А4 на квадрат
И флагманът попадна в лапите на фирменоидентичния дизайн на марката
В последно време Audi уеднаквява все повече дизайна на отделните си модели. Отдавна моделната идентичност е принесена в жертва на фирмената узнаваемост. Подобна съдба сполетя и флагмана на компанията. Новото Audi A8 спокойно може да се сбърка отдалеч със седана от среден клас A4. Въпреки всичко голямата лимузина изглежда стилно и същевременно спортно. Тя вече се продава на нашия пазар, като засега предлаганите варианти са два - дизелов и бензинов. И двата агрегата са с обем от 4.2 литра и с мощност 351 и 372 к.с. съответно. Ние решихме да акцентираме на по-скъпата дизелова версия - A8 4.2 TDI Quattro.
Екстериор
Погледната в профил новата A8-ца изглежда по-дълга. И не само изглежда. Междуосието е увеличено с 48 мм (2 992 мм), но не за сметка на предния надвес. Той също е нараснал с 21 мм и вече минава метровата отметка (1 003 мм).
Що се отнася до конкурентите от Mercedes-Benz и BMW, то трябва да се каже, че топ лимузината на Audi е най-голяма (сравнението е с неудължените версии). Относно предходния модел габаритите са нараснали със 75, 55 и 16 мм, съответно на дължина, широчина и височина.
Разликите спрямо предшественика в предницата са свързани най-вече със светлините. Подобно на тези при А4, и новите фарове на А8 са снабдени с диодни дневни светлини и са с леко неправилна форма. Всъщност това решение се явява нещо като визитна картичка на новите модели на марката и няма как да не присъства и тук.
Интериор
Както може да се предполага за подобен род автомобили, салонът е снабден с всевъзможни екстри и е изключително луксозен. Интерес представлява разположевнието и формата на скоростния лост. Липсата на механична връзка между трансмисията и нейния електронен селектор дава възможност на дизайнерите да направят по-нисък централен тунел - решение, което дава повече усещане за свобода в салона. Иначе сам по себе си този тунел е масивен, а арматурното табло е ясно изразено. Този похват не е нов, но за разлика от екстериора, салонът не може да се нарече консервативен.
Един от малкото недостатъци е свързан със система MMI. Този аналог на iDrive на BMW е доста по-сложен. MMI разполага с повече бутони, а позиционирането й в предната част на хоризонталната централна конзола я прави малко по-неудобна от аналогичната системата на баварците.
Още един малък недостатък е свързан с багажника. Като се има предвид, че това е най-големият от трите свръхлуксозни немски седана, е странно защо багажният обем на Audi е по-малък с 60 литра от този на Mercedes-Benz S-Кlasse.
Тези забележки обаче едва ли ще повлияят на финансово симпатичните почитатели на марката. Новото A8 притежава всички предпоставки да е сред лидерите, що се отнася до качество на изработката, комфорт и возия.
Двигател и ходови характеристики
Вече стана ясно, че моделът се предлага у нас с един бензинов и един дизелов агрегат. Общите им характеристики са доста сходни като изключим разхода на гориво. Естествено дизелът е по-икономичен, а не е за пренебрегване и отличният му въртящ момент. Сработен отлично с осемстепенната автоматична трансмисия и с четвъртото поколение на междуосевия диференциал Torsen, този агрегат предлага много добра динамика.
Пътното поведение на автомобила е без особени забележки, но такива определено има. Една от тях е свързана с педала на газта. Заради икономията на гориво дори и при по-дълбоко натискане, автоматичната трансмисия задържа на същата предавка. Масивните предни колонки пък са причина за леко затруднена видимост на тесен път със завои. Що се отнася до подобрената quattro-технология, трябва да кажем, че и тя има леки недостатъци. Перманентното предаване с несиметричния (60:40) диференциал Torsen и редуктор с векторно изменение не са избавили окончателно тежкия автомобил от характерното за предшественика недозавиване. При висока скорост на “входа” на завоя водача трябва да преодолее малко инерционно съпротивление.
Дотук с минусите. Иначе новото A8 притежава минимален крен в завои и доста прилично доускорение (отнася се основно за дизеловата модификация, сравнена с преките алтернативи, но Mercedes-Benz и BMW).
Окачването е пневматично, независимо, като интересен при него е спортният режим. Когато е включен, клиренсът се понижава с десет милиметра, а когато скоростта надвиши 120 км/ч - с още десет. Освен че подобрява аеродинамиката, понижава и разхода на гориво. Когато е необходимо (при натрупан сняг, например) се включва режим Lift и автомобилът се повдига с 25 мм. Ако скоростомерът обаче надвиши отметката 100, клиренсът автоматично се снижава на стандартните 125 мм.
Останалите възли и агрегати, както пасивната и активна безопасност, са на познатото за немците върхово ниво.
Цена
Точна съпоставка с алтернативите от страна на BMW и Mercedes-Benz е трудно да се направи, защото баварците предлагат Xdrive системата си само в комбинация с бензинов агрегат, а пък Mercedes-Benz продава своята 4matic с модификацията 350 CDI. Въпреки това цените се движат в един диапазон, който за съжаление не е достапен за масовия потребител.
ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Двигател |
V-образен осемцилиндров четири клапана на цилиндър |
|
Работен обем | 4 134 куб. см | |
Максимална мощност | 258 Kw/ 351 к.с. при 4 000 об/мин. | |
Максимален въртящ момент | 800 Нм от 1 750 до 2 750 об/мин. | |
Скоростна кутия | осемстепенна автоматична | |
Степен на сгъстяване | 16.5:1 | |
Маса на единица мощност | 5.9 кг/к.с. (8.0 кг/Kw) | |
Габарити: | ||
дължина | 5 137 мм | |
широчина | 1 949 мм | |
височина | 1 460 мм | |
Междуосие | 2 992 мм 2 070 кг. |
|
Маса | 1 775 кг. | |
Допустимо натоварване | н.д. | |
Обем на товарния отсек |
510 л | |
Вместимост на резервоара | 90 л | |
Разход на гориво: | ||
градско | 10.2 л/100км | |
извънградско | 6.1 л/100км | |
комбинирано | 7.6 л/100км | |
Ускорение: | ||
от 0 до 100 км/ч, сек | 5.5 | |
Максимална скорост км/ч. | 250 | |
Гуми отпред/отзад | 235/55 R18 104Y | |
Спирачки отпред/отзад | дискови вентилирани/ дискови вентилирани |
ЦЕНА НА АВТОМОБИЛА
Цена 182 498 лв.
Базово оборудване
Електронна програма за стабилност ESP, включваща ABS, EBV, ASR и EDS, Кожен салон, Мултифункционален кожен волан с четири лъча и лостчета за смяна на предавките, Сервоприбиране на капака на багажника, Електронен имобилайзер, Регулиране на волана по височина и дължина - електрическо, quattro® със спортен диференциал, Лети джанти, Отваряне на багажника чрез бутон в купето, Алуминиеви лайстни на праговете на вратите, Акустично и оптично предупреждение при несложен колан, Audi Hold Assist - aсистент за потегляне по наклон, Предни седалки с електрическо регулиране, Подгряване на предните седлки, MMI - Multi Media Interface - 8" монитор вграден в таблото с възможност за прибиране интегрирано радио и DVD Player, 2 слота за SDHC карти, Шестканален усилвател, Десет високоговорителя, Електромеханична ръчна спирачка, Адаптивно въздушно окачване, Система ISOFIX за задните седалки, Отделения за вещи във вратите, Поставки за напитки за предните седалки в централната конзола, Климатроник с датчик за положението на слънцето рециркулация на въздуха и използване на остатъчната топлина на двигателя, Подлакътник за задните места с отделение за напитки и за вещи, Вътрешен и външен светлинен пакет с LED технология, Външни огледала с LED мигачи в цвета на колата с електрическо регулиране подгряване и функция прибиране и автоматична бленда, Start-Stop бутон за двигателя, Алармена система с функция против изтегляне, Система за контрол на налягането в гумите, Фарове Xenon plus със система за почистване, Задни светлини с LED система и трети стоп на задното стъкло, Борд компютър - 7" цветен дисплей, Темпомат, Audi pre sense basic (обвързаност между различни системи в автомобила за индикация при критични ситуации и подготовка при потенциална опасност, Въздушни възглавници за шофьора и пътника до него с двустепенна логика, Странични въздушни възглавници за пътниците на предните и задните седалки, Система Sideguard и др.
Цената на модела е за България с включени такси и ДДС