Отидете към основна версия

51 767 74

Автомобилът на старо: VW Passat vs. Ford Mondeo

  • vw passat-
  • ford mondeo

Както Passat, така и Mondeo имат армии от поклонници, готови да спорят до изнемога кой от двата модела е по-добрият избор. Достатъчно аргументи в своя полза има всеки от лагерите. Макар да са преки конкуренти, VW-то и Ford-ът са доста различни като концепция и изпълнение. Passat-ът въплъщава тевтонските разбирания за строгост и представителност, а Mondeo-то набляга на оригиналността и практичността, вместо на престижа. Снимките и каталожните данни обаче имат малко допирни точки с реалностите на експлоатацията в български условия, а именно нейните особености вълнуват мераклиите за приличен немски седан на възраст до 10 години.

Впрочем споменаването на класическата триобемна

каросерия
е коректно само по адрес на Passat. Mondeo може да се намери и в модификация хечбек с умело замаскирана като капак на багажника пета врата. Комби версиите на Ford-а не са особено разпространени, което не може да се каже за универсалите на VW. И двата модела разполагат с поцинковани купета, но въпреки това си имат проблемни зони, които трябва да се проверят преди покупка. При най-старите екземпляри на Mondeo, произведени преди рестайлинга от 2003-та, нерядко се появява ръжда по шевовете на праговете и рамките на вратите, а при Passat корозира капакът на багажника около лампите над регистрационната табела. Освен това пластмасовите капаци на фаровете на VW-то се надраскват лесно, което влошава ефективността им.

Видимостта от мястото на водача търпи критики и при двата автомиобила. Собствениците на Mondeo се оплакват от малките странични огледала. Същите критики се чуват и към Passat, но само за по-компактното дясно огледало. Задницата на Ford-а пък е доста вирната и маскира габаритите.

Рядко има разочаровани от нивото на оборудване при двата модела. Дори базовите модификации са добре екипирани, а на вторичния пазар често попадат и скъпи версии.

Салонът
на VW-то е оформен в същия стил, като външността. Интериорът е сдържан и класически, което много от почитателите на конкурентни марки определят като скука. Mondeo, от своя страна, залага на по-оригинални дизайнерски решения. Главното преимущество на кьолнския модел е по-големият запас от място пред задната седалка, обусловен от по-дългото междуосие. За сметка на това просторът в Passat-а е по-осезаем. Отзад в него могат да се три пътници при пълен комфорт. Volkswagen-ът има и по-добра звукоизолация на салона. В Mondeo-то проникват повече шумове от двигателя, работата на окачването и гумите. Слаби места в салона на Ford-а са фиксаторът на предния подлакътник и бравата на жабката. Волфсбургският модел има други проблеми. При по-старите екземпляри не са рядкост повредените релета на мигачите, интегрирани в модул с бутона за ава¬рийните светлини. Mondeo има по-голям багажник (500 срещу 475 литра), но товарният отсек на Passat-а е по-удобен в ежедневието заради по-широкия отвор.

Изводите от сравнението на каталожните данни за двата автомобила се потвърж¬дават от практиката. VW-то превъзхожда конкурента си по динамика. За най-неудачни се смятат 1.8-литровият

двигател
на Mondeo с мощност 110 к.с. и двулитровите Passat-и със 115 коня. Причината обикновено е завишеният разход на масло. Всички агрегати на Ford са чувствителни към качеството на горивото, на което се дължат проблемите с помпите, дюзите и свещите. Лошото искрообразуване пък уврежда бобините. След 80-100 хил. км бензиновите двигатели на Mondeo започват да "съл¬зят" от капака на клапаните, които се нуждаят от реглаж на приблизително същия пробег. Това не важи за шестцилиндровите мотори и дизелите, които са снабдени с компенсатори. За сметка на това Ford-ът се ползва от безспорното предимство на ангренажните вериги вместо ремъците, които могат да създадат толкова главоболия при Volkswagen-а. Отгоре на всичко двигателите на Passat-а са разположени надлъжно, което налага разглобяването на цялата предница за сервизирането на газоразпределителния механи¬зъм. Слаби места на волфсбургските мотори с индекс 1.8Т и V6 са индивидуалните бобини на запалването, гарнитурата на механизма за изменение на фазите на газоразпределението, а след 150 000 км - и предният семеринг на коляновия вал. Препатили съветват горещо да се проверява чистотата на маслопровода на турбокомпресора на всеки 30 000 км, чието запушване води до проблем със смазването му. За по-удачни се смятат четирицилиндровите турбодизели с обем 1.9 литра. При всички модификации се износват предните опорни там¬пони на двигателя.

