Този въпрос определено напомня на вечната дискусия "Левски или ЦСКА". Има отявлени фенове, както на дизелите, така и на бензиновите мотори. Сега ще се опитаме да оставим настрана емоциите и да представим само факти в подкрепа на двата типа двигатели.
Дизелът е по-добър. Така ли е?
Преди време дизелите имаха още един съществен плюс у нас. На "черния пазар" лесно се намираше нафта почти без пари, но сега с въвеждането на GPS системи във фирмените превозни средства намирането на евтина нафта става все по-трудно, но, естествено, не и невъзможно.
Проблемите с качеството на едното и другото гориво ще оставим за друг материал. Приемайки, че качеството на горивата е в нормите (а то не е), отново можем да кажем, че по много параметри дизеловото гориво определено има с какво да се гордее. На първо място това е чувствително по-ниският разход на гориво.
В средните оборотни режими дизелите работят със значително по-обеднена откъм нафта смес и въпреки това изгарянето е много по-пълно. КПД на дизеловите двигатели е по-висок, отколкото при бензиновите, а степента на сгъстяване също е доста по-голяма при дизелите.
На т.нар. "коефициент на полезно действие" от гледна точка на термодинамиката положително влияние оказва разликата в температурите в началото и в края на такта. Освен това турбокомпресорите при дизеловите мотори се появяват значително по-рано и поради тази причина са технологично по-усъвършенствани
И накрая, самото дизелово гориво би следвало да е доста по-евтино от бензина, най-малкото защото преработката му е по-евтина. Незнайно защо обаче, у нас дизел и бензин са на една цена, така че към момента преимущество от финансова гледна точка може да се търси само заради икономичността на дизелите.
Победа за дизелите с нокаут? Нищо подобно.
Друго следствие от високата степен на сгъстяване и повишената температура в края на такта при дизеловите агрегати и нарастването на съдържание на NOх. У нас това едва ли се смята за кой знае какъв аргумент, но в цивилизования свят определено има значение, което означава, че рано или късно ще се случи и у нас
Независимо дали ви пука за екологията, автомобилните производители са длъжни да я спазват. За целта те са принудени да монтират на дизелите филтри за твърди частици и още куп други технологии, които на финала ги плащаме ние. Именно тези технологии водят до оскъпяване на дизеловите коли.
Високото налягане в цилиндрите води до по-високи нива на шум и вибрации в дизеловите мотори. Това е причината, поради която дизеловият мотор трябва да е по-здрав и респективно води до увеличаване на теглото му.
Към изброеното можем да добавим и че при равни пътни условия дизеловите мотори се нуждаят от много по-често превключване на предавките, защото работният диапазон при тях е доста по-малък отколкото при бензиновите.
Всичко това, заедно с въртящия момент, води до нуждата от усилени и конструктивно по-сложни скоростни кутии, които също са по-скъпи от монтираните на бензиновите двигатели. Цялостната горивна система при дизелите също е доста по-сложна, отколкото аналогичната при бензиновите коли.
А зимата?
Зимата дизелите имат още един проблем. Високата степен на сгъстяване и сгъстеното масло водят до нуждата от доста по-голямо усилие за завъртането на коляновия вал. Ето защо дизелите се нуждаят от по-мощен стартер и респективно от акумулатор с по-висок ампераж. А те също са по-скъпи.
Въртящият момент
И докато вечният спор дизел и бензин продължава, на хоризонта се задават електрическите автомобили, които разполагат с много по-добър въртящ момент, много по-евтини са за поддръжка, а зареждането на батериите отнема време, но много по-малко пари. Те обаче все още са екзотика у нас, а какво ще стане, ще покаже времето.
Естествено е, че ще има много несъгласни с нашето становище по темата. Не е изключено да сме пропуснали и някой важен аспект в подкрепа на единия или другият вид двигатели. Ако има такива или пък различни мнения, не се колебайте да ги споделите в коментарите - вашите размишления по темата ще се превърнат в отлично продължение на материала.