Кризата в азиатската икономика преди няколко години прекрои чувствително автомобилната промишленост. Имаше обаче и времена, в които Daewoo Motor бе стъпила здраво на краката си. След като завоюва приличен дял от вътрешния пазар, южнокорейската компания се зае енергично да усвоява непокътнатите простори на страните в Източна Европа и бившия Съветски съюз, където за рекордно кратки срокове беше изградена мрежа от представителства, дилъри и дори местни филиали за сглобка с висока степен на локализация на производството като в Полша и Узбекистан, например. След като оцениха пазарната ситуация и тенденциите за развитието й в тези страни, в които сред вносните марки господстваха напълно употребяваните возила, внасяни в огромни количества от Западна Европа, корейците решиха, че за успех в продажбите на нови автомобили трябва да предлагат или "голяма кола за малко пари", или "малка и още по-евтина". Субкомпактният сегмент им се видя най-привлекателен, защото в големите градове в постсъветската сфера на влияние вече бяха започнали да се задъхват от транспортни проблеми, за които инфраструктурата им не бе готова. От друга страна, покупката на съвременни и комфортни, но определено скъпи по стандартите на бившия социалистически лагер минита, не вървеше особено добре за японските и европейски модели. Ситуацията не се различаваше кой знае колко от самата Южна Корея с нейния бурен ръст на автомобилната промишленост и драконовски мита за вносните возила.
Инженерите на Daewoo не се втурнаха да измислят топлата вода при разработката на новото си супермини. За техническа и агрегатна база на модела бе взето провереното с времето Tico. Натрупаният опит с продажбите на това надеждно и непретенциозно, но определено грозновато автомобилче, подсказа на корейците да рискуват с дизайна. Външността на новака бе възложена на корифеите от ItalDesign. Така Matiz се сдоби с пропорции и симпатична муцунка, които се харесаха на европейците, но заслугата за това е изцяло италианска. Производството започна през 1998 г. в Корея, Полша и Узбекистан, а бум в продажбите бе отчетен от самото начало. Съчетанието от естетическо обаяние, миниатюрни размери и привлекателни цени подейства на купувачите и най-вече на нежните им половинки абсолютно безотказно. Matiz се превърна в любимец на много дами и зае достойно място като втори автомобил в гаража на доста семейства. Опити да се лансира моделът в Западна Европа също не липсваха. Там обаче минито се предлагаше в далеч по-богати комплектации с еърбегове и антиблокиращи системи. Въпреки нелошите потребителски качества и относително високото ниво на пасивна безопасност, оценено от EuroNCAP с три звезди, Matiz не потръгна. Вина за това носеше по-скоро слабият имидж на марката. Ето защо огромна част от екземплярите на вторичния пазар са закупени от България, а историята им до голяма степен може да се провери. Здравината и надеждността им зависи твърде слабо от страната, в която са произведени. В крайна сметка Matiz се явява първо стъпало в гамата и възможно най-опростеният начин за придвижване от една точка до друга. Това обяснява отсъствието на особено качествена антикорозионна защита на
каросерията
Без да страда от изявени слаби места, допълнителната є обработка със специализирани препарати против ръжда със сигурност не би навредила, независимо от предубеждението, че кола с такава цена не заслужава толкова скъпоструващи грижи.
Както може да се очаква от автомобил от такава категория и произход, качеството на материалите и сглобката в
салона
също не доставят много радост, за разлика от удачната архитектура на интериора и симпатичното оформление. Пластмасите са евтини и това им личи, а страничните шумове от арматурното табло, крепежа на седалките и декоративните облицовки са по-скоро правило, отколкото изключение. Matiz обаче си остава сред малцината представители на категорията, които се предлагат във вариант с пет врати. Това дава известно предимство в експлоатационен план, а и като всеки друг хечбек, корейското мини може да поеме изненадващо голямо за габаритите количество багаж с най-обикновено сгъване на задната седалка.
За съдържанието на моторния отсек на Matiz трудно може да се говори с термини като "силов агрегат". По адрес на бензиновите
моторчета
с които се оборудва моделът това понятие позволява само иронична употреба. Снизходителното отношение обаче няма място, когато стане дума за надеждността им. Както трицилиндровият 800-кубиков двигател, така и еднолитровият му четирицилиндров батко разполагат с огромен ресурс, за който свидетелстват постиженията на някои представители на предшественика Tico. Заслуга за тази здравина имат най-вече конструкторите на Suzuki, които разработват тези мотори за своето Alto през 80-те. Корейците обаче също заслужават похвала за качествената изработка.