Двата модела са преобладаващо представени на вторичния пазар от версиите с предно предаване. За разлика от Mondeo обаче Passat може да се открие и със задвижване на четирите колела. При това вместо електроната многодискова му¬фа Haldex, използвана при Golf/Bora, по-големият им роднина разполага с истински междуосев диференциал Torsen, както при quattro на Audi, с чиято А-четворка дели платформа. Модификациите 4Motion не са кой знае колко по-скъпи и могат само да бъдат препоръчани.

Трансмисиите
монтирани на двата модела са практически идентични като тип. Освен традиционните кутии с механично превключване се монтират и два вида автомати - обичаен хидротрансформаторен с 4 предавки и петстепенен Tiptronic с възможност за ръчно управление на скоростите. Слабо място при Mondeo са семерингите на полуосите, които нерядко протичат след 70-80 000 км. Обикновеният автоматик и механичката трансмисия на VW-то са безпроблемни, което не може да се твърди за Tiptronic-а. След пробег над 150 000 са отбелязани  немалко повреди на блок на клапаните и предавателни пакети.

С твърда возия се отличават и Passat, и Mondeo. Същото важи и за стегнатата и доста информативна кормилна уредба. Такива настройки осигуряват на двата модела стабилно и предвидимо пътно поведение при висока скорост.

Окачването
им обаче се различава чувствително като конструкция. Ford-ът има МакФерсони отпред и многолостова схема отзад, с каквато инженерите са снабдили предницата на Passat. В зависимост от типа на задвижването VW-то разполага или с полузависима греда, или с напълно независимо задно окачване. Обслужването на ходовата част излиза солено и при двата автомобила, защото всички втулкии тампони се продават в комплект с носачите (изключение прави задният мост на Passat-ите с предно предаване). В български условия по-голям ресурс показва окачването на Mondeo. Неговата предница издържа до 150 000 км, докато долните носачи на Volkswagen-а се предават след 80 000. След още 20 000 обикновено се нуждаят от смяна и горните. На пазара се предлагат и неоригинални резервни части за Ford-а, но техният ресурс изобщо не може да се мери с истинските. Задната многолостова схема на кьолнския модел също изкарва по 150 000 км, но пък втулките на стабилизиращата щанга издържат поне трой¬но по-малко. Независимият заден мост на версиите 4Motion на Passat обикновено служи по 100-ина хиляди км, а обикновените модификации с предно предаване практически не се нуждаят от ремонти по задницата.

В крайна сметка излиза, че измежду двата немски модела трудно може да се посочи категоричен победител по критериите на купувача на вторичния пазар. Нито Passat, нито Mondeo са идеални, но пък всеки от тях притежава несъмнени качества, които всеки трябва да претегли сам.

