Новата рубрика "Баш майстор" стартира с една наша лична автомобилна драма, но има за цел да информира за това в кои сервизи трябва и в кои не трябва да ремонтираме колите си. За продължението и ще разчитаме на вашите похвали и оплаквания по адрес на центрове за поправка на автомобили и всякакви други "причинители на автомобилни ядове" от цялата страна. Конкретните казуси, мнения и проблеми можете да изпращате на електронната ни поща editors@mobile.bg.
Конкретният случай
Със своите 42 декара и обща разгърната застроена площ на четирите сгради от 23 275 кв.м. Търговско-сервизният център на Citroёn в Божурище е най-големият комплекс на френската марка в Централна и Източна Европа. До тук информацията звучи много добре, но когато човек си купува автомобил, повече го интересува самият продукт и след това неговото безпроблемно обслужване. Именно за следпродажбеното сервизно обслужване на Citroёn в България ще говорим сега.
Редакцията на mobile.bg и "АВТОпазар" разполага с доста автомобили на френската марка и печалният ни опит с тяхното сервизиране показва, че явно сме сгрешили при избора си. Въпросните автомобили са предимно лекотоварни и предвид техните характеристики са идеални за работи, свързани с издателската ни дейност. Само че тези бусове трябва да са изправни по всяко време, а при евентуални повреди да се реагира бързо и най-вече важно е извършените ремонти да са качествени. Точно обратното се случи с един от нашите Jumper-и.
Проблемът
Една ранна сутрин се оказва, че бусът, чийто гаранционен срок е вече изтекъл, отказва да запали. За да бъде приведен в действие се налага сериозна употреба на стартера, но в крайна сметка автомобилът стига до Сервизния център на Citroёn в Божурище на собствен ход. Там "компетентни" майстори казват, че проблемът е комплексен, но ще бъде отстранен. Дотук пак добре, но се оказва, че акумулаторът и стартера трябва да бъдат сменени. Освен това, след извършване на една камара тестове, майсторите разбират, че трябва да се сменят подгряващите свещи (Jumper-ът е дизелов) и да се отремонтира ел. инсталацията. Всичко започва по план. Ремонтът е извършен, фактурата осребрена, а нашите момчета получават уверението, че автомобилът е напълно готов за употреба. Само че съвсем скоро започват същите неволи - трудно палене, гаснене по време на движение и т.н.
И така, в рамките на три месеца нашият бус посещава пет пъти сервиза на Citroёn - три пъти този в Божурище и два пъти сервизната база в "Дианабад". По-лошото е, че ефект няма. На сайта на Citroёn в България в раздел сервиз е записано следното: "При постъпване в оторизиран сервиз на Citroёn получавате 12 месеца гаранция на ремонта (труд и части) без ограничение на пробега и независимо дали ползвате нови или рециклирани от производителя резервни части." На практика обаче това не е така. Първо, гаранция за частите може и да има, но проблемът, който е един и същ, не е решен. Второ, сменят се части на принципа на изключване на проблема, плащаме си ги, а пък ако не е в тях повредата, си е за наша сметка. И трето - в Citroёn не отремонтират възли и агрегати (визираме конкретно стартера), заменят ги с нови. Петте фактури за петте ремонта на един и същи проблем надхвърлят сумата от 2 500 лева, но бусът отново не ще да пали. Всеки път се оказва, че трябва да се смени нещо друго. Всеки път се правят едни и същи (платени) диагностики и всеки път се чистят натрупаните в компютъра грешки. Най-накрая ни писна и се замислихме за алтернативно решение на въпроса.
Решението
Тъй като Peugeot продават и сервизират автомобили "близнаци" на Citroёn, решихме (след случката - малко скептично) да потърсим помощ от тях. Скептицизмът ни обаче се оказа напълно неоправдан, защото в Peugeot ни решиха проблема в рамките на един ден. При това дълготрайно и за доста по-малко пари. Каква всъщност се оказа повредата? Непаленето наистина се дължи на подгряващите свещи, но проблемът не е в самите свещи, а в клемореда на контактния ключ. Стартерът наистина не работи добре, но хората от Peugeot го отремонтираха, а не поискаха замяната му с нов. Накрая препрогамираха електрониката на горивната система и както се казва, сега нашият Jumper е като нов.
Това са само фактите по дадения казус, но смятаме, че повече коментари по темата са излишни. Единствено ръководните кадри в "Автомотор корпорация" трябва да си направят съответните изводи, които да доведат (силно се надяваме) дo положителни промени в работата на най-големият Търговско-сервизен център на Citroёn в Централна и Източна Европа.
Фактурите, които пожелахте да видите:
0100018435/23.04.10 , 0000049303/16.07.10 , 0000050411/13.08.10 , 0100020696/08.10.10 , 0100020887/22.10.10 , 0000085651/10.11.10