири високоговорителя и антена, Лети джанти, осветление в багажника, оборотомер, брони в цвета на купето, централно заключване с дистанционно управление, предни и задни ел. стъкла, ел. управляеми странични огледала, регулируема във височина седалка на водача, оборотомер и др.
|
Гаранция
|
2 години или 100 000 километра пробег
|
Цените са за България с включени мита, такси и ДДС
|
Dacia Logan 1.6 MPI Ambition
|
|
АЛТЕРНАТИВИТЕ
|
|
KIA RIO
|
|
Работен обем
|
1 599 см3
|
Мощност
|
82 кВт/112 к.с. |
Максимален въртящ момент
|
146 Нм при об/мин 4 500
|
Габарити, мм
|
4240/1695/1470
|
Ускорение
|
10.2 сек
|
Максимална скорост
|
190 км/ч
|
Разход на гориво:
Градско Извънградско |
8.4 л/100 км 5.2 л/100 км |
Цена на модела с ДДС: Classic
|
23 997 лв.
|
Цени на някои екстри:
|
|
ABS
|
серийно
|
Еърбег, 2 бр. |
серийно
|
Климатик
|
серийно
|
RENAULT CLIO SYMBOL
|
|
Работен обем
|
1 390 см3
|
Мощност
|
72 кВт/98 к.с. |
Максимален въртящ момент
|
127 Нм при об/мин 3 750
|
Габарити, мм
|
4150/1639/1416
|
Ускорение
|
11.2 сек
|
Максимална скорост
|
186 км/ч
|
Разход на гориво:
Градско Извънградско |
9.9 л/100 км 5.6 л/100 км |
Цена на модела с ДДС: Expression
|
21 288 лв.
|
Цени на някои екстри:
|
|
ABS
|
серийно
|
Еърбег, 2 бр. |
серийно
|
Климатик
|
серийно
|
SKODA FABIA
|
|
Работен обем
|
1 390 см3
|
Мощност
|
74 кВт/101 к.с. |
Максимален въртящ момент
|
126 Нм при об/мин 4 400
|
Габарити, мм
|
4222/1646/1449
|
Ускорение
|
11.6 сек
|
Максимална скорост
|
185 км/ч
|
Разход на гориво:
Градско Извънградско |
9.5 л/100 км 5.5 л/100 км |
Цена на модела с ДДС: Ambiente
|
21 290 лв.
|
Цени на някои екстри:
|
|
ABS
|
серийно
|
Еърбег, 2 бр. |
серийно
|
Климатик
|
серийно
|
Радослав СЛАВЧЕВ
rslavtchev@avto.bg