àêòî Passat, òàêà è Mondeo èìàò àðìèè îò ïîêëîííèöè, ãîòîâè äà ñïîðÿò äî èçíåìîãà êîé îò äâàòà ìîäåëà å ïî-äîáðèÿò èçáîð. Äîñòàòú÷íî àðãóìåíòè â ñâîÿ ïîëçà èìà âñåêè îò ëàãåðèòå. Ìàêàð äà ñà ïðåêè êîíêóðåíòè, VW-òî è Ford-úò ñà äîñòà ðàçëè÷íè êàòî êîíöåïöèÿ è èçïúëíåíèå. Passat-úò âúïëúùàâà òåâòîíñêèòå ðàçáèðàíèÿ çà ñòðîãîñò è ïðåäñòàâèòåëíîñò, à Mondeo-òî íàáëÿãà íà îðèãèíàëíîñòòà è ïðàêòè÷íîñòòà, âìåñòî íà ïðåñòèæà. Ñíèìêèòå è êàòàëîæíèòå äàííè îáà÷å èìàò ìàëêî äîïèðíè òî÷êè ñ ðåàëíîñòèòå íà åêñïëîàòàöèÿòà â áúëãàðñêè óñëîâèÿ, à èìåííî íåéíèòå îñîáåíîñòè âúëíóâàò ìåðàêëèèòå çà ïðèëè÷åí íåìñêè ñåäàí íà âúçðàñò äî 10 ãîäèíè.
Âïðî÷åì ñïîìåíàâàíåòî íà êëàñè÷åñêàòà òðèîáåìíà
êàðîñåðèÿ
å êîðåêòíî ñàìî ïî àäðåñ íà Passat. Mondeo ìîæå äà ñå íàìåðè è â ìîäèôèêàöèÿ õå÷áåê ñ óìåëî çàìàñêèðàíà êàòî êàïàê íà áàãàæíèêà ïåòà âðàòà. Êîìáè âåðñèèòå íà Ford-à íå ñà îñîáåíî ðàçïðîñòðàíåíè, êîåòî íå ìîæå äà ñå êàæå çà óíèâåðñàëèòå íà VW. È äâàòà ìîäåëà ðàçïîëàãàò ñ ïîöèíêîâàíè êóïåòà, íî âúïðåêè òîâà ñè èìàò ïðîáëåìíè çîíè, êîèòî òðÿáâà äà ñå ïðîâåðÿò ïðåäè ïîêóïêà. Ïðè íàé-ñòàðèòå åêçåìïëÿðè íà Mondeo, ïðîèçâåäåíè ïðåäè ðåñòàéëèíãà îò 2003-òà, íåðÿäêî ñå ïîÿâÿâà ðúæäà ïî øåâîâåòå íà ïðàãîâåòå è ðàìêèòå íà âðàòèòå, à ïðè Passat êîðîçèðà êàïàêúò íà áàãàæíèêà îêîëî ëàìïèòå íàä ðåãèñòðàöèîííàòà òàáåëà. Îñâåí òîâà ïëàñòìàñîâèòå êàïàöè íà ôàðîâåòå íà VW-òî ñå íàäðàñêâàò ëåñíî, êîåòî âëîøàâà åôåêòèâíîñòòà èì.
Âèäèìîñòòà îò ìÿñòîòî íà âîäà÷à òúðïè êðèòèêè è ïðè äâàòà àâòîìèîáèëà. Ñîáñòâåíèöèòå íà Mondeo ñå îïëàêâàò îò ìàëêèòå ñòðàíè÷íè îãëåäàëà. Ñúùèòå êðèòèêè ñå ÷óâàò è êúì Passat, íî ñàìî çà ïî-êîìïàêòíîòî äÿñíî îãëåäàëî. Çàäíèöàòà íà Ford-à ïúê å äîñòà âèðíàòà è ìàñêèðà ãàáàðèòèòå.
Ðÿäêî èìà ðàçî÷àðîâàíè îò íèâîòî íà îáîðóäâàíå ïðè äâàòà ìîäåëà. Äîðè áàçîâèòå ìîäèôèêàöèè ñà äîáðå åêèïèðàíè, à íà âòîðè÷íèÿ ïàçàð ÷åñòî ïîïàäàò è ñêúïè âåðñèè.
Ñàëîíúò
íà VW-òî å îôîðìåí â ñúùèÿ ñòèë, êàòî âúíøíîñòòà. Èíòåðèîðúò å ñäúðæàí è êëàñè÷åñêè, êîåòî ìíîãî îò ïî÷èòàòåëèòå íà êîíêóðåíòíè ìàðêè îïðåäåëÿò êàòî ñêóêà. Mondeo, îò ñâîÿ ñòðàíà, çàëàãà íà ïî-îðèãèíàëíè äèçàéíåðñêè ðåøåíèÿ. Ãëàâíîòî ïðåèìóùåñòâî íà êüîëíñêèÿ ìîäåë å ïî-ãîëåìèÿò çàïàñ îò ìÿñòî ïðåä çàäíàòà ñåäàëêà, îáóñëîâåí îò ïî-äúëãîòî ìåæäóîñèå. Çà ñìåòêà íà òîâà ïðîñòîðúò â Passat-à å ïî-îñåçàåì. Îòçàä â íåãî ìîãàò äà ñå òðè ïúòíèöè ïðè ïúëåí êîìôîðò. Volkswagen-úò èìà è ïî-äîáðà çâóêîèçîëàöèÿ íà ñàëîíà.  Mondeo-òî ïðîíèêâàò ïîâå÷å øóìîâå îò äâèãàòåëÿ, ðàáîòàòà íà îêà÷âàíåòî è ãóìèòå. Ñëàáè ìåñòà â ñàëîíà íà Ford-à ñà ôèêñàòîðúò íà ïðåäíèÿ ïîäëàêúòíèê è áðàâàòà íà æàáêàòà. Âîëôñáóðãñêèÿò ìîäåë èìà äðóãè ïðîáëåìè. Ïðè ïî-ñòàðèòå åêçåìïëÿðè íå ñà ðÿäêîñò ïîâðåäåíèòå ðåëåòà íà ìèãà÷èòå, èíòåãðèðàíè â ìîäóë ñ áóòîíà çà àâàðèéíèòå ñâåòëèíè. Mondeo èìà ïî-ãîëÿì áàãàæíèê (500 ñðåùó 475 ëèòðà), íî òîâàðíèÿò îòñåê íà Passat-à å ïî-óäîáåí â åæåäíåâèåòî çàðàäè ïî-øèðîêèÿ îòâîð.
Èçâîäèòå îò ñðàâíåíèåòî íà êàòàëîæíèòå äàííè çà äâàòà àâòîìîáèëà ñå ïîòâúðæäàâàò îò ïðàêòèêàòà. VW-òî ïðåâúçõîæäà êîíêóðåíòà ñè ïî äèíàìèêà. Çà íàé-íåóäà÷íè ñå ñìÿòàò 1.8-ëèòðîâèÿò
äâèãàòåë
íà Mondeo ñ ìîùíîñò 110 ê.ñ. è äâóëèòðîâèòå Passat-è ñúñ 115 êîíÿ. Ïðè÷èíàòà îáèêíîâåíî å çàâèøåíèÿò ðàçõîä íà ìàñëî. Âñè÷êè àãðåãàòè íà Ford ñà ÷óâñòâèòåëíè êúì êà÷åñòâîòî íà ãîðèâîòî, íà êîåòî ñå äúëæàò ïðîáëåìèòå ñ ïîìïèòå, äþçèòå è ñâåùèòå. Ëîøîòî èñêðîîáðàçóâàíå ïúê óâðåæäà áîáèíèòå. Ñëåä 80-100 õèë. êì áåíçèíîâèòå äâèãàòåëè íà Mondeo çàïî÷âàò äà "ñúëçÿò" îò êàïàêà íà êëàïàíèòå, êîèòî ñå íóæäàÿò îò ðåãëàæ íà ïðèáëèçèòåëíî ñúùèÿ ïðîáåã. Òîâà íå âàæè çà øåñòöèëèíäðîâèòå ìîòîðè è äèçåëèòå, êîèòî ñà ñíàáäåíè ñ êîìïåíñàòîðè. Çà ñìåòêà íà òîâà Ford-úò ñå ïîëçâà îò áåçñïîðíîòî ïðåäèìñòâî íà àíãðåíàæíèòå âåðèãè âìåñòî ðåìúöèòå, êîèòî ìîãàò äà ñúçäàäàò òîëêîâà ãëàâîáîëèÿ ïðè Volkswagen-à. Îòãîðå íà âñè÷êî äâèãàòåëèòå íà Passat-à ñà ðàçïîëîæåíè íàäëúæíî, êîåòî íàëàãà ðàçãëîáÿâàíåòî íà öÿëàòà ïðåäíèöà çà ñåðâèçèðàíåòî íà ãàçîðàçïðåäåëèòåëíèÿ ìåõàíèçúì. Ñëàáè ìåñòà íà âîëôñáóðãñêèòå ìîòîðè ñ èíäåêñ 1.8Ò è V6 ñà èíäèâèäóàëíèòå áîáèíè íà çàïàëâàíåòî, ãàðíèòóðàòà íà ìåõàíèçìà çà èçìåíåíèå íà ôàçèòå íà ãàçîðàçïðåäåëåíèåòî, à ñëåä 150 000 êì - è ïðåäíèÿò ñåìåðèíã íà êîëÿíîâèÿ âàë. Ïðåïàòèëè ñúâåòâàò ãîðåùî äà ñå ïðîâåðÿâà ÷èñòîòàòà íà ìàñëîïðîâîäà íà òóðáîêîìïðåñîðà íà âñåêè 30 000 êì, ÷èåòî çàïóøâàíå âîäè äî ïðîáëåì ñúñ ñìàçâàíåòî ìó. Çà ïî-óäà÷íè ñå ñìÿòàò ÷åòèðèöèëèíäðîâèòå òóðáîäèçåëè ñ îáåì 1.9 ëèòðà. Ïðè âñè÷êè ìîäèôèêàöèè ñå èçíîñâàò ïðåäíèòå îïîðíè òàìïîíè íà äâèãàòåëÿ.
Äâàòà ìîäåëà ñà ïðåîáëàäàâàùî ïðåäñòàâåíè íà âòîðè÷íèÿ ïàçàð îò âåðñèèòå ñ ïðåäíî ïðåäàâàíå. Çà ðàçëèêà îò Mondeo îáà÷å Passat ìîæå äà ñå îòêðèå è ñúñ çàäâèæâàíå íà ÷åòèðèòå êîëåëà. Ïðè òîâà âìåñòî åëåêòðîíàòà ìíîãîäèñêîâà ìóôà Haldex, èçïîëçâàíà ïðè Golf/Bora, ïî-ãîëåìèÿò èì ðîäíèíà ðàçïîëàãà ñ èñòèíñêè ìåæäóîñåâ äèôåðåíöèàë Torsen, êàêòî ïðè quattro íà Audi, ñ ÷èÿòî À-÷åòâîðêà äåëè ïëàòôîðìà. Ìîäèôèêàöèèòå 4Motion íå ñà êîé çíàå êîëêî ïî-ñêúïè è ìîãàò ñàìî äà áúäàò ïðåïîðú÷àíè.
Òðàíñìèñèèòå
ìîíòèðàíè íà äâàòà ìîäåëà ñà ïðàêòè÷åñêè èäåíòè÷íè êàòî òèï. Îñâåí òðàäèöèîííèòå êóòèè ñ ìåõàíè÷íî ïðåâêëþ÷âàíå ñå ìîíòèðàò è äâà âèäà àâòîìàòè - îáè÷àåí õèäðîòðàíñôîðìàòîðåí ñ 4 ïðåäàâêè è ïåòñòåïåíåí Tiptronic ñ âúçìîæíîñò çà ðú÷íî óïðàâëåíèå íà ñêîðîñòèòå. Ñëàáî ìÿñòî ïðè Mondeo ñà ñåìåðèíãèòå íà ïîëóîñèòå, êîèòî íåðÿäêî ïðîòè÷àò ñëåä 70-80 000 êì. Îáèêíîâåíèÿò àâòîìàòèê è ìåõàíè÷êàòà òðàíñìèñèÿ íà VW-òî ñà áåçïðîáëåìíè, êîåòî íå ìîæå äà ñå òâúðäè çà Tiptronic-à. Ñëåä ïðîáåã íàä 150 000 ñà îòáåëÿçàíè  íåìàëêî ïîâðåäè íà áëîê íà êëàïàíèòå è ïðåäàâàòåëíè ïàêåòè.
Ñ òâúðäà âîçèÿ ñå îòëè÷àâàò è Passat, è Mondeo. Ñúùîòî âàæè è çà ñòåãíàòàòà è äîñòà èíôîðìàòèâíà êîðìèëíà óðåäáà. Òàêèâà íàñòðîéêè îñèãóðÿâàò íà äâàòà ìîäåëà ñòàáèëíî è ïðåäâèäèìî ïúòíî ïîâåäåíèå ïðè âèñîêà ñêîðîñò.
Îêà÷âàíåòî
èì îáà÷å ñå ðàçëè÷àâà ÷óâñòâèòåëíî êàòî êîíñòðóêöèÿ. Ford-úò èìà ÌàêÔåðñîíè îòïðåä è ìíîãîëîñòîâà ñõåìà îòçàä, ñ êàêâàòî èíæåíåðèòå ñà ñíàáäèëè ïðåäíèöàòà íà Passat.  çàâèñèìîñò îò òèïà íà çàäâèæâàíåòî VW-òî ðàçïîëàãà èëè ñ ïîëóçàâèñèìà ãðåäà, èëè ñ íàïúëíî íåçàâèñèìî çàäíî îêà÷âàíå. Îáñëóæâàíåòî íà õîäîâàòà ÷àñò èçëèçà ñîëåíî è ïðè äâàòà àâòîìîáèëà, çàùîòî âñè÷êè âòóëêèè òàìïîíè ñå ïðîäàâàò â êîìïëåêò ñ íîñà÷èòå (èçêëþ÷åíèå ïðàâè çàäíèÿò ìîñò íà Passat-èòå ñ ïðåäíî ïðåäàâàíå).  áúëãàðñêè óñëîâèÿ ïî-ãîëÿì ðåñóðñ ïîêàçâà îêà÷âàíåòî íà Mondeo. Íåãîâàòà ïðåäíèöà èçäúðæà äî 150 000 êì, äîêàòî äîëíèòå íîñà÷è íà Volkswagen-à ñå ïðåäàâàò ñëåä 80 000. Ñëåä îùå 20 000 îáèêíîâåíî ñå íóæäàÿò îò ñìÿíà è ãîðíèòå. Íà ïàçàðà ñå ïðåäëàãàò è íåîðèãèíàëíè ðåçåðâíè ÷àñòè çà Ford-à, íî òåõíèÿò ðåñóðñ èçîáùî íå ìîæå äà ñå ìåðè ñ èñòèíñêèòå. Çàäíàòà ìíîãîëîñòîâà ñõåìà íà êüîëíñêèÿ ìîäåë ñúùî èçêàðâà ïî 150 000 êì, íî ïúê âòóëêèòå íà ñòàáèëèçèðàùàòà ùàíãà èçäúðæàò ïîíå òðîéíî ïî-ìàëêî. Íåçàâèñèìèÿò çàäåí ìîñò íà âåðñèèòå 4Motion íà Passat îáèêíîâåíî ñëóæè ïî 100-èíà õèëÿäè êì, à îáèêíîâåíèòå ìîäèôèêàöèè ñ ïðåäíî ïðåäàâàíå ïðàêòè÷åñêè íå ñå íóæäàÿò îò ðåìîíòè ïî çàäíèöàòà.
 êðàéíà ñìåòêà èçëèçà, ÷å èçìåæäó äâàòà íåìñêè ìîäåëà òðóäíî ìîæå äà ñå ïîñî÷è êàòåãîðè÷åí ïîáåäèòåë ïî êðèòåðèèòå íà êóïóâà÷à íà âòîðè÷íèÿ ïàçàð. Íèòî Passat, íèòî Mondeo ñà èäåàëíè, íî ïúê âñåêè îò òÿõ ïðèòåæàâà íåñúìíåíè êà÷åñòâà, êîèòî âñåêè òðÿáâà äà ïðåòåãëè ñàì.

Поставете оценка:
Оценка 4 от 2 гласа.

Свързани новини

  • Първи тест на новия VW Passat

    Автомобилът с обозначение Passat е един от емблематичните модели на марката Volkswagen. Първото му поколение се появява на бял свят през далечната 197 ...
    05.11.2010
    30 724
    149
  • Разумът и сърцето избират Ford Mondeo

    Новият Mondeo впечатлява от пръв поглед. Една от причините за това въздействие е кинетичният дизайн, характерен за последните модели на Ford. Седанът ...
    06.09.2008
    2 258
    4
  • Ford Mondeo

    Продукцията на европейското поделение на Ford никога не е претендирала за изключителност. Историята помни само единични случаи, в които автомобили от ...
    26.08.2006
    15 352
    0
  • Ford Mondeo

    Идеята да се произведжда еднакво харесван навсякъде по света модел отдавна занимава маркетинговите от­дели в големите автомобилни компании. Незави ...
    11.05.2002
    3 721
    2
  • Новото лице на Ford Mondeo

    Вече 75 години американският концерн Ford Motor Com­pany произвежда автомобили в Германия. Няма друга фирма в Европа където стилът да се изменя та ...
    01.10.2000
    3 795
    0