Екологична тяга
Немците от Рюселсхайм пуснаха на пазара първият ван с турбодвигател на природен газ
Компактният ван Zafira е един от основните козове на немската фирма и лидер по продажби на марката. Заради изключителната му популярност в Европа, а и у нас, инженерите от Рюселсхайм решиха именно в този автомобил да бъде интегрирана системата CNG (Compressed Natural Gas), което в превод означава компресиран природен газ. Най-мощният автомобил, използващ за гориво природен газ, отбеляза своята пазарна премиера през 2009 година, а сега беше официално лансиран и на българския пазар. Представители на ммарката пристигнаха в България специално за да предоставят възможност на подбрани медии да изпробват автомобила. И докато повечето водещи компании наблягат на изключително сложни и недотам практични хибридни схеми, Opel решиха да предложат на своите клиенти доста по-простичко, но също толкова ефективно решение - Zafira на метан.
Екстериор и интериор
Външният вид на колата е същият като при стандартната Zafira. Класически форми без излишен авангардизъм - нещо, което се харесва и на българския водач на МПС. Стилният вид и елегантността се подчертават от ясно изразеното V-образно оформление на предната и задната част с типичния за моделите на Opel отчетлив ръб, изразеното издигане на страничната линия и меко снижаващата се назад аеродинамична форма на покрива.
Що се отнася до вътрешното пространство, може спокойно да се твърди, че именно то е в основата на успеха на Zafira. В салона ясно се виждат приличното качество на материалите, високото ниво на изпълнение и добрата ергономия. Основното, на което залагат немците обаче, е функционалността. Това важи с пълна сила и за модификацията Opel Zafira 1.6 CNG. Четирите газови резервоара са разположени отзад под купето и по никакъв начин не намаляват функционалността на автомобила. Системата Flex-7 и тук функционира безпроблемно. Освен, че не пречат резервоарите, са разположени на безопасно място, изработени са от висококачествени метали, като и горивопроводите са направени от неръждаема стомана.
Двигател и ходови характеристики
Продължавайки темата за резервоарите, трябва да отбележим, че заради тях масата на автомобила е по-голяма. Това обаче се отразява малко на пътното поведение на колата. Причината е, че окачването е съобразено с масата на автомобила. Освен това водачът и пасажерите на Zafira CNG не трябва да се притесняват за своята безопасност. Това беше потвърдено и от краш-тестовете на ADAC, които ясно показаха, че независимо дали удара е фронтален или страничен, газовите резервоари са детайлите с най-малка деформация. Това е така, защото са разположени в т.нар. неактивна зона на автомобила.
1.6-литровият турбо двигател разполага с мощност 150 к.с. и постига максимална скорост 200 км/ч, но се задоволява с разход от едва 5.3 килограма природен газ на 100 километра. Освен това отделя в атмосферата само 144 гр/км CO2. Tези показатели означават 60% по-висока мощност при разлика от само 6 грама по отношение на емисиите в сравнение с версията CNG с атмосферно пълнене. Освен че е екологичен, първият ван с турбодвигател на природен газ е и много икономичен. Изчислен на базата на цените на природния газ в България, пробегът от 100 километра струва 7.10 лв. Единственият недостатък са по-малкото на брой метанстанции в нашата страна, но това не е толкова сериозна пречка. Освен резервоарите за газ, Zafira CNG е снабдена с 14-литров бензинов резервоар. Превключването между двата вида гориво става абсолютно автоматично, но при желание може да се осъществи от водача само с натискането на един бутон, разположен на централната конзола. Zafira CNG Turbo може да измине пробег до 370 километра, като 14-литровият бензинов резервоар осигурява пробег от още 150 километра и гарантира необходимата гъвкавост при използване на наличната мрежа от газостанции.
Още един плюс за версията CNG е една технология, наречена monovalent. Благодарение на нея двигателят е оптимизиран за работа с природен газ, но може да използва и бензин. Агрегатът е снабден със специални бутала, клапани и легла на клапаните, както и отделни системи за впръскване на природния газ и бензина. Това води до изключително равномерна работа на мотора и при двата режима, като нито един от тях не е вреден за двигателя.
Цена
Zafira 1.6 CNG Turbo е по-скъпа с 1 300 лева от версията с турбодизелов 1.7-литров двигател с максимална мощност 125 к.с. На пазара има и по-евтини алтернативи, но те не използват евтиния природен газ. Простата аритметика показва, че разходите за изминаване на пробег от 100 километра с автомобил на природен газ CNG са средно 50% по-ниски от тези, на аналогичен по характеристики автомобил, използващ бензин. Така че, ако изминавате повечко километри на година, инвестицията, наречена Zafira 1.6 CNG Turbo бързо ще ви се отплати.
ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Двигател: |
Редови, четирицилиндров |
Работен обем |
1 598 куб. см |
Максимална мощност |
110 Kw/ 150 к.с. при 5 000 об/мин. |
Максимален въртящ момент |
210 Нм при 5 300 об/мин. |
Скоростна кутия |
шестстепенна механична |
CO2 емисии |
139 г/км |
Маса на единица мощност |
11.6 кг/к.с. (15.8 кг/Kw) |
Габарити: | дължина 4 476 мм широчина 1 801 мм височина 1 635 мм |
Междуосие |
2 466 мм |
Маса |
1 735 кг |
Допустимо натоварване |
570 кг. |
Обем на товарния отсек |
140 / 645 / 1 820 л |
Вместимост на резервоара за бензин |
14 л |
Вместимост на резервоара за газ |
21 кг |
Разход на гориво (газ): |
градско 7.1 кг/100км извънградско 3.9 кг/100км комбиниран 5.1 кг/100км |
Ускорение: от 0 до 100 км/ч, сек |
11.4 |
Максимална скорост км/ч. |
200 |
Гуми отпред/отзад |
205/55 R16 |
ЦЕНА НА АВТОМОБИЛА
Цена на Opel Zafira Enjoy 1.6 ecoFLEX Turbo CNG 45 375 лв.
Цената на модела е за България с включени такси и ДДС