Отидете към основна версия

6 914 9

Несбъднатият хиперкар на Audi

  • dkw-
  • horch-
  • wanderer-
  • auto union-
  • typ 52-
  • хиперкар-
  • хитлер-
  • rosemeyer-
  • audi

Състезателните болиди на Auto Union с 16-цилиндрови двигатели нямат равни през 30-те години на миналия век. Малцина обаче знаят за проекта за тяхна цивилна версия. Той носи името Typ 52 и ако бе осъществен, щеше да се превърне в първия хиперкар в историята на автомобилостроенето.



Много преди да основе собствена компания д-р Фердинанд Порше създава малка фирма за спортни коли. Негов партньор в Hochleistungs Motor е бившият състезател Адолф Розенбергер. Без никакви конкретни бизнес предложения, по които да работят, двамата решават да проектират автомобил за Гран При. Болидът с 16-цилиндров V-образен двигател с механичен компресор, разположен пред задния мост, трябва да се превърне във визитната картичка на новата компания.

По същото време закъсалите германски производители Audi, DKW, Horch и Wanderer се обединяват в концерна Auto Union GmbH. През 1933 г. Адолф Хитлер обявява нова състезателна програма, спонсорирана от държавата. Фюрерът иска да покаже на света на какво са способни германските инженери.

От Auto Union купуват Hochleistungs Motor, сдобиват се с плановете на Порше и Розенберг и кандидатстват за държавната субсудия за участие в световното Гран При. Основният им конкурент е Mercedes-Benz, който също получава обещаната финансова помощ за създаването на състезателен автомобил.

Резултатите са известни. Между 1935 и 1935 г. Auto Union печели 25 състезания от Гран При, превръщайки имена като Нуволари, Роземайер и Щук в легенди. Преди да покорят света на автомобилните спортове обаче, Фердинанд Порше, който междувременно разработва народна кола по лично поръчение от Хитлер, и главният конструктор на Auto Union Карл Рабе обмислят дали състезателните им автомобили не могат да бъдат пригодени за продажба на частни лица и шофиране по пътищата за общо ползване.



С осъществяването на идеята се захващат самият Порше и Ервин Коменда, който по-късно ще създаде дизайна на иконата Porsche 356. Проектът за Typ 52 предвижда автомобилът да се оборудва със състезателния 4.4-литров V16 от Гран При, като за цивилни нужди мощността му бъде намалена от 295 на 200 к.с.



По план хиперкарът ще има три места, а седалката на водача ще бъде разположена централно. 60 години по-късно същата вътрешна архитектура ще бъде използвана в McLaren F1. Максималната скорост на пета предавка ще бъде над 200 км/ч, а ускорението до 100 ще отнема немислимите за 30-те години на миналия век 8.5 секунди.



За жалост Typ 52 си остава само проект, от който са оцелели само чертежите на Порше и Коменда. От тях личи, че дизайнът на хирепкара е щял да бъде силно повлиян от тогавашната естетика на колите от Гран При и авиацията.



Във всеки случай мнозина познавачи на историята на Audi сочат Typ 52 за предшественик на прототипа Rosemeyer от 2000 г., който на свой ред предвеща раждането на Bugatti Veyron.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини