Стокхолм, Швеция. Екип на mobile.bg от мястото на събитието.
Динамичното представяне на новия Transit се състоя в Стокхолм, където наш екип успя да тества всички модификации, а те съвсем не са малко. Свежата генерация на модела ще се предлага на пазара в Европа и у нас със седем различни версии. Transit ще се предлага във версии Custom, Van, Double Cab, Chassis Cab и PHEV вариант. Пътническата версия пък се нарича Torneo.
Различните вариации се оборудват с три двигателя с вътрешно горене, които са с мощност от 130 до 185 конски сили. Дизеловите агрегати са икономични и предлагат нужната динамика на бусовете, независимо от големината и конфигурацията на различните каросерии. С изключение на Custom модификацията, която е с предно предаване и с най-малки габарити, останалите варианти са със задно предаване.
Интериор и функционалност
Новият Transit/Torneo разполага с функционален салон, с нови прибори на арматурното табло, както и със съвременна мултимедия Ford SYNC 3. Всички варианти се управляват изключително лесно, а благодарение на електронните помощници, маневрирането в тесни пространства не е проблем, дори и за по-неопитни водачи. Що се отнася до използваните материали в купето, то те не са скъпи, твърди са, но пък сглобката е отлична и салонът изглежда много добре.
Един от малкото недостатъци, който е присъщ на новия Transit е недостатъчното място за регулиране на шофьорската седалка в предно-задна посока. Това може да създаде дискомфорт на по-ръстови водачи. Иначе товарният отсек е функционален при всички варианти - от най-компактния L1H1, до огромния L4H3. Като цяло стандартните версии, някои от които са оборудвани и с 48-волтова ел. инсталация, на новия двутонен микробус Ford Transit могат да превозват повече, използват по-малко гориво и са по-лесни за управление и експлоатация.
Хибридна версия
Всички те обаче представляват стандартни вариации на бусовете, които са добре известни при всички производители. Най-любопитно беше представянето на новата хибридна версия на Transit/Torneo Custom. Това е плъгин хибриден вариант, разполагащ с интересен силов тракт, състоящ се от електромотор, йон-литиев акумулаторен блок и бензинов двигател с вътрешно горене. Именно този бус дава среден разход под три литра на сто километра пробег, в което се убедихме сами.
Различното при гореописания силов тракт е, че бусът, който е с предно предаване, се задвижва само от електромотора, с мощност 122 конски сили. Акумулаторният блок, не е голям (13.6 кВт/ч), но е достатъчен за автономно движение от 56 километра. Според специалистите от Ford, това е напълно достатъчно за предвижване в градска среда. След като зарядът в акумулаторите свърши, автоматично се задейства еднолитровият бензинов двигател.
Този двигател с вътрешно горене обаче не е свързан с колелата. На практика той служи като генератор за токи и се включва само при нужда. Еднолитровият бензинов двигател може да зарежда батерията, докато автомобилът се движи, в зависимост от избрания режим на шофиране. Има и четири режима от които водачът може да избира и които определят как и кога се използва наличната мощност на батерията. Например в режим EV Now шофирането в електрически режим има предимство.
Също така, по време на движението на Transit и Torneo, енергията се възстановява чрез регенериране от спирачния ефект. Плъгин хибридът може да се зарежда и от стандартната битова мрежа, и от бързозарядни станции. Най-важното обаче е, че пътническата версия с осем места Torneo, която тествахме най-дълго, отчете разход на гориво под три литра на сто километра. Товарният вариант Transit L1H1, натоварен с 600 килограма (при максимум 1 100 кг.) отчете разход от 3.1 литра на 100.
От Ford ни демонстрираха и системи за управление на мрежа от микробуси, като според различните бизнеси, специалистите са подготвили управления на различни по големина авто паркове. От пролетта на 2020 година хибридните варианти ще се оборудват с програма с модулни геозони, която автоматично ще превключва буса на ток в зоните, които са забранени за превозни средства с ДВГ.
В заключение можем да кажем, че иновационният хибрид е без компромиси с обичайната му пригодност за ежедневна употреба. Той съчетава предимствата на електрическото задвижване без вредни емисии и свободата за лесното пътуване на дълги разстояния (автономен пробег от над 500 километра). Мощността на електромотора е напълно достатъчна, а управлението му е изключително лесно и прецизно. Що се отнася до разхода - то той е без аналог за подобен вид автомобили.