Агресивната ценова политика превърна корейските производители в основен играч на световната автомобилна сцена. През последните години обаче евтинията все по-устойчиво отстъпва място на качеството като главна причина за покупка на кола от Страната на сливовия цвят. За да подчертае тази тенденция и новите си стандарти Hyundai не се поколеба да въведе единствената по рода си петгодишна гаранция за цялата гама. Практиката пък доказа, че корейците изобщо не са се изхвърлили и не играят изтъркани рекламни номерца. Автомобилите им действително демонстрират забележителна надеждност и експлоатационни параметри. Марката се придвижи чувствително напред в класациите за удовлетвореност на клиента както в Америка, така и на Стария континент. Мнозина продължават да гледат на нея като на беден роднина на японските суперсили, но фактите говорят точно обратното. Единственото, което Hyundai запази като връзка с миналото, са цените.
През 2002 г. обаче корейците отново изненадаха бранша с нова стъпка напред. Ако цените и качеството бяха уравнение, лишено от неизвестни, то дизайнът си оставаше препъни-камък за азиатците. Така бе до появата на Getz. За изненада на мнозина той се превърна в първия Hyundai, купуван не само заради ниската си цена и предполагаемо високо качество, а и защото изглежда добре. Заслуга за това, разбира се, имат най-вече италианските дизайнери на модела, но пък и решението да им бъде възложен показва зряла конструкторска философия, за която корейците могат само да бъдат похвалени. Така или иначе за периода от 2002 до 2005 г., когато Getz претърпя фейслифт, в Европа бяха продадени над 600 000 екземпляра. Те съставляват около 80% от цялата продукция с това име и регистрират абсолютен рекорд за корейски автомобил на Стария континент. Ако мнението на разглезената европейска публика не е атестат за модела, такъв трудно би могъл изобщо да се измисли.
Getz допълва субкомпактната гама на Hyundai, като донякъде застъпва потенциалната клиентела на Accent. По същество моделът се конкурира пряко с отлявлените представители на европейския клас В, пренаселен с бестселъри като Renault Clio, Opel Corsa, Volkswagen Polo и т.н. За пет години на пазара обаче моделът успя да докаже, че не се бои от именитите си съперници, за което несъмнено му помогнаха грамотната и модерна конструкция и качеството, към които за споменатия период се чуха изключително нисък брой забележки. От друга страна, цените на Getz на вторичния пазар продължават да страдат от стереотипите на наложилите се традиции и го превръщат в изключително изгодна покупка. Въпреки хвалбите, както всеки друг употребяван автомобил, и симпатичният кореец има някои слаби места.
Getz разполага със скроен и отлично ушит "костюм", който се влие от възрастта твърде слабо. 90 на сто от панелите на
каросерията
са галванизирани, което оставя на корозията твърде малко шансове. Повърхностна ръжда без никакво значение за стуктурната здравина на купето може да се забележи в долната част на шасито отпред. Мразят я най-вече механиците, които са принудени да се борят със сглобките на окачването. В останалата си част каросерията представлява нагледен пример за причините, поради които корейците достигнаха осмо място в класацията на най-големите производители в света. Сглобките и напасването на панелите са безупречни, което важи в пълна сила и за
салона
Както може да се очаква от "бюджетен" модел, материалите не предизвикват особено въодушевление, но за сметка на това качеството на изработката се усеща ясно дори при четири-пет- годишни коли. Шумоизолацията на купето спонтанно предизвиква усещане за автомобил от доста по-висок клас, а вътрешният обем изненадва предвид габаритите на автомобила. Почти отсъстващият на пръв поглед отвън багажник също разполага с напълно приемливи за категорията размери и пропорции. Приятен сюрприз готви и серийното оборудване, в което задължително са включени еър- и сайдбегове, електрически стъкла, а в модификациите с 1.6-литров двигател и климатик. Заради ниската си цена като нов обаче, автомобилът почти винаги разполага с почти пълен набор от екстри, които само могат да радват втория собственик. Три бензинови и един дизелов
двигател
покриват практически всички изисквания за гамата на обикновения субкомпактен модел. Отсъства само типичният наточен хечбек, който така или иначе надали би реализирал особено много продажби с емблемата на Hyundai. Предостатъчен за нуждите на градския живот е дори базовото моторче с обем 1.1 литра и мощност 63 к.с. За по-универсални нужди обаче 1.3-литровият му събрат определено пасва на модела повече със своите 82 или 85 коня. Най-мощен, но и най-слабо продаван се оказва топагрегатът с обем 1 600 кубика, два разпределителни вала и 105 коня.
Особено внимание заслужава турбодизеловият двигател с малко странната за подобен род мотори конфигурация от работен обем 1.5 литра и три цилиндъра. Машината разполага с модерна система за впръскване Common rail и мощност 82 нафтови коня, които превръщат лекия Getz в истинска фурия. Турбодизелът и двата по-големи бензинови двигателя са познати от Accent, под чийто преден капак са се доказали в най-добра светлина. Високите оценки за надеждността им могат да се отнесат в пълна сила и за базовия мотор. Списъка с недостатъците обикновено попълват незначителни течове на масло от смеринга на коляновия вал или картера. Както при повечето Common rail агрегати пък горивната система на дизела понякога просълзява. Като цяло обаче силовата част на Getz бърка в джоба извънредно рядко и дори позволява леко немарливо отношение към рутинната поддръжка.
Безпроблемните и издръжливи двигатели не са аединствената силна черта на корейския симпатяга. Забележително нисък процент повреди показва и останалата част от механиката. Отправяните критики обекновено са от категорията "износен ремък на генератора" или "потропване от задните барабанни спирачки" и трудно могат да се отнесат към далеч по-сериозните технически неизправности, които измъчват превъзнасяната иначе европейска конкуренция на Getz. Традиционно чувствителни места като
ходовата част
и спирачната система демонстрират отлична резистентност дори към по-сурови пътни условия като българските и се нуждаят от сервизиране доста по-рядко от обичайното.Hyundai Getz представлява нагледно доказателство, че автомобилната индустрия вече не е същата, както преди. В негово лице почитателите на японското качество и италианския дизайн имат още една възможност за избор, а цените на употребяваните екземпляри само добавят допълнително привлекателност към актива от положителни черти на корееца.
Справка за модела
|
|
Hyundai Getz (TB)
|
|
История
|
|
Септември 2002 | Hyundai представя Getz. Моделът заема нишата между Atos и Accent и се конкурира с моделите от европейския клас В. За задвижване се предлагат бензинови двигатели с обем 1.1, 1.3 и 1.6 литра и мощност 63, 82 и 105 к.с. съответно |
Август 2003 | Моторната гама се допълна от 1.5-литров трицилиндров турбодизел с мощност 82 к.с. |
Март 2004 | Мощността на 1.3-литровия двигател нараства на 85 к.с. |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
|
|
Двигател (без оборудване)
|
1 870 EUR
|
Скоростна кутия (механична)
|
2 145 EUR
|
Динамо
|
490 EUR
|
Стартер
|
380 EUR
|
Водна помпа
|
280 EUR
|
Ауспух (комплект)
|
240 EUR
|
Спирачни дискове (2 бр. предни)
|
220 EUR
|
Накладки (предни дискови)
|
115 EUR
|
Фар (комплект)
|
175 EUR
|
Преден калник
|
350 EUR
|
Цените са за оригинални резервни части по
|
ЦЕНИ НА СТАРО НА HYUNDAI GETZ (TB)
|
Модел
|
Вр.
|
кВ/к.с.
|
Нов
|
2006
|
2005
|
2004
|
2003
|
2002
|
Hyundai Getz 1.1
|
3
|
46/63
|
9 990
|
-
|
-
|
6 350
|
5 700
|
5 000
|
Hyundai Getz 1.1 GL
|
3
|
46/63
|
10 650
|
-
|
-
|
6 800
|
6 100
|
5 400
|
Hyundai Getz 1.1 Edition Plus
|
3
|
46/63
|
9 990
|
-
|
-
|
6 350
|
5 650
|
-
|
Hyundai Getz 1.1 Edition Plus
|
3
|
46/63
|
9 990
|
-
|
-
|
6 400
|
-
|
-
|
Hyundai Getz 1.1 GL Edition Plus
|
3
|
46/63
|
11 140
|
-
|
-
|
7 150
|
-
|
-
|
Hyundai Getz 1.1
|
5
|
46/63
|
10 490
|
-
|
-
|
6 700
|
6 000
|
5 300
|
Hyundai Getz 1.1 GL
|
5
|
46/63
|
11 150
|
-
|
-
|
7 100
|
6 350
|
5 600
|
Hyundai Getz 1.1 Edition Plus
|
5
|
46/63
|
10 490
|
-
|
-
|
6 700
|
6 000
|
-
|
Hyundai Getz 1.1 Edition Plus
|
5
|
46/63
|
10 490
|
-
|
-
|
6 750
|
-
|
-
|
Hyundai Getz 1.1 GL Edition Plus
|
5
|
46/63
|
11 640
|
-
|
-
|
7 400
|
-
|
-
|
Hyundai Getz 1.3 GLS
|
3
|
60/82
|
11 450
|
-
|
-
|
7 300
|
6 500
|
5 750
|
Hyundai Getz 1.3 GLS Edition Plus
|
3
|
60/82
|
11 490
|
-
|
-
|
7 300
|
6 500
|
-
|
Hyundai Getz 1.3 GLS
|
5
|
60/82
|
11 950
|
-
|
-
|
7 650
|
6 850
|
6 050
|
Hyundai Getz 1.3 GLS Edition Plus
|
5
|
60/82
|
11 990
|
-
|
-
|
7 700
|
6 850
|
-
|
Hyundai Getz 1.3 GLS
|
3
|
63/85
|
11 450
|
-
|
-
|
7 350
|
-
|
-
|
Hyundai Getz 1.3 GLS Edition Plus
|
3
|
63/85
|
11 940
|
-
|
-
|
7 650
|
-
|
-
|
Hyundai Getz 1.3 GLS
|
5
|
63/85
|
11 950
|
-
|
-
|
7 650
|
-
|
-
|
Hyundai Getz 1.3 GLS Edition Plus
|
5
|
63/85
|
12 440
|
-
|
-
|
8 000
|
-
|
-
|
Hyundai Getz 1.6 GLS
|
3
|
77/105
|
13 650
|
-
|
-
|
8 750
|
7 800
|
6 800
|
Hyundai Getz 1.6 GLS
|
5
|
77/105
|
14 150
|
-
|
-
|
9 100
|
8 100
|
7 000
|
Hyundai Getz 1.5 CRDi GLS
|
3
|
60/82
|
12 890
|
-
|
-
|
7 750
|
6 800
|
-
|
Hyundai Getz 1.5 CRDi GLS
|
5
|
60/82
|
13 580
|
-
|
-
|
8 050
|
7 050
|
-
|
Цените са в EUR в Германия по данни от Eurotax-SuperSchwacke
|
Hyundai Getz (TB)
|
|
АЛТЕРНАТИВИТЕ
|
|
Hyundai Getz (TB)
|
|
Работен обем
|
1 086-1 594 куб. см
|
Мощност
|
62-105 к. с. |
Максимална скорост
|
152-176 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
16.1-9.6 сек.
|
FIAT Punto II (188)
|
|
Работен обем
|
1 242-1 910 куб. см
|
Мощност
|
60-131 к. с. |
Максимална скорост
|
155-205 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
15.0-8.6 сек.
|
Skoda Fabia (6Y)
|
|
Работен обем
|
997-1 984 куб. см
|
Мощност
|
50-130 к. с. |
Максимална скорост
|
148-204 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
20.0-9.6 сек.
|
Toyota Yaris (P1)
|
|
Работен обем
|
998-1 497 куб. см
|
Мощност
|
68-106 к. с. |
Максимална скорост
|
155-190 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
13.8-9.0 сек.
|
Димитър ДИМИТРОВ
AvtoMitak@avto.bg