Надеждността на двете моторчета се обяснява лесно с простотата на конструкцията и липсата на каквито и да било сложни електронни системи за управление. За да се повреди двигател с по два клапана на цилиндър, един разпределителен вал, ангренажен ремък с един обтегач, бобина на запалването и прост управляващ блок са нужни или немалко специални усилия, или абсолютно безхаберие в поддръжката, при което се пренебрегват елементарни правила за нормалната експлоатация.
Пределната простота на конструкцията има много положителни страни, но става причина и за единствения по-сериозен недостатък на Daewoo Matiz. Дребосъкът никак не може да се похвали със съразмерен разход на гориво. Седем литра на 100 км в града не изглеждат внушително, но не и за трицилиндров мотор с ходов обем под 800 см3. "Големият" двигател пък се справя охотно и с повече, особено ако бъде пришпорван между светофарите. Надеждите за намаляване на апетита извън града също са напразни. Челната площ на каросерията не е никак малка и предизвиква прилично съпротивление при движение с по-висока скорост. След отметката от 100 км/ч двигателят не само започва да вие жално, а и всячески се опитва да изравни разхода с този в града.
Daewoo Matiz се екипира с петстепенна механична
скоростна кутия
и автомат с четири предавки. Забавният момент се състои във факта, че автоматикът се монтира само на модификациите с малкия мотор. Въпреки тези странности, корейските конструктори са успели да подберат предавателните числа и в двата типа трансмисия изключително грамотно. Немалко собственици на далеч по-мощни и скъпи автомобили са били изненадвани неприятно от дребосъка на светофар. Вярно, след достигането на 60-70 км/ч двигателите на Matiz генерират доста повече шум, отколкото ускорение, но пък и моделът никога не е претендирал да бъде нещо повече от строго профилирана градска кола.
Възможните неприятности с механичните трансмисии не са много, но са неприятни. В припрения градски трафик, например, скъсаното жило на съединителя може да остави доста горчиви спомени, особено ако зад волана е дама. Същото важи за повредите на механизма за превключване на предавките. Автоматикът не поднася такива неприятни изненади. Достатъчно е да се сменя маслото в него в съответствие с изискванията за техническо обслужване. В противен случай възниква риск от повреда на лагерите на валовете.
Окачването
на Matiz трудно би събудило интерес с оригиналност на конструкцията. Купето носят макферсони отпред и полунезависима греда отзад. Предните носачи не се разглобяват и се продават само в комплект с втулките, което не е особено приятно за джоба. За сметка на това ходовата част на корейското мини издържа безропотно издевателствата на родните пътища и разполага с изненадващо висок ресурс.
Същото важи и за кормилната уредба. Тя е от реечен тип и страда от ниска чувствителност (четири оборота на волана от упор до упор). Липсата на хидравлика превръща маневрирането при ниска скорост в истинско предизвикателство за мускулатурата на ръцете, от което са ощетени най-вече дамите. Относно надеждността обаче рядко се чуват критики.
Не така стои въпросът със
спирачната система
Освен че не са достатъчно ефективни, спирачките се износват бързо. Както всичко останало в конструкцията на Matiz, те са пределно прости, но неопитен водач лесно може да сбърка в по-сложна пътна ситуация заради високия център на тежестта и лекото купе. Упреци се чуват и по адрес на издръжливостта на маркучите и тръбопроводите.
Любителите на високи технологии често се шегуват, че количеството на
електрически и електронни системи
в Daewoo Matiz е напълно съпоставимо с това в средностатистическа прахосмукачка от средата на 90-те години на миналия век. Подобна простота обаче има своите преимущества, защото е невъзможно да се строши нещо, което отсъства. От онова пък, с което малкият кореец разполага, неизправности показва само датчикът за количеството на горивото. Daewoo обаче заменя дефектния детайл в рамките на гаранционния срок безплатно.
Matiz реализира на практика формулата "плащаш малко, караш много" по възможно най-красноречив начин. Изненадващо високата за автомобил с такава цена надеждност обяснява защо моделът се радва на такъв успех и продължава да се произвежда. Ако не бъде превръщан в "градско Ferrari" и не го товарят като пикап, може да служи дълго и вярно на собственика си. Симпатичният дизайн, който новите собственици на затъналия корейски концерн от GM се постараха да "разкрасят" при наследника Spark, все още привлича погледите, а и цените на употребяваните екземпляри са повече от достъпни.
Справка за модела
|
|
Daewoo Matiz (KLYA)
|
|
История
|
|
Август 1998 | Започват продажбите на Daewoo Matiz, наследник на бестселъра Tico. Външният дизайн на модела е базиран на концепта Lucciola, разработен от Джорджето Джуджаро по поръчка на FIAT за бъдещия Seicento, но отхвърлен от италианския концерн. Моделът се оборудва със стария 0.8-литров трицилиндров двигател на Tico с мощност 51 к.с. |
Декември 2000 | Matiz е подложен на лек фейслифт |
Април 2003 | След попадането на Daewoo под контрола на GM през 2002-ра моторната гама се допълна от еднолитровия четирицилиндров двигател S-Tec с мощност 63 к.с. |
Май 2005 | Модернизирана версия на модела с вътрешнозавоски индекс KLAK започва да се произвежда под марката Chevrolet |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
|
|
Двигател (без оборудване)
|
1 500 EUR
|
Скоростна кутия (механична)
|
1 600 EUR
|
Динамо
|
450 EUR
|
Стартер
|
225 EUR
|
Водна помпа
|
33 EUR
|
Ауспух (комплект)
|
220 EUR
|
Спирачни дискове (2 бр. предни)
|
80 EUR
|
Накладки (предни дискови)
|
20 EUR
|
Фар (комплект)
|
112 EUR
|
Преден калник
|
80 EUR
|
Цените са за оригинални резервни части по |
ЦЕНИ НА СТАРО НА Daewoo Matiz (KLYA)
|
Модел
|
Вр.
|
кВ/к.с.
|
Нов
|
2004
|
2003
|
2002
|
2001
|
2000
|
Daewoo Matiz 0.8 S
|
5
|
38/51
|
7 618
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2 900
|
Daewoo Matiz 0.8 SE
|
5
|
38/51
|
8 585
|
-
|
-
|
-
|
-
|
3 300
|
Daewoo Matiz 0.8 S
|
5
|
38/51
|
7 950
|
5 200
|
4 550
|
4 100
|
3 850
|
3 200
|
Daewoo Matiz 0.8 SE
|
5
|
38/51
|
8 600
|
-
|
4 950
|
4 400
|
4 150
|
3 450
|
Daewoo Matiz 0.8 Open
|
5
|
38/51
|
9 599
|
-
|
5 600
|
4 900
|
-
|
-
|
Daewoo Matiz 0.8 S Cool
|
5
|
38/51
|
7 290
|
4 800
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Daewoo Matiz 0.8 SE
|
5
|
38/51
|
7 890
|
5 150
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Daewoo Matiz 1.0 S
|
5
|
47/63
|
8 990
|
5 850
|
5 100
|
-
|
-
|
-
|
Daewoo Matiz 1.0 Miss Daisy
|
5
|
47/63
|
9 260
|
6 000
|
5 350
|
-
|
-
|
-
|
Daewoo Matiz 1.0 SE Cool
|
5
|
47/63
|
8 330
|
5 400
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Daewoo Matiz 1.0 SE Plus
|
5
|
47/63
|
9 420
|
6 200
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Daewoo Matiz 1.0 SE Plus Cool
|
5
|
47/63
|
9 630
|
6 350
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Daewoo Matiz 1.0 Flirt
|
5
|
47/63
|
9 990
|
6 450
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Цените са в EUR в Германия по данни от Eurotax-SuperSchwacke
|
Daewoo Matiz (KLYA)
|
|
АЛТЕРНАТИВИТЕ
|
|
Daewoo Matiz (KLYA)
|
|
Работен обем
|
796-995 куб. см
|
Мощност
|
51-64 к. с. |
Максимална скорост
|
135-152 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
18.5-15.3 сек.
|
Hyundai Atos (MX)
|
|
Работен обем
|
999-1 086 куб. см
|
Мощност
|
54-63 к. с. |
Максимална скорост
|
136-152 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
19.8-15.1 сек.
|
Suzuki Alto (EF)
|
|
Работен обем
|
993 куб. см
|
Мощност
|
53-54 к. с. |
Максимална скорост
|
142-145 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
18.0-17.5 сек.
|
FIAT Seicento (Tipo 187)
|
|
Работен обем
|
899-1 108 куб. см
|
Мощност
|
39-55 к. с. |
Максимална скорост
|
140-150 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
18.0-13.5 сек.
|
Димитър ДИМИТРОВ
AvtoMitak@avto.